شما اینجا هستید
اجتماعی » لزوم معرفی سقز بعنوان شهر پارچه کوردستان و ایران

سقز از شهرهای مرزی و دارای بازار بزرگ محصولات مختلف از جمله پارچه های متنوع و متمایز، پوشاک، وسایل خانگی، آرایشی و بهداشتی و همچنین جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی متنوعی می باشد که پتانسیل های عمده ای برای جذب توریست و تبدیل به بازار منطقه ای محسوب می گردد، در این میان بازار پارچه سقز از گذشته بعنوان قطب شمال غرب و غرب مطرح بوده و ظرفیت های خاصی برای توسعه این بازار و تبدیل آن به قطبی ملی و فراملی وجود دارد که نیازمند برنامه ریزی و اقدامات عملی توسط مسئولان، دستگاه های مرتبط و همت اتحادیه و خود بازاریان است.

 

نگاهی به بازار بزرگ پارچه و پوشاک سقز:

سقز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی توزیع پارچه، پوشاک و روسری در کوردستان، منطقه و ایران مطرح است، هم اکنون بیش از ۵۰۰ مغازه و پاساژ پارچه و پوشاک فروشی بویژه پارچه لباس کوردی زنانه در مجموعه مغازه ها و پاساژهای گذر ابریشم، پشت بازار روز (قزاق خانه)، راسته اردلان، بازار بالا و زیرگذر آزادی مشغول فعالیتند.

بسیاری از مردم شهرهای دور و نزدیک برای تهیه پارچه موردنظر خود به صورت عمده و خرده به این شهر می‌آیند، زیرا بازار پارچه سقز به لحاظ تنوع، گستردگی و قیمت و تازگی سرآمد بازارهای منطقه بوده و در کشور نیز مشهور است.

 

لزوم توسعه بازار پارچه و ثبت ملی آن

برای ثبت ملی بازار سقز بعنوان شهر پارچه ایران و نیز توسعه این حوزه باید اقداماتی صورت گیرد که می توان به: تهیه کلیپ و مستندهای جذاب از تنوع بازار پارچه سقز و انتشار آن در شبکه های مجازی و تلویزیونی داخلی و خارجی، زیباسازی بازار پارچه سقز از لحاظ نما و مبلمان، برگزاری دوره های آموزشی برای صنف پارچه و خیاط با محوریت های مشتری مداری، دکوراسیون مناسب مغازه ها، ارائه مدهای مختلف لباس و…؛ ساخت و نصب المان لباس و هه لپرکی کوردی در ورودی شهر و همچنین گذرهای بازار پارچه سقز، ارائه تسهیلات مناسب برای اشتغال زایی در حوزه دوخت و عرضه پارچه خصوصاً لباس کوردی توسط نهادهای مانند میراث فرهنگی، دعوت از اتحادیه پارچه فروشان و اصناف سایر استان ها برای بازدید از بازار پارچه سقز، نصب تابلوهای راهنما برای مسافرین در ورودی ها و داخل شهر، تشکیل شورایی متشکل از صنف پارچه و ادارات مرتبط، برگزاری نمایشگاه های لباس و مد کوردی، اهتمام بازاریان به تحول در کسب و کارها و فروش اینترنتی، تبلیغات گسترده در شبکه های اجتماعی و تلویزیونی و… در این راستا ضروریست.

باید یاداوری نمود در این حوزه متاسفانه غفلت های زیادی صورت گرفته و نباید بیش از این تعلل نمود، لازمست ادارات مربوطه از جمله فرمانداری، صمت، اصناف، میراث فرهنگی، اتحادیه پارچه فروشان و دوزندگان، شهرداری و شورای شهر با همکاری بازاریان و فعالان این صنف اقدامات اداری، محیطی، تبلیغاتی و اقتصادی را برای تحقق این مساله را انجام دهند.

همچنین بازگشایی بازارچه مرزی سقز با اولویت تجارت پارچه و محصولات دیگر می تواند پشتوانه مناسبی برای رونق بازار سقز و تحرک اقتصادی- اجتماعی در این بخش باشد.

ـ فردین مصطفایی، روزنامه نگار

تصاویر پارچه: دلوان امین پور

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | تفریحی | شخصی | اقتصادی | ورزشی | فرهنگی