شما اینجا هستید
اجتماعی » آوار مشکلات زمین های بنیاد مسکن بر سر اهالی کهریزه

با توجه به اعلام مشکلات عدیده از سوی ساکنان این ۲ فاز و بی توجهی نهاد متولی و دستگاه های خدمات رسان، خبرنگار سقزرووداو ضمن بررسی میدانی به گفتگو با ساکنان در مورد مسایل و معضلات مبتلا پرداخته است.

 

توپوگرافی نامناسب و شیب زیاد زمین ها

 

یکی از ساکنان با اشاره به وضعیت نامناسب توپوگرافی و شیب زیاد زمین های واگذار شده توسط بنیاد مسکن سقز در قالب فازهای ۱ و ۲  به متقاضیان فاقد مسکن گفت: این زمین ها براساس قیمت کارشناسی به ما واگذار شده و قاعدتا این اداره به عنوان متولی وظیفه زیرسازی و عملیات آماده سازی خیابان ها را برعهده دارد اما از سال ۹۷ تاکنون غیر از یک سری کارهای ظاهری و جزئی اقدامی انجام نداده، لذا اکثر خانه ها بدون توجه به تعیین نقطه صفر و کف خیابان ساخته شده اند.

 

مشکل امتیاز و خدمات

 

وی افزود: ساکنان فاز ۲ هنوز آب، برق، گاز، تلفن و سیستم دفع فاضلاب نداشته و ساکنان فاز یک نیز فاقد آب و فاضلاب می باشند.

 

ایجاد مشکلات زیست محیطی و بهداشتی

 

یکی دیگر از ساکنان با اشاره به اینکه ساکنان از چاه فاضلاب استفاده می کنند افزود: این قضیه به معضلی بهداشتی و زیست محیطی در اطراف مدرسه متوسطه تبدیل شده که بوی نامناسب آن صدای معلمان و دانش آموزان را نیز درآورده بود.

یکی دیگر از ساکنان این محل با اشاره به شیب زیاد و توپوگرافی نامناسب و صعب العبور فاز ۲ گفت: اگر بنیاد مسکن نمی تواند آماده سازی انجام دهد و خدمات رسانی کند چرا این زمین ها را با وعده های فراوان واگذار نموده و حتی قصد دارد فاز ۳ را نیز ایجاد کند و زمین هایش بفروشد؟

وی گفت: ما چند روز پیش به بنیاد مسکن مراجعه و درخواست تسطیح مسیرها را کردیم که اعلام نمودند تنها یک بیل داشتیم، بخاطر اینکه بنیاد مسکن متولی ساخت مسکن ملی در دیواندره است به آنجا منتقل شده و فعلا نمی توانیم کاری انجام دهیم.

 

بدهکارانی که در حسرت خانه دار شدن مانده اند/ مسئولان فقط قول می دهند

 

یک شهروند دیگر هم گفت: ما کل دارایی را حراج و خودمان را بدهکار بانک و تسهیلات نمودیم که سرپناهی داشته باشیم اما الان ضرب المثل دست از پا درازتر در مورد ما صدق می کند.

وی گفت: مراجعات ما به بنیاد مسکن، بخشداری، فرمانداری و نماینده مجلس تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته و صرفا قول پیگیری می دهند.

 

واگذاری زمین بالای کوه به معلولان

 

یک نفر دیگر گفت: آمده اند به یک خانواده دارای چند فرزند معلول لطف کرده و بالای این کوه زمین داده اند که هیچ امکاناتی ندارد و امکان تردد خودرو هم به سختی وجود دارد، آیا این لطف و کمک برای حل مشکل است یا سرگردانی و گرفتار کردن معلولان؟

وی گفت: چرا برای روسای برخی ادارات، برخی اعضای شورای دور سوم، مدیران کل و کارمندان مسکن و شهرسازی و برخی نورچشمی ها در بهترین نقاط شهرک دانشگاه زمین وجود دارد ولی برای معلولین باید در بدترین نقاط روستاها زمین واگذار شود؟ بعد هم به امان خدا رها شوند.

 

 

تشریح اقدامات بنیاد مسکن/ کمبود اعتبارات: معضل فراروی آماده سازی و خدمات رسانی

 

رئیس اداره بنیاد مسکن شهرستان سقز با بیان اینکه این زمین ها و نقشه آن بیش از ۱۰ سال پیش تهیه و به افراد نیازمند و مددجو واگذار شده، گفت: مشکل اصلی زمین ها شیب زیاد و توپوگرافی نامناسب بوده که برای حل مشکل تغییراتی را در نقشه ایجاد و اقداماتی برای احداث معابر و زیرساخت ها انجام داده ایم.

 

دستواره افزود: مشکلات برق، گاز و آب فاز یک حل شده، برای فاز ۲ نیز تلاش های زیادی از سوی این اداره انجام و تیرگذاری برق انجام شده، اما در مورد دفع فاضلاب، اداره ابفا می گوید بودجه برای این کار ندارند و قرار شده با پرداخت هزینه توسط خود اعضا و کمک دهیاری کار انجام گیرد و برای آب رسانی، اداره آبفا متاسفانه ردیف بودجه ندارد که امیدواریم امسال با اختصاص بودجه این مشکل مرتفع گردد.

 

وی همچنین گفت: پیمانکار کنارگذر سقز- بوکان برای تسطیح معابر قول مساعدت و همکاری به ما داده و تلاش می کنیم با این‌ کار، مشکل تردد ساکنان را حل نمائیم.

 

سخن پایانی

در پایان باید تاکید کرد که در هر صورت این زمین ها قبلاً واگذار و عده ای از اقشار مختلف جامعه در آن ساخت و ساز انجام داده تا صاحب خانه و کاشانه ای شده و از معضلات مستاجری نجات یابند. لذا انتظار می رود دستگاه متولی یعنی بنیاد مسکن با جلب مشارکت ساکنان، دهیاری و بخشداری، سایر دستگاه های اجرایی و شرکت های خصوصی نسبت به ایجاد معابر و تامین زیرساخت های فازهای ۱ و ۲ کهریزه اقدام کند و در واگذاری های بعدی به وضعیت توپورگرافی، شیب و دسترسی زمین ها، امکان ارائه خدمات، جلب مشارکت دستگاه های مختلف و داشتن برنامه کاری توجه نمایند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل