شما اینجا هستید
اجتماعی » کهن شهر سقز؛ ثروتمند اما فقیر

با وجود موقعیت منطقه ای، بازار تاریخی و برند در اجناسی مانند پارچه، وسایل خانگی و آرایشی؛ چه‌م سقز به عنوان مجموعه ای طبیعی و دارای پتانسیل های بالقوه، محصولات متنوع دامی و کشاورزی ارگانیک، دارای صدها اثر تاریخی به عنوان نگین تاریخ و تمدن کوردستان و….، این شهرستان با کم توجهی ها، تبعیض، بی برنامگی ها و…. مواجه است و در حوزه شهری در ۳ دهه گذشته، آنچه دیده شده صرفا مانورهای بیهوده تبلیغاتی، عوام فریبی و تحمیل خسارات بر شهر مظلوم و بی پناه سقز بوده است.

برای نمونه در مورد چه‌م سقز از دهه ۸۰ تاکنون انواع مانورها، ادعاها، ماکت ها، جلسات، برنامه ها و…مطرح شده، در کنار آن صاحبنظران، دلسوزان و رسانه ها پیشنهادات متعددی برای بالفعل نمودن ظرفیت های این حوزه، ایجاد برج یا مجتمع های گردشگری، تجاری و تفریحی؛ احداث دریاچه و پارک آبی با همکاری و جلب مشارکت سرمایه گذاران، زیپ لاین و پل معلق، ساخت المان های فرهنگی و زیبا، توسعه شهربازی ها، ایجاد موزه مردم شناسی و تاریخی، باغ گل ها و پرندگان، پارک موزه و…. مطرح نموده اند اما دریغ از کمترین اقدام عملیاتی و اجرایی.

باید خاطرنشان ساخت نه تنها پیشرفتی در یک الی ۲ دهه گذشته در حوزه گردشگری و امکانات تفریخی شاهد نبوده ایم بلکه شهربازی پارک لاله از ۸-۷ سال پیش به ویرانه تبدیل شد، ۶-۵ سال است سیستم بوروکراتیک شهرداری و شورای شهر توانایی راه اندازی زیپ لاین و پل معلق کوچک را ندارند، وسایل تفریحی پارک های کوثر و مولوی نه تنها افزایش نیافته بلکه فرسوده هم شده اند، با کارشکنی و تحریک ۴ عضو شورا از ایجاد پیاده راه در سقز جلوگیری شد….

متاسفانه در حال حاضر هم هیچ امیدی به تحول، ارایه طرح و برنامه، جذب سرمایه گذار، اقدام اجرایی و …در این حوزه وجود ندارد و مشخصا چند ضلع مرتبط با موضوع از جمله شورای شهر، شهرداری، فرمانداری، میراث فرهنگی، امور آب و… خود دچار حاشیه ها و ناتوانی های متعددی هستند و برخی از آنان در کارهای روزمره مانده اند چه برسد به پیاده سازی طرح های توسعه ای و دلسوزی برای مردم سقز.

گفتیم هر آنچه شرط بلاغ بود… تا چه مقبول افتد و چه در نظر آید؟

-فردین مصطفایی، روزنامه نگار

 

(ویدئویی از چه‌م سقز- محمد فرجی حصار)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل