شما اینجا هستید
اجتماعی » بازار تاناکورا محرکی برای توسعه اقتصادی مهاباد/ تلنگری به بازار سقز

در واقع مراکز خرید مهاباد در حال حاضر غیر از بازار اصلی و قدیمی؛ بازار بزرگ تاناکورا و بازارچه کالاهای وارداتی است که در یک برنامه ریزی نسبتا مناسب شهری و تمرکززدایی از مرکز شهر احداث شده اند که از لحاظ ترافیکی و دسترس پذیری حائز اهمیت می باشد.

بازارچه‌ها و بازار بزرگ تاناکورای مهاباد که ازجمله بازارهای اصلی و تامین کننده لباس تاناکورا و استوک دیگر بازارها و مغازه‌های تاناکورای درشهرهای دیگر محسوب می‌شود، شامل ۲ قسمت قدیمی و جدید با حدود ۱۸۰۰ مغازه می باشند و اکثرا کالاهایی مانند: پوشاک، کفش، کیف، اسباب بازی و… عرضه نموده که توانسته به مرکزی برای جذب توریست، خریدهای چمدانی، محرک کسب و کارهای پیرامون نظیر هتلداری، حمل و نقل و غذاخوری ها؛ ایجاد اشتغال و جذب سرمایه، گسترش روابط اقتصادی مهاباد با شهرهای دیگر و…تبدیل شود.

تنوع اجناس و جذاب بودن آن برای مشتریان، کیفیت خوب همراه با قیمت های مناسب، به روز بودن محصولات، وجود کالاهای مارک، مشتری مداری اکثر مغازه داران، باز بودن بازار از صبح تا پاسی از شب و در روزهای تعطیل و….از جمله مولفه هایی است که در جذب مشتری و رونق این بازار تخصصی موثر بوده است.

یکی دیگر از مراکز جذب توریست در مهاباد، بازارچه کالاهای وارداتی با صدها مغازه می باشد؛ علیرغم اینکه مهاباد شهرستان مرزی نیست اما با بهره برداری از مرزهای سردشت، پیرانشهر و سایر شهرستان ها توانسته بازارچه ای با کالاهای متنوع راه اندازی نماید که در صورت توجه و برنامه ریزی، چشم انداز مناسبی برای جذب گردشگر دارد.

البته می طلبد بازاریان و مسئولان شهری تمهیدات بیشتری برای توسعه بازارهای تاناکورا و کالاهای وارداتی از جمله احداث پارکینگ های طبقاتی، برندسازی بیشتر این بازارها در سطوح ملی و بین المللی، جذب سرمایه گذاری، توسعه بازارها و کسب و کارهای جنبی و خوشه ای و….اهتمام ویژه ای اشته باشند.

🔹تلنگری به بازار سقز

بازار سقز علیرغم اهمیت تاریخی و منطقه ای و پتانسیل های متعدد، در سال های اخیر نتوانسته با تحولات جدید همگام شود.
عدم تمرکززدایی از بازار و احداث نشدن بازارچه های تخصصی، عرف غلط بر بازار سقز (بازشدن دیرهنگام قبل از ظهرها و بسته شدن فوری در عصر)، تعطیلی بازار در جمعه ها به روال ادارات، ضعف در بازاریابی مدرن، بازسازی نشدن بازار سقز، ضعف مبلمان مغازه ها، اهمیت قائل نشدن مسئولان شهری برای جذب توریست و گردشگر، عدم استفاده از ظرفیت های مرزی، جزیره ای عمل کردن و عدم توجه به رونق کلی بازار، بی برنامگی اتحادیه ها و اصناف،کم توجهی به مقولات ارتباطات (تبلیغ، برندسازی، اطلاع رسانی و روابط اقتصادی) و…. مشکلاتی که به چشم می خورد که نیازمند آسیب شناسی صاحبنظران می باشد.
در این راستا الگوگیری از بازار تاناکورا و کالاهای وارداتی مهاباد می تواند خالی از فایده نباشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل