شما اینجا هستید
اجتماعی » راه های ارتباطی سقز در انتظار توسعه

جاده های استان کوردستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی شرایط سختی برای تردد دارند و این جاده ها هر از گاهی رانندگان و سرنشینان زیادی را به کام مرگ می کشاند و در این راه جان خود را از دست می دهند.

این جاده های  پر پیج و خم و گاهی صعب العبور هستند و همین مسئله باعث تصادفات بیش از حد، زمان بر بودن سفر و کلافه شدن مسافران می شود، همچنین نبود بزرگراه و جاده های چهاربانده، زخم عمیقی به تن این جاده ها زده است.

مسیرهای کوردستان یکی از پر تصادف ترین جاده های کشور است و هر روز شاهد از دست دادن عزیزانمان در این مسیرهای پر پیچ و خم هستیم و به ندرت روزی پیدا می شود تصادفی رخ ندهد.

علیرغم شرایط جغرافیایی حاکم بر وضعیت راه های ارتباطی استان کوردستان، دلیل اصلی تصادفات بیش از حد در این مسیرها، نبود بزرگراه های با کیفیت و جاده های چهار بانده، کمربندی، نبود علایم راهنمایی و رانندگی در بعضی از محورها، نبود کنارگذرها، وجود جاده های باریک با پیچ و خم زیاد و کندی اجرای طرح های زیرساختی مناسب در این استان است.

همه این عوامل و در کنار آن خودروهای بی کیفیت، دست به دست هم داده اند تا یک جنگ خونین و اقتصادی دلخراش در جاده های کوردستان به ویژه شهرستان سقز بوجود آورند، جنگی که آسیب های روحی و روانی، مشکلات خانوادگی و اجتماعی آن قابل ارزیابی نیست.

 

منفعت کریدور شمال جنوب برای کوردستان

استان کوردستان در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است و این کریدور از این استان نیز عبور می کند و می توان گفت این کردیدور نعمتی برای کوردستانی هاست تا بدین وسیله از جاده مطلوب تری برخوردار شوند.

استان کوردستان در کریدور شمال به جنوب دارای ۳۲۵ کیلومتر جاده می باشد که از این آمار ۱۴۱ کیلومتر در دست اجرا، ۱۲ کیلومتر در دست مناقصه، ۲۶ کیلومتر در دست مطالعه و ۱۴۶ کیلومتر هم به بهره برداری رسیده است.

با بهره برداری از این کریدور که بزرگراه کرمانشاه – میاندوآب را هم شامل می شود، شاخص کیفی جاده های کوردستان به مراتب بهتر خواهد شد و کوردستانی ها از وجود بزرگراه بی نصیب نمی مانند.

با اتمام این طرح حیاتی علاوه بر بهبود شرایط ترافیکی و حمل و نقل جاده ای باعث کاهش زمان سفر و تصادفات جاده ای خواهد شد و همچنین ورودی و خروجی مسیر شهرهای استان به بزرگراه و جاده های چهار بانده تجهیز خواهد شد.

 

محور سقز – بوکان؛ قتلگاه بی رحم

شهرستان سقز باتوجه به اینکه در شرایط جغرافیایی و در مسیر ترانزیتی بودن منطقه قرار گرفته است دارای خطرناک ترین و پر حادثه ترین محورهای ارتباطی استان است، محور ارتباطی سقز بوکان به دلیل بار ترافیکی سنگین، نبود بزرگراه و جاده چهار بانده، همواره بیشتر تصادفات را به خود دیده و آمار بالای کشته شدن همشهریان بر اثر تصادف، این محور را به قتلگاه تمام عیار تبدیل کرده است.

 

با توجه به اخبار و آمارهای منتشر شده، مسیر ترانزیتی و بین المللی سقز – بوکان بعنوان قطعه ای از کریدور شمال غرب به جنوب، یکی از پرترددترین و در عین حال حادثه خیزترین مسیرهای ارتباطی منطقه می باشد.

متاسفانه هر هفته شاهد سوانح رانندگی، خسارات جانی و مالی، فوت شهروندان و مردم این دیار در این مسیر ۳۰ کیلومتری هستیم و در سالیان گذشته اقدام جدی و موثری از سوی مسوولان استانی برای بهبود وضعیت این محور مهم در نظر گرفته نشده است و کماکان باید شاهد مرگ عزیزانمان در این جاده پرخطر باشیم.

از ۴ سال پیش عملیات تبدیل این مسیر به بزرگراه شروع شده اما بدلایل مختلف از جمله عدم اختصاص اعتبارات، پرداخت نشدن معوقات کارگران و پیمانکاران، مشکلات شرکت مذکور و بی توجهی مسوولان این پروژه در سال جاری نیمه کاره رها شده است.

با این حال باید تدبیری فوری برای این مسیر اندیشیده شود چراکه به قتلگاه تبدیل شده و ضمن تامین اعتبارات ویژه، باید وزارت راه و نمایندگان هر دو حوزه انتخابیه سقز و بانه و بوکان پیگیر جدی این مسئله باشند چون یکی از مطالبات به حق مردم این دو شهر است.

 

پیچ و خم های جاده سقز – بانه هنوز راست نشده‌است

جاده سقز به سمت بانه با فاصله ۶۳ کیلومتری نیز یکی از جاده های باریک و پر پیچ و خم این منطقه است که به این دلایل مسیر را برای رانندگان سخت و زمان بر کرده است، علاوه براین وجود گردنه های زیاد و صعب العبور بودن جاده، بعنوان خطرناک ترین جاده های کوردستان نام برده می شود.

لزوم ایجاد طرح های زیر ساختی و ساخت بزرگراه و همچنین ایجاد چندین تونل برای این محور ارتباطی ضروری است چرا که شهرستان بانه به لحاظ شرایط اقتصادی و تجاری می طلبد از شاخص های نوین راه ارتباطی برخوردار باشد.

 

در چند سال اخیر عملیات ساخت بزرگراه در چهار قطعه اصلی برای این محور تدارک دیده شده است ولی به دلایل مختلف این طرح هم به کندی پیش می رود و کماکان لاک پشتی حرکت می کند.

در این محور بخصوص در گردنه خان و کیله شین در فصل زمستان به دلیل بارش های زیاد برف مسدود می شود و مسافران در کولاک شدید برف گرفتار می کند و گاهی هم تصادفات زنجیره‌ای را به دنبال می آورد.

 

 سقز – مریوان بلاخره آسفالت شد؟

یکی از پر چالش ترین محور ارتباطی کوردستان محور سقز – مریوان است چراکه بعد از چندین سال هنوز بخشی از این جاده خاکی و بدون آسفالت است البته در چند سال اخیر تلاش های زیادی برای اتمام آسفالت این محور انجام شده ولی گویا هنوز یک کیلومتر از آن آسفالت نشده است.

جاده سقز به مریوان با ۱۳۹ کیلومتر نسبت به محورهای ارتباطی شهرستان سقز از ترافیک کمتری برخوردار است و بیشتر محل تردد روستایان بخش سرسیو سقز و سرشیو مریوان است و در سال های گذشته مردم این منطقه از نبود جاده درست و حسابی گلایه های زیادی داشتند.

 

پیمانکار قطعه سقز – بوکان خاتمه پیمان داد

مجری طرح احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسیر سقز بوکان با ۲۵ کیلومتر فاصله باتوجه به اینکه در طرح بزرگراه کرمانشاه به میاندوآب قرار گرفته است توسط شرکت ساخت و توسعه بناهای حمل و نقل کشور اجرا می شود.

غلامرضا خرم با بیان اینکه عملیات ساخت این مسیر به کندی پیش  می رود، افزود: تاکنون این مسیر ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار هم به دلایل مختلف خاتمه پیمان داده و عملا کار تعطیل شده است.

وی به وضعیت اجرایی این راه ارتباطی مهم اشاره کرد و گفت: کمیسیون ماده ۴۸ برای این قطعه برگزار شده و برآورد جدید برای برگزاری مناقصه آماده شده است و در ماه‌های آتی به پیمان می رود.

وی در خصوص کنارگذر شهرستان سقز هم گفت: این کنارگذر با قابلیت کاهش و روان شدن بار ترافیکی ورودی خروجی این شهر، چند ماه قبل به بهره برداری رسید و هم اکنون زیر بار ترافیک رفته است.

خرم با اشاره به اینکه این کنارگذر به طول ۹/۵ کیلومتر

دارای پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد است، یادآور شد: این طرح به پایان رسیده است، فقط پل تقاطع انتهایی پروژه باقی مانده است که عملیات اجرایی آن در حال انجام است و در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری کامل می رسد.

 

عملیات ساخت قطعه ایرانخواه – فتاح آباد در حال اجراست

مجری طرح احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور، تسریع در عملیات اجرایی این مسیر که در بین دو شهرستان سقز – دیواندره قرار گرفته و جاده پر ترافیکی است را ضروری دانست و گفت: این مسیر با طول ۱۸/۵ کیلومتر، ۷ کیلومتر آن داخل حوزه استحفاظی شهرستان سقز است.

وی پیشرفت فیزیکی این مسیر را ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی محدوده در حال انجام است و حدود ۳ کیلومتر از ۷ کیلومتر محدوده شهرستان سقز آماده عملیات آسفالت است.

وی به قطعه ۲ سقز- ایرانخواه نیز اشاره کرد و گفت: این راه ارتباطی هم با طول ۴۲ کیلومتر در مسیر بزرگراه کرمانشاه به میاندوآب قرار گرفته است که هم اکنون زیر بار ترافیک رفته است.

خرم اضافه کرد: عملیات اجرایی این قطعه به پایان و به بهره برادری کامل رسیده است که شامل محدوده پل آدینان هم می شود.

وی از بهره برداری ۱۸ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب در استان کوردستان بمناسبت دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: ۱۸ کیلومتر از این مسیر در دهه مبارک فجر زیر بار ترافیک می رود.

مجری طرح کریدور بزگراهی غرب کشور در بخشی از سخنان به دیگر مسیرهای این کریدور اشاره کرد و افزود: بمنتسبت دهه مبارک فجر، ۳۵ کیلومتر در آذربایجان غربی، ۱۰ کیلومتر در کرمانشاه، همراه با ۱۸ کیلومتر در استان کوردستان با هزینه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

 

عملیات ساخت مسیر سقز – بانه

وی افزود: جاده سقز به سمت بانه در چهار قطعه طراحی شده است که در حال حاضر عملیات ساخت قطعه چهار آن (روستای میره ده – کیله شین) توسط پیمانکار آغاز شده است.

وی با بیان اینکه قطعه چهار این جاده ۱۰ کیلومتر برآورد شده است، یادآور شد: عملیات اجرایی آن به تازگی شروع شده و پیمانکار در طول ۳ کیلومتر از پروژه مشغول به عملیات خاکبرداری هستند.

از کل طول طرح بزرگ بزرگراه میاندوآب – کرمانشاه به میزان ۸۳.۵ کیلومتر در محدوده شهرستان سقز قرار دارد که به میزان ۵۱.۵ کیلومتر آن کاملا بهره برداری شده و مابقی به میزان ۳۲ کیلومتر در دست اقدام است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل