شما اینجا هستید
اجتماعی » کرونا و مسئولیت پذیری اجتماعی

✍ دکتر ایوب ذوقی، فعال اجتماعی

🔸کرونا، این مهمان ناخوانده که تمام کره خاکی رادرگیر خود کرده و به بحرانی جهانی تبدیل گشته است، ویروسی که نه درمانی برای آن هست و نه هنوز دارویی برای آن کشف شده و بصورت زنجیره ای و هرمی در حال گسترش است. آنچه در این میان حایز اهمیت است واکنش دولتها و مردم به این قضیه است.

🔹در ابتدای امر این ویروس آنچنان که باید جدی نگرفته شد تا جایی که امروز تمام کشورهای دنیا را درگیر خود ساخته است.
بنابر آنچه کادر درمان و متخصصان امر میگویند و توصیه می کنند در حال حاضر تنها راه مقابله قطع زنجیره کرونا از طریق ماندن در خانه و قرنطینه شهرهاست.
بسیاری از کشورها این راهکار را در پیش گرفته و با اتخاذ سیاست هایی اقدام به قرنطینه شهرها و مبارزه با این ویروس تخریبگر نموده اند، کشورهایی مانند فرانسه، روسیه، آلمان و اقلیم کوردستان و…

🔺در ایران نیز محدودیت هایی اتخاذ شده، اما بنظر ناکافیست و باتوجه به روند رو به رشد این ویروس، سیاست های مقابله ای نیازمند بازنگری و ایجاد محدودیت های سفت و سخت تر است.
از یک سو کمبودهای تجهیزاتی در مراکز درمانی و ضعف مدیریتی و از سوی دیگر بی توجهی مردم و نادیده انگاری تبعات منفی این ویروس است. به نظر می رسد بی توجهی مردم در قالب نافرمانی ناشی از یک نوع فرهنگ و جامعه پذیری است، که در طول سالیان شکل گرفتە و به نوعی مبارزه مردم نسبت به کمبودهای موجود وضعف هایی است که با آن دست و پنجه نرم کرده و موفق به غلبه بر آن نشده اند.
در ادبیات سیاسی و جامعه شناختی نافرمانی مدنی مفهومی چندسویه و پیچیده است کە ویژگی‌هایی چون اعتراض سیاسی، عمومی و آگاهانه بودن، نقض قانون و عدم خشونت بە عنوان مشخصه آن شناسایی شده است. آنچه در خصوص مفهوم نافرمانی مدنی و در بررسی آن حائز اهمیت است، توجه به شیوه‌های اقدامی است که نافرمانی مدنی به‌عنوان ماهیت آنها تلقی می‌شود.

🔹 متاسفانه این رویه که اکنون (در بحث کرونا) به عنوان نافرمانی می بینیم نه تنها نافرمانی مدنی در راستای منافع اکثریت نیست که نافرمانی غیرمدنی بر ضد منافع اکثریت و به نوعی نادانی اجتماعیست که دود آن به چشم اکثریت جامعه رفته و روند زندگی عادی را با مشکل مواجه می کند.
بسیاری از مردم بی توجه به این بحران، روال زندگی عادی را در پیش گرفته و بسیاری دیگر باتوجه به همزمانی آن با تعطیلات نوروزی راه سفر به شهرها و نقاط دیگر را در پیش گرفته اند و به نوعی باید گفت موفق به شکست قرنطینه از بعد منفی و آسیب زای آن شده اند و همین بی توجهی باعث شده کل شهرهای کشور با این مساله درگیر شوند.

🔺بخشی از این نافرمانی از عدم اعتماد عمومی در اثر ضعف مدیریتی و کم توجهی ها بوجود آمده و متاسفانه امروز به عنوان یک معضل بزرگ نمودار گشته است. تا جایی که مردم حاضر به پذیرش توصیه ها و دستوراتی نیستند که توسط متخصصین صادر می شود و همین امر باعث شده که اعتماد عمومی بین افراد نیز کاهش یافته و با وجود اقدام عملی کمپین ها و گروه های مرجع مردمی بازهم شاهد افرادی هستیم که بی اعتنا راه خود را می روند.

🔸جدای از فرهنگ یک اجتماع و ساختار بوجوده آمده در طول سالیان، ضعف های مدیریتی در طول سالیان اخیر به این بی اعتمادی عمومی دامن زده و بحران بوجود آمده را تشدید کرده است، زیرا مردم عادی همیشه جلوی پای خود و اتفاقاتی را بخاطر می آورند که در کوتاه مدت روی داده و ملکه ذهن آنها گشته است و مشکلات و نارسایی های موجود، ضعف مدیریت و راهکارها خارج از این چارچوب نیست.

این ضعف ها باعث شده که به نهادهای مردمی نیز با دید کاملا مثبت نگریسته نشود و راهکارها و اقدامات آنان نیز کارساز نباشد و نتیجه این امر در وضعیت شهرهای ما با وجود تعطیلی و توصیه به در خانه ماندن افراد، مشهود است که کارساز نبوده و شاهد تردد افراد و خودروهای بسیاری هستیم که بدون کار خاصی در شهر می آیند و می روند.
جای تعجب است که با وجود تمامی تدابیر، توصیه ها و اقدامات باز هم شاهد ترافیک ماشین ها دربیشتر مسیرهای شهرها هستیم.

🔺پس باید بگوییم تدوام مشکلات اقتصادی- اجتماعی، عدم شفاف سازی، ضعف مدیریتی و مشکلات آن بر پیکره نهادهای مردم محور هم لطماتی وارد و باعث تضعیف این نهادها گشته است.
با وجود این موارد نباید نقش این نهادها را در راستای مبارزه با کرونا و حمایت از بخش نیازمند جامعه نادیده گرفت. آنچه عیان است این همیاری و حمایت مردم از مردم نوید روزهای خوب آینده را می دهد، روزهایی که با حمایت و مراقبت و توجه خود مردم میتواند شیرین تر و بهتر باشد.

در پایان آنچه می توان گفت خواهشی است که از مسئولان امر، ستاد بحران مبارزه با کرونا و فرماندار ویژه سقز می توان داشت: شهر فقط خیابان های بخش مرکزی نیست، بلکه حاشیه ها مستعد خطرات و خسارات بیشتری است، تعطیلی صرفا بازار کارساز نیست، کاش در مورد ادارات و ب

انک ها هم

تدبیری بیندیشید و خواهشی که هست اعمال نظارت و محدودیت های بیشتر و اجرای سخت تر قوانین و دستورات است؛ تا بتوانیم با همکاری و همدلی از این بحران با کمترین تلفات بیرون آییم.

🆔 @saqqezrudaw

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل