شما اینجا هستید
اجتماعی » درخواست زیرمیزی ۱۰ میلیونی، مانع از جراحی بیمار شد

براساس خبرها و مستندات رسیده، اخیرا یک شهروند به علت مشکلات تنفسی ناشی از انحراف و شکستگی بینی به یک پزشک متخصص مربوطه مراجعه کرده که پزشک ضمن صدور معرفی نامه، روز ۱۳ اسفند ماه را برای جراحی تعیین می کند.

در اثنای این کار، از بیمار می خواهند که وسایل لازم (اپیلنت، چسپ و…) را تهیه و مبلغ ۱۰ میلیون تومان را به عنوان حق الزحمه یا زیرمیزی (غیر از هزینه بیمارستان) به حساب منشی وی واریز کند.

فرد بیمار ۵ میلیون تومان را همان روز واریز می کند و متعهد می شود بقیه را تا ساعت ۸ صبح روز بعد واریز نماید، اما به هر دلیلی این کار را نکرده و با تاخیر بقیه پول را در ۲ فقره ۳ و ۲ میلیون تومان واریز می نماید.

حال ساعت ۱۱ نوبت جراحی بیمار بوده و همه چیز آماده بوده اما در کمال ناباوری، پزشک از انجام وظیفه خودداری و جراحی را لغو کرده و به بیمار اعلام می شود شماره حساب بفرستید که پولت را پس بدهیم و….
این مساله موجب تعجب و تاسف برخی از کادر درمان شده و بیمار از روی ناچاری ترخیص می شود.

حال بیمار شکایاتی را به مقامات شبکه بهداشت جهت رسیدگی ارائه نموده که امید است به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد و سقزرووداو‌ آماده دریافت نظرات پزشک و مقامات مسئول نیز می باشد.

 

گفتنی است اگرچه در سال های اخیر پدیده زیرمیزی افزایش یافته، بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش هزینه‌های بیمارستانی و بالارفتن قیمت لوازم و تجهیزات پزشکی، آب، برق و گاز در مطب‌های خصوصی از یک سو و نگاه کالایی و اقتصادی به خدمات پزشکی از سوی دیگر باعث شده برخی پزشکان به فکر اخذ هزینه های متفاوت از جمله زیرمیزی، تحمیل خدمات غیرضروری بر بیمار مانند گرفتن سونوگرافی از زنان در همان مطب، نوار قلب و غیره باشند.
عده‌ای از پزشکان هم معتقدند مبالغ کافی از بیمه و خدمات در بیمارستان ها دریافت نمی‌کنند یا اینکه دستمزدشان به‌ موقع پرداخت نمی‌شود.
با وجود اینکه گاهی ناکارآمدی قانون و نظارت وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی درخصوص برخورد با پدیده زیرمیزی علت رواج آن بیان می‌شود، برخی هم بیمه‌ ها و تعارض منافع را مقصر ایجاد رابطه پولی بین بیمار و پزشک می‌داند.
امید است با اقدامات جامع اداری و نظارتی، عمل کردن بیمه ها به تعهدات خود، شفاف سازی، برخورد با تعارض منافع و…شاهد موارد ناخرسند و اعتمادزا در حوزه درمان نباشیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل