شما اینجا هستید
اجتماعی » گذری بر مشکلات روستای بغده کندی مهد علم و دانش

سقزرووداو: بغده کندی (بوغدەکەندی، (Bughde kendî  روستایی از توابع بخش مرکزی در شهرستان سقز (۲۰ کیلومتری جاده سقز- بوکان) است.

جمعیت این روستا حدود ۵۰۰ نفر و ۱۲۰ خانوار بوده که از گذشته تاکنون مهد علم، دیانت و فرهنگ بوده است، حزنی موکریانی از نویسندگان و مورخین و موسس اولین چاپخانه کوردی در جهان اهل این دیار بوده است.

حفظ اصالت و پوشش زیبای کوردی در میان ساکنان، مهمان نوازی، علاقه مندی به دانش و ارتباط بیشتر با شهرستان های اطراف، طبیعت بکر و زیبای اطراف و… از جمله ویژگی های این روستاست.

مشکلات روستا

براساس بررسی های میدانی و گفته های ساکنان، مهمترین مشکلات این روستا به شرح زیر می باشد:

ـ کمبود آب شرب روستا و سهمیه بندی آن در طول روز و حتی قطع بودن آب برخی منازل

ـ سرعت پایین و نامناسب اینترنت تلفن و آنتن دهی ضعیف موبایل

ـ تغییر نیافتن محل ترانس برق روستا علیرغم وعده های قبلی

ـ سرمازدگی محصولات باغی در سال جاری و ضرورت حمایت صندوق بیمه و جهادکشاورزی از باغداران برای جبران خسارات

ـ امکانات ضعیف و کم پارک بازی کودکان

ـ وضعیت بسیار نامناسب رودخانه وسط روستا، بوی نامناسب و تبدیل شدن آن به محل آلودگی، زباله و جانوران، همچنین احتمال آلوده شدن آب چاه خانه ها بدلیل نزدیکی به رودخانه؛ لذا لایروبی و هدایت فاضلاب به پایین دست روستا ضروریست.

ـ بیکاری جوانان و عدم تمایل آنان به ازدواج و تشکیل خانواده بدلیل مشکلات مالی

ـ نیاز به ادامه و تکمیل طرح هادی روستا

ـ اعتبارات پایین عمرانی و دهیاری

ـ واگذاری ۲ معدن ماسه این روستا به ۲ شرکت بوکانی و نقش آن در خراب کردن اسفالت جاده ها، ایجاد گرد و غبار در جاده های خاکی بین مزارع و… بدون کمترین سهم و کمک برای توسعه و عمران روستا؛

پیشنهادات

برای حل مشکلات روستای بغده کندی ضروریست مواردی همچون: تشکیل جلسه ای با حضور بخشداری مرکزی، آبفار و نمایندگان روستا جهت حل مشکل کمبود آب طریق اداره آب و فاضلاب و بهره برداری از مجتمع بزرگ آب رسانی این منطقه، حل مشکل آنتن دهی موبایل روستا از سوی اداره مخابرات با توجه به لزوم رعایت حقوق مشتریان، حضور بیشتر نهادهای فرهنگی و آموزشی در روستاها برای برگزاری کلاس های فوق برنامه و آموزش زبان های کوردی و خارجی و تجهیز کتابخانه مشارکتی و مسجد روستا، لزوم اطلاع رسانی موثرتر برای پوشش بیشتر بیمه تامین اجتماعی روستائیان، افزایش اعتبارات دهیاری و…در دستور کار قرار بگیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل