شما اینجا هستید
اجتماعی » مردم بیکار کوردستان زیر تیغ مالیات

به طور معمول هر ۱۲ ماه یک بار، دولتمردان برای بیان افتخارات کاری خود گزارش عملکرد ارائه می دهند و یکی از دستگاه هایی که به فعالیت کاری خود بسیار می بالد، اداره کل امور مالیاتی کوردستان است که با افتخار هر سال اعلام می کند ۱۰۰ درصد مالیات تعهد شده را تحقق بخشیده و میلیاردها تومان مالیات از مردم استانی که به گفته مرکز آمار ایران، از بیکارترین استان های کشور هستند، وصول کرده و به خزانه دولت واریز می کند.

به گفته مسئولان برای سال ۱۴۰۰ رقمی بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات بر درآمد از مردم کردستان وصول شده بود که با جهشی غیرقابل تصور این رقم برای سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که اکنون مسئولان با افتخار از این مسئله یاد می کنند.

تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در بیکارترین استان کشور

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران که مهمترین و تنها مرجع داده های آماری کشور است، در سال ۱۴۰۱ استان کوردستان بیشترین نرخ تورم سالیانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ بیکاری را پشت سر گذاشته اند، اما با این حال باز هم همین مردم تعهد مالیاتی اداره کل امور مالیاتی کشور را محقق کرده اند تا مسئولان مربوطه نگرانی از بابت جایگاه و صندلی هایی که بر آن تکیه کرده اند، نداشته باشند.
این میزان درآمد مالیاتی در کوردستان به حدی خارج از عرف بود که نماینده مردم شهرستان سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس، که عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز هست، به آن اعتراض کرد و تحقق آن را ناعادلانه و غیرکارشناسی عنوان کرد.
به گفته وی، تحقق این میزان درآمد مالیاتی برای استانی مانند کوردستان که فاقد واحدهای تولیدی بزرگ است، فشار مضاعفی را به مردم، مغازه داران و واحدهای تولید کننده کوچک وارد می کند.

وصول مالیات از مردمی با کمترین سرانه درآمد ماهیانه

بر اساس آنچه که در قانون مالیاتی کشور در نظر گرفته شده، یکی از ماموریت های مهم مالیات، باز توزیع ثروت از افراد پردرآمد به افراد کم برخوردار است و این درحالی است که حداقل برای استانی مانند کوردستان کاملا بالعکس در حال رقم خوردن است چرا که مردمی که کمترین سرانه درآمد ماهیانه و بیشترین نرخ تورم را دارند، بیشتر از استان های متمول کشور مالیات پرداخت می کنند.
بر اساس آنچه که اعلام شده بسیاری از استان های برخوردار مانند تهران، اصفهان، یزد، فارس، مرکزی، خراسان رضوی و … تعهد درآمد مالیاتی که در لایحه بودجه برای آنها در نظر گرفته شده را محقق نمی کنند و در مواردی نیز ۶۰ تا ۷۰ درصدی تعهد خود را محقق می سازند اما در کوردستان، مسئولان تمام افتخار خود را هر ساله تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی این تعهد می دانند.
بر اساس داده های مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان کوردستان در زمستان سال ۱۴۰۱ مانند فصول گذشته، همچنان افزایشی بوده و نرخ آن ۱۰.۸ درصد از میانگین کشوری بالاتر و در صدر لیست نرخ بیکاری در ایران قرار گرفته است.
بر اساس آنچه مرکز آمار ایران به طور رسمی منتشر کرده است، میانگین نرخ بیکاری کشور در زمستان سال گذشته ۹.۰۷ درصد بوده و در همین بازه زمانی نرخ بیکاری در استان کوردستان ۲۰.۵ درصد گزارش شده است و نشان می دهد کوردستان مانند فصل قبل از آن، بیکارترین استان ایران بوده اما در تحقق درآمدهای مالیاتی عملکرد موفقیت آمیزی داشته است.

رشد ۲۹ درصدی درآمدهای مالیاتی کوردستان

مدیرکل امور مالیاتی کوردستان از وصول بیش از یک هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان مالیات بر درآمد در استان طی سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفته این رقم مربوط به کلیه منابع مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۹ درصد رشد داشته است.
مصطفی فعله گری با بیان اینکه امسال به دلیل استفاده سازمان مالیاتی از اطلاعات ورودی کارتخوان ها و ایجاد شفافیت بیشتر نسبت به قبل شاهد افزایش مالیات بخش مشاغل بودیم، افزود: میزان وصولی مالیات مشاغل در سال گذشته به میزان ۲۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که به نسبت سال ۱۴۰۰ حدود ۸۴ درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: علاوه بر مالیات مستقیم، در بخش مالیات غیرمسقیم یا ارزش افزوده نیز حدود ۶۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان وصولی داشتیم که این مبلغ بالغ بر ۳۵ درصد کل وصولی سال ۱۴۰۱ است.

کوردستان بدون صنعت

نکته دیگر اینکه سهم ارزش افزوده در بخش صنعت کردستان حدود یک درصد بوده، در بخش معدن ۱.۹ درصد بوده و در بخش تجارت نیز ۲.۶ درصد است و این بدان معنا است که اصولا استان کوردستان، استانی صنعتی نیست و بیشتر مردم از بخش کشاورزی و یا حوزه های غیر مولد کسب روزی کرده و درآمدهای آنچنانی ندارند که بتوانند تعهدات مالیاتی استان را تحقق بخشند.
بر اساس آمارهای رسمی همچنین حدود ۱۹ هزار نفر در بخش صنعت در استانی مانند کوردستان اشتغال دارند، در بخش معدن حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر و در بخش تجارت نیز که همان کسب و کار خرد است، ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال زایی شده، که نشان می دهد، کردستان سهمی از اشتغال در حوزه های بزرگ در کشور ندارد و پس طبیعتا نمی تواند بر خلاف ادعای مسئولان، مالیات بر درآمد تعهد شده استان را از این حوزه ها محقق ساخت تا به مردم فشار اقتصادی وارد نشود.// کوردپرس

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل