شما اینجا هستید
اجتماعی » مشکلات اقتصادی و فرهنگی خودکشی را افزایش می دهد/ لزوم آگاهی بخشی عمومی و تقویت نهادهای حمایتی

در این نشست که جمعی از روسای ادارات، فعالان مدنی و شهروندان حضور داشتند، دکتر حسن غریبی روانشناس و معاون دانشگاه پیام نور استان کوردستان با اشاره به لزوم برنامه ریزی علمی و آکادمیک برای مواجهه با آسیب های اجتماعی گفت: دبیرخانه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با تاکید بر خودکشی در دانشگاه پیام نور سقز راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه خودکشی پدیده و بحرانی پیچیده و چند بعدی است و باید از زوایای مختلف اقتصادی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، شخصیتی و خانوادگی، جسمی و… مورد بررسی قرار گیرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد افراد در ذهن دارند، اما آمار اقدام به خودکشی در جوامع متفاوت است، گفت: خودکشی در اقشار و جوامع مختلف با آمارهای متفاوت وجود داشته است اما اینکه خودکشی در سنین نوجوانی رخ دهد نکته هشدار دهنده‌ای است که باید حتما جدی گرفته شود. نمونه‌هایی از اینگونه موارد خودکشی باید مورد بررسی از حیث مطالعه بر روی خانواده، محیط خانواده، احتمال خطر در دیگران و پیشگیری از خطر در دیگران قرار گیرد.
وی یادآور شد: تکیه بر منابع حمایتی، روابط پایدار و عاطفی در خانواده و اجتماع می توان از خودکشی پیشگیری کرد، همچنین اهتمام به آموزش، احساس همدلی و تعلق خاطر در میان افراد و اعضای خانواده در پیشگیری از پیشگیری موثر است.

 

در ادامه دکتر ادریس سلطانی جامعه شناس و رئیس مرکز علمی کاربردی هلال احمر استان کوردستان با بیان اینکه باید آمار و مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی و دلایل وقوع آنها باید به صورت شفاف مورد بررسی قرار گیرد، گفت: براساس امارها، میزان خودکشی در کردستان بالاتر از میانگین کشوری است، لذا با توجه به تبعات منفی آن در ابعاد مختلف، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
این جامعه شناس افزود: مسایل و معضلات اجتماعی مانند: فقر و مشکلات اقتصادی، نابرابری های اجتماعی، تضعیف همبستگی اجتماعی و مبانی اخلاقی جامعه، اختلالات روانی و افسردگی، مشکلات جنسی و جنسیتی، تضعیف مبانی اخلاقی و… در وقوع خودکشی موثر است که حل آنها و گذر از بحران ها نیازمند هم افزایی نهادهای دولتی و مردمی، آحاد شهروندان و خانواده هاست.

 

در ابتدای این نشست، رئیس اداره بهزیستی سقز گفت: حضور نیروهای متخصص و حرفه ای و نقش آفرینی آنها، هماهنگی بین دستگاه های فرهنگی- اجتماعی و نهادهای مردمی در جهت پیشگیری و کاهش اسیب های اجتماعی از جمله خودکشی موثر است.
منصور حیدری اذعان نمود: در سقز اگرچه وضعیت خودکشی بحرانی نیست، اما جای نگرانی دارد و باید با آموزش و آگاهی بخشی در جهت کاهش این آسیب تلاش کنیم.

 

این نشست با پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان و سخنرانان ادامه یافت، حاضرین بر مواردی همچون: برگزاری کارگاه های آموزشی در محلات، تولید محتوا در  رسانه ها، تقویت نهادهای مددکاری و حمایتی در جامعه برای مداخله در بحران، مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه و لزوم توجه بیشتر به اقشار آسیب پذیر، اصالت دادن به بررسی علمی و میدانی در بررسی مسائلی مانند خودکشی، رفع نابرابری های اجتماعی، توجه به حقوق اقشار مختلف جامعه از جمله ایجاد امنیت روانی برای زنان، تصویب برنامه جامع پیشگیری از خودکشی و…. تاکید کردند.

این سمینار با همکاری مراکز مثبت زندگی، اداره بهزیستی و دانشگاه پیام نور سقز برگزار شد.

ـ گزارش از: ظریفه احمدی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل