شما اینجا هستید
اجتماعی » کلاهبرداری شرکت های هرمی از جوانان جویای کار و ناآگاه/ خانواده ها و جوانان مواظب دام های فریبنده باشند

شرکت کیونت در واقع همان شرکت هرمی موسوم به گلدکوئیست است که با تغییر عنوان و رویه این بار تحت عناوین سود ۱۰۰ درصدی سرمایه در چند ماه، استخدام در شرکت‌های دولتی و معتبر، خرید سهام در شرکت ها و ارزهای جهانی و… اقدام به جذب اعضای عمدتاً جوان می‌کند. اعضای فعال در این شرکت در ادامه و به بهانه عدم امکان استخدام، اعضای جدید شرکت را به فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه ای تشویق کرده و طی چندین جلسه آموزشی نهایتاً با مبالغی بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان آنها را به بهانه دریافت سود مجبور به عضوگیری از میان دوستان، بستگان و یا سایر اعضای خانواده می‌کنند تا زمینه ادامه فعالیت خود را فراهم کنند.
براساس گفته های چند فرد آگاه و شاهدان عینی، لیدرهای این شرکت اغلب در کلانشرهایی مانند تهران با تشکیل باندهایی خاص و دایر کردن دفاتری نیمه مخفی یا خانه تیمی ابتدا جوانان موردنظر که اغلب از مناطق محروم برای کاریابی و تامین معیشت به تهران آمده، شناسایی و با پیشنهادهای غیرواقعی و وسوسه کننده آنان را به طرف خود جلب می کنند که بیشتر آنان جوانان روستاهای کردستان، سیستان و بلوچستان، لرستان و …. می باشند.

لیدرها و رابط ها پس از ارتباط گیری با این جوانان ساده و وعده استخدام و سودهای کلان، در محلی خاص با آنان قرار گذاشته و بعدا بسوی تاریخانه ای بنام دفتر یا افیس با آدرس نامعلوم رهنمون می کنند و به محض ورود چند نفری با وی دوست و عملیات تبلیغی برای فریب فرد از جمله استخدام شدن، درآمدهای میلیاردی، دلار و…را شروع می کنند و به بهانه گذراندن دوره آموزشی و عضوگیری شبکه ای، الزاماً باید در دفتر یا خانه تیمی بماند و دیگر اختیاری از خود برای خروج از مجموعه ندارد، حتی باید کنترل شده و بصورت محدود با اعضای خانواده تماس بگیرد و حق صحبت کردن در مورد فعالیت و محل کار خود را ندارد.

 

  • کیونت چگونه کلاهبرداری می‌کند

بعد از وعده های فریبنده اولیه و جذب فرد، در مرحله بعد به افراد تازه‌وارد اعلام می‌شود که امکان استخدام آن‌ها وجود ندارد. اما در مقابل می‌توانند موقعیت شغلی بهتری را در یک شرکت شبکه‌ای (هرمی) بدست آورند؛ البته این افراد می‌بایست برای خرید اولیه از شرکت و هزینه اجاره‌خانه، مبالغی در حدود ۴۰ تا ۱۰۰میلیون تومان به این شرکت هرمی بپردازند.

در ادامه این جوانان فریب‌خورده که با انگیزه ورود به شرکت‌های معتبر دولتی، شهر و دیار خود را ترک کرده‌اند، حالا برای به دست‌آوردن شغل جدید و درآمد وعده داده شده، نیازمند پرداخت مبلغ ورودی شرکت کیونت هستند. در این مرحله افراد معمولا برای تأمین مبلغ ورودی کیونت، به خانواده‌ها و اقوام خود متوسل می‌شوند و به عبارت دیگر سعی می‌کنند که این مبلغ را به هر شکل ممکن تهیه کنند.
اعضای قدیمی کیونت به افراد تازه وارد آموزش می‌دهند که به خانواده‌های خود بگویند این مبلغ را برای وثیقه شغلی می‌خواهند. اما پس از پرداخت پول به شرکت، فرد تازه وارد به دام شرکت کیونت افتاده و ناگزیر به فعالیت برای این شرکت است، چرا که می‌بایست با عضوگیری از میان دوستان، بستگان یا سایر اعضای خانواده، هزینه پرداختی و پول از دست رفته خود را جبران کند.
بدین‌ترتیب جوانانی که با وعده استخدام در ادارات دولتی جذب شرکت کیونت شده‌اند، معمولاً از سر ناچاری با این شبکه هرمی همکاری می‌کنند. اما خباثت گردانندگان شرکت هرمی کیونت تنها به این مسئله ختم نمی‌شود. چرا که برخی از جوانان به دام افتاده که قصد قطع همکاری با این شبکه را داشتند، مورد اذیت و تهدید و کنترل اعضای قدیمی قرار می‌گیرند و حتی امکان خروج از خانه تیمی را ندارند.

 

  • سرنوشت فعالیت در Q-NET و دیگر شرکت‌های هرمی چیست؟

سرنوشت این شرکت ها همچون گلدکوئیست دهه ۸۰ فقط در شعارها و تبلیغات خلاصه می شود و چون منجر به انباشت کالا و خدمات نمی گردد، منجر به دستیابی عده ای معدود به سودهای کلان و خالی شدن جیب عده ای دیگر با وضعیت روانی افسرده می گردد، لذا جوانان و خانواده هایشان مواظب این نوع پیشنهادات و فعالیت ها باشند و در دام افراد افراد سودجو قرار نگیرند.

منابع مورد استفاده: فردانیوز، شبکه خبری دانشجو، تجارت نیوز

  1. Foad babaei

    بژی کاک فردین

    فامیل زؤر نزیکی ایمه واقعآ گرفتاریان بوو

    دوایی مدتها باوک و براکانی به زؤر هاوردیانؤ

    به نظرم ابئ زیاتر لم زمینه مطلب دابنن که روشنگری باش بکریت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل