شما اینجا هستید
اجتماعی » کاهش ۶۰ درصدی فروش مطبوعات (روزنامه و مجلات) در شهرستان سقز

فروش روزنامه ها و مجلات در شهرستان سقز در فروردین و اردیبهشت ماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۶۰ درصد کاهش یافته است.

این خبر را آرش حجازی  فروشنده مطبوعات در شهرستان سقز به خبرنگار ما اعلام نمود و گفت: جدای از کاهش شدید فروش روزنامه ها و مجلات خبری- تحلیلی، میزان فروش نشریات خانواد، فرهنگی و تخصصی نیز بشدت پایین آمده، همچنین تنوع روزنامه ها و مجلات به لحاظ تعداد (هم سراسری و هم محلی) نیز کاهش یافته است.

براساس بررسی های انجام شده توسط سقزرووداو، در حال حاضر میزان ورود و فروش روزنامه ها بصورت روزانه در شهرستان سقز با بیش از ۲۴۰ هزار نفر جمعیت، کمتر از یک صد نسخه می باشد که عمدتاً شامل روزنامه های همشهری، جام جم و اطلاعات می شود که قیمت های آنها کمتر از هزار تومان می باشد، چند نسخه محدود روزنامه های شرق، سازندگی و آفتاب هم وارد سقز می شوند که کمتر به فروش می رسند، میزان فروش هفته نامه ها و ماهنامه های کوردی- فارسی هم بسیار کم و اغلب به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد، لذا در بهترین حالت میزان فروش به حدود ۸۰-۹۰ نسخه می رسد، یعنی حدود ۴دهم درصد (کمتر از نیم درصد) جمعیت ما روزنامه و مجلات خریدداری می نمایند.

عوامل متعددی در این کاهش علاقه مندی و خرید روزنامه ها و مجلات موثر است. افزایش قیمت مطبوعات در چند ماه گذشته (حداقل ۵۰ درصد)، تضعیف توان مالی و امکانات رسانه ها، کیفیت پایین روزنامه ها و مجلات و کاهش تعداد صفحات، محدودیت های آزادی بیان و نشر در حوزه مطبوعات نسبت به رسانه های مجازی، تنوع و تکثر پایین مطالب مطبوعات نسبت به کانال ها و شبکه های اجتماعی، کیفیت پایین تحلیل ها در مطبوعات و نقش آفرینی ضعیف نخبگان و متخصصین در این حوزه و کم توجهی آنان به جایگاه رکن چهارم دمکراسی، عدم جایگاه و کارکرد واقعی مطبوعات و رسانه ها در ایفای نقش نظارتی و اجتماعی، پایین بودن سواد رسانه ای در میان شهروندان، کاهش حمایت نهادهای دولتی از مطبوعات، بیکاری جوانان و کاهش امید به آینده در میان این قشر و…در این کاهش استقبال از مطبوعات موثر می باشد.

البته در کنار این نیز در شهر سقز در میادین اصلی همچون: میدان آزادی و خیابان های اطراف که قابل دسترسی برای کلیه شهروندان می باشد، دکه  روزنامه فروشی وجود ندارد، ۲ دکه فعلی میدان هه لو نیز به یک دکه کاهش یافته، درخواست های متعدد هم برای ایجاد محل های جدید مطبوعات با کم توجهی و بی اعتنایی نهادهای مرتبط در چند سال گذشته مواجه شده است.

بررسی این موضوع و آسیب شناسی آن نیازمند هم اندیشی نخبگان، اعمال سیاست های حمایتی، توسعه فضای مطبوعات و آزادی مطبوعات و بیان، ایجاد محیط های مناسب برای مطالعه و دسترسی شهروندان به مطبوعات و کتاب و… می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل