شما اینجا هستید
اجتماعی » پیشینه‌ی فوتبال در سقز

کمیته فرهنگی باشگاه فرهنگی ورزشی نوروز سقز

در سال ۱۳۳۷ با بازگشای مدارس و حضور معلمین غیر بومی که از مرکز استان کردستان به سقز منتقل شده بودند و همچنین حضور افراد غیر بومی شاغل در ارتش و ژاندارمری سابق که با فوتبال آشنای داشتند، فعالیت این رشته ورزشی آغاز شد.

در مهرماه همان سال هوشنگ دانشمند پس از فارغ التحصیل شدن از دانشسرای مقدماتی سنندج به شهر سقز منتقل شد. وی که از بازیکنان مطرح و نام آشنای نسل اول فوتبال سنندج و منتخب استان بود با دعوت تعدادی از دانش آموزان علاقمند و با همکاری همکاران معلم خود برای نخستین بار تمرینات فوتبال را در زمین همجوار دبیرستان شاهپور سابق که در همان سال به استادیم ورزشی ششم بهمن(تختی) تبدیل شد آغاز نمود. در حقیقت می‌توان هوشنگ دانشمند را پایه‌گذار اصلی فوتبال در سقز نام برد.

مرحوم ناصر محسنی رئیس اداره فرهنگ (آموزش وپرورش) با همت خیّرین و خرید زمینی با مساحت ۱۸۳۶۸متر از مرحوم محی‌الدین خلیفه زاده و مرحوم حاج مجید طاطایی اقدام به ساخت اولین استادیوم سقز نمود و نهایتاً با حمایت آقای سلیمانی فرماندار وقت و سرهنگ رادمردان فرمانده پادگان وقت ساخت، دیوارکشی و تسطیح زمین را در همان سال به اتمام رسانید و در روز چهارم آبان سال ۱۳۳۷ استادیم شیشم بهمن (تختی فعلی) افتتاح شد. دومین استادیوم ورزشی سقز سال ۱۳۵۳ با پیگیری و تلاش رئیس اداره تربیت بدنی وقت مرحوم ملک نیا در زمینی به مساحت حدود پنج هکتار و همجوار پارک مولوی کورد در سال۱۳۵۴ افتتاح گردید.

سال ۱۳۴۲ را می‌توان سرآغاز دوره فوتبال نوین در سقز دانست، زیرا مرحوم ملک نیا با هماهنگ کردن معلمین ورزش دبیرستانهای شاهپور، مهرگان و سعدی توانست برای نخستین بار مسابقات کلاسی دانش آموزان دبیرستانها را برگزار نماید و سرانجام با همت مرحوم عیسی ملک نیا و اقایان منصور کرباسچی و هوشنگ یحیائی و مرحوم عبدالله جعفری در سال۱۳۴۶ تیم منتخب آموزشگاهها شکل گرفت. در سال ۱۳۴۷ پس از کسب مقام قهرمانی برای نخستین بار  به عنوان نماینده آموزشگاههای استان کردستان عازم شهرستان شیراز شد.

با برگزاری  مسابقات فوتبال محلات در رده نونهالان و نوجوان که از ابتکارات مرحوم ملک نیا و همکاری آقایان کرباسچی و جعفری در سال ۱۳۴۷ و تشکیل تیمهای فوتبال پاس، تاج، فولاد، شاهی و پرسپولیس در طول سالهای ۴۷ تا ۴۹ فوتبال سقز از فضای مدارس به سطح محلات خارج و عمومیت و گستردگی خاصی یافت در واقع به جرأت می‌توان گفت فوتبال و بیشتر زیرساختهای ورزشی شهر مدیون تلاش آن بزرگواران است و خدمات شایان و  ارزنده‌ی پیشکسوتانی همچون حاج ایرج دهزنی موسس باشگاه تاج، بهاالدین خوشنما بهرامی، محمد رهنما، بهرام مهرپیما (داور بین المللی فوتبال)، ایرج خان کیخسروی، محمد صدیق وکیلی، سعید کریمپور، عبدالله جهان بین، رئوف جلالی، منصور کیانفر، اقبال دهزنی و …. در سابقە ورزشی این شهر برای همیشه ماندگار خواهد بود

منبع: پیشینه ورزش در کردستان و سقز، تالیف بهرام مهرپیما

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل