شما اینجا هستید
اجتماعی » «کس نزان» ماسوله و اورامانی دیگر در سقز و کوردستان

کس‌نزان (کەس نەزان) روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان سقز استان کوردستان بوده که در ۳۸ کیلومتری سقز یعنی مسیر سقز- مریوان (سه راهی قشلاق پل) واقع شده است.

به گزارش سقزرووداو؛ این روستا در میان کوه های سربه فلک کشیده قرار دارد که بسیار خوش آب و هوا بوده و دارای طبیعت زیبا و باغ های متنوع است. نوع معماری روستا بدلیل توپوگرافی و مصالح منطقه، تقریباً بصورت پلکانی و شبیه روستاهای اورامان می باشد تا جایی که برخی از آن بعنوان اورامان یا ماسوله سقز یاد می کنند.

چشمه متبرک کسنزان  و پتانسیل های آن

از پتانسیل های مهم روستای کسنزان وجود چشمه آب متبرک روستاست که دارای آبی زلال و بسیار سرد است و برای رسیدن به لب چشمه باید از کوچه پس کوچه های روستا و از میان خانه های متروکه و گاهاً شبیه تونل گذشت.

روایت است در خشک سالی سال ۱۳۷۸، پیامبر اسلام (ص) مکرراً به خواب یکی از حاجیان مومن این روستا می روند و او را به وجود آب زیر یکی از تخته سنگ های کنار روستا رهنمون می کنند. وی پیشنهاد کندن تخته سنگ را می نماید که پس از انجام آن توسط اهالی روستا این خواب به حقیقت می پیوندد و چشمه آب زلالی جاری می شود.

امسال آب این چشمه زیاد است و به گفته دایه فاطمه که مشغول طناب بافی محلی در منزل کاه گلی خود است، مردمان معتقد از شهرستان های سقز، بانه، بوکان، مریوان و… برای رفع بسیاری از مشکلاتشان همچنان به آن جا مراجعه می کنند.

اگر چه اقداماتی نظیر بتن ریزی اطراف چشمه صورت گرفته و چند آلاچیق ساده اطراف آن درست شده، اما می طلبد توجه ویژه ای به این مساله بشود و می توان آن را به مثابه یک مکان ویژه گردشگری مذهبی- طبیعی تبدیل نمود.

مشکلات و کمبودها

نبود حتی یک تابلوی راهنما، مسیر نامناسب داخل روستا برای دسترسی و محلی مناسب برای استراحت مسافرین و گردشگران از مشکلات این چشمه می باشد.

پیشنهادات به ادارات مربوطه

به دهیاری و شورای روستا، بخشداری و اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سقز پیشنهاد می گردد که نسبت به نصب چند تابلو از روستای قشلاق تا محل چشمه برای راهنمایی مسافران، نصب تابلو و شناسنامه این چشمه متبرکه و پیگیری ثبت ملی آن، ساخت آلاچیق و محل های مناسب برای استراحت مسافرین، نصب تابلوی شرح این ماجرای تاریخی و…. اقدام نمایند و حتی می توانند با همکاری سرمایه گذاران نسبت به احداث کارخانه آب معدنی در محل اقدام کنند تا درآمدهای آن صرف فعالیت های فرهنگی و امورات خیریه در روستا شود.

صفا و صمیمیت مردمان روستا/ درد بیکاری و مهاجرت

روستای کسنزان دارای مردمانی صمیمی، خوش برخورد و مهمان نواز هستند، آنچه که دل آدمی را رنج می دهد کاهش جمعیت روستا در سال های اخیر بوده است، کاک احمد می گوید: روستای کسنزان یکی از روستاهای قدیمی و پرجمعیت بوده که قبلاً بالای ۲۰۰ خانوار در روستا زندگی می کردند، اما بعلت کمبود درآمد و نبود شغل، بسیاری از خانواده ها و جوانان راه مهاجرت را برگزیده و در حال حاضر حدود ۹۰ خانوار در روستا ماندگار هستند.

مطالبات جوانان

از جوانان روستا در مورد خواسته هایشان پرسیدیم که بیشتر بحث افزایش سرعت اینترنت همراه اول، ساخت زمین ورزشی، اعتبارات اشتغال زایی کم بهره برای کشاورزان را مطرح می کردند که البته اگر گوش شنوایی باشد.

لزوم نوسازی خانه بهداشت و مدرسه روستا

مسجد روستا که به همت اهالی روستا ساخته شده بسیار زیباست، اما ظاهر مدرسه و خانه بهداشت روستا نشان می دهد که نیاز به نوسازی دارند.

خلاصه اینکه در صورت توجه چشمه متبرک کسنزان و طبیعت زیبای آن می تواند یک منطقه ویژه گردشگری باشد. بازنشر

 

عکس ها از: قانع روحی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل