شما اینجا هستید
اجتماعی » ریختن زباله و تخریب فضای سبز، پارک مولوی کورد سقز را تهدید می کند

سقزرووداوـ مدتی است افزایش رها کردن زباله و اشغال در پارک های سقز خصوصاً پارک محبوب و کم نظیر “مولوی کورد” در کنار تخریب فضای سبز و امکانات آن موجبات نگرانی اکثریت شهروندان و دوستداران طبیعت شده است.

بدون شک هر شهری در کنار ساخت فضاها و کالبد شهر، نیازمند برقراری روابط معقول بین محیط طبیعی و فیزیکی با وضع اجتماعی و فرهنگی است. پارک مولوی کورد بدلایل مختلف از جمله: طبیعت کم نظیر، فضای سبز و امکانات بهتر نسبت به سایر پارک ها، هوای خنک و مطبوع، دسترسی مناسب، همجواری با مراکز فرهنگی و هنری، گذراندن اوقات فراغت و دورهمی های دوستانه و خانوادگی و… یکی از فضاهای پرتردد و عمومی شهرستان سقز بوده و در فصول بهار و تابستان روزانه پذیرای هزاران نفر می باشد.

شرایط و امکانات موجود نشان می دهد حداقل در چشم اندازهای کوتاه و میان مدت، فضای تفریحی و سبز بهتر از پارک مولوی کورد در سقز متصور نمی باشد، لذا می طلبد همگان در صیانت و نگه داری از این سرمایه عمومی، رعایت فرهنگ شهروندی و شهرنشینی تلاش جدی نمایند.

مشاهدات عینی و تصاویر ارسالی از سوی شهروندان حاکی از نگرانی های فزاینده نسبت به تخریب فضای سبز و از بین رفتن چمن، درختان و امکانات این پارک بدلیل عدم رعایت اصول و رفتار مناسب در اماکن عمومی توسط عده ای معدود می باشد.

ریختن گسترده زباله خصوصاً در روز جمعه در اکثر نقاط پارک، ریختن پوست تخمه روی چمن ها و زیر درختان و در نتیجه خشک کردن فضای سبز موجود، روشن کردن آتش یا زغال بر روی فضای سبز و…از جمله این موارد بوده که صحنه هایی زشت و نامناسب را برجای می گذارد و سبب آلودگی محیط، از بین رفتن درختان و گل ها و فضای سبز، بوی نامطبوع در محیط، ایجاد زحمت و سختی کار برای افراد پاکبان، افزایش هزینه های نگهداری و… می شود و به نحوی حقوق سایر شهروندان را تضییع می نماید.

اگرچه ممکن است برخی مشکلات نظیر کمبود سطل زباله یا عدم توزیع مناسب فضاهای تفریحی در سطح شهر و تراکم بیش از حد در پارک مولوی کورد و…مطرح باشد اما این موارد دلیل نمی شود که عده ای خواسته یا ناخواسته فرهنگ شهرنشینی، حفاظت از محیط زیست و بهداشت عمومی را رعایت نکنند.

لذا انتظار می رود برای حفظ محیط زیست و رعایت وجهه شهر و همچنین حفظ حقوق شهروندی دیگران، در اماکن عمومی از جمله پارک ها از ریختن زباله و پوست تخمه خودداری نمائیم، در داخل پارک ها و فضای سبز آتش یا زغال روشن نکنیم، از لطمه زدن افراد به گل ها و درختان جلوگیری نمائیم، محیط شهری را پاکیزه نگه داریم؛ “شهر ما، خانه ما”.

همچنین از مسئولین شهری نیز انتظار می رود نسبت به افزایش سطل های زباله در پارک ها، نیمکت و محل های نشستن افراد، نوسازی امکانات پارک ها و… اقدام نمایند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل