شما اینجا هستید
اجتماعی » کرونا، کودکان و خانه نشینی

دکتر پریسا یاسمی نژاد، روانشناس متخصص کودکان و نوجوانان

این ایام خانه نشینی بیش از هر فردی برای کودکان ضرر آور و آسیب‌زا شده است به دلیل نگرانی والدین از ابتدا ابتلای کودکان به کرونا و نیز تعطیلی مدارس و مراکز بازی، بیش از هر گروه سنی دیگری، این کودکان هستند که قرنطینه را به معنای واقعی لمس می‌کنند.

این ایام خانه نشینی بیش از هر فردی برای کودکان ضرر آور و آسیب‌زا شده است به دلیل نگرانی والدین از ابتدا ابتلای کودکان به کرونا و نیز تعطیلی مدارس و مراکز بازی، بیش از هر گروه سنی دیگری، این کودکان هستند که قرنطینه را به معنای واقعی لمس می‌کنند. با ادامه این روند، چالش‌های جدی بین کودکان و والدین به وجود خواهد آمد و البته زمینه این چالش‌ها هم ایجاد شده است اما با رعایت یک سری موارد می توان کمک کرد تا فرزندانمان این دوران را با سلامت و نشاط بیشتری طی کنند.

نکاتی برای والدین در ایام خانه نشینی

 ۱) سعی کنید روش های عادی و روزمره زندگی فرزندتان حفظ شود. مثلاً ساعت خواب و بیداری منظم و مناسبی را در نظر بگیرید. ساعات نهار شام و غیره حفظ شود .

۲) بازی ها و فعالیت های مفرح خانوادگی را تنظیم کنید با هم بازی مشترکی انجام دهید یا با هم داستان بخوانید آهنگ گوش دهید و یا آواز بخوانید.

۳) از فضاهای باز منزل مثل پشت بام و حیاط در صورت رعایت کامل بهداشت برای بازی های پر تحرک تر مثل دوچرخه سواری استفاده کنید.

 ۴) آموزش و رعایت بهداشت را تداوم دهی. سعی کنید برای حفظ انگیزه کودک در رعایت بهداشت مثل شستن دست ها از جدول ستاره ها و تقویت کننده های مثبت دیگر استفاده نمایید.

 ۵) مراقب باشید در رعایت بهداشت افراط نکنید. چرا که ممکن است باعث رشد اختلال وسواس و اضطراب در کودکان شود.

 ۶) به دلیل افزایش استفاده از مواد شوینده خطرناکی مثل وایتکس در منازل این مواد را دور از دسترس فرزندان خردسال خود قرار دهید.

 ۷ بحث آموزش کودکان نباید متوقف شود تا مدیران و معلمان فرزند خود جهت پیگیری تکالیف و نحوه آموزش کودک در تماس مداوم باشید.

 ۸) اگر آموزش کودک شما آنلاین شده است نباید کودکان به بهانه مدرسه و آموزش به طور مرتب در اینترنت فعال باشند همچنین بررسی کنید به اپلیکیشن های نامناسب دسترسی پیدا نکنند.

 ۹) برای ارتباط با کودک با افرادی که دوست دارند اما به دلیل کرونا نمی‌تواند به ملاقات آنها برود از چتهای تصویری استفاده کنید.

 ۱۰) محیط منزل را آرام نگه دارید و از مطرح کردن موضوعات چالش برانگیز در این ایام خودداری کنید.

 ۱۱) فعالیت‌های جدید و سرگرم کننده ابداع کنید. مثلاً با کودک گل بکارید و یا آشپزی کنید./ کوردپرس

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل