شما اینجا هستید
اجتماعی » هفتم اسفند روز مدافعین حق و عدالت، روز وکیل دادگستری

حال آنکه از سال ۱۳۳۱ با همت بزرگ مرد عرص حقوق و سیاست، مرحوم دکتر مصدق هفتم اسفند به عنوان روز وکیل مشخص شده و از آن زمان تا کنون هر ساله کانون وکلاء دادگستری با جشن گرفتن این روز بر زحمات وکلاء، مدافعین حق و عدالت پاسخی هرچند کوتاه داده است. حال در راستای نیل به اهمیت این حرفه و جایگاه آن، بعداز این مقدمه کوتاه و اجمالی دو سوال ساده ولی در عین حال مهم مطرح می شود: وکیل کیست؟ اهمیت وکالت چیست؟

 

وکیل کسی است که به نام موکل، به نمایندگی و قائم مقامی از او با استفاده از تخصص حرفه‌ای و با آشنایی که با امور دارد سعی در انجام کار موکل بر اساس اصول نظری و عملی و یا حل مشکل وی دارد.
بسیار حائز اهمیت است که، توجه داشته باشیم کلمه وکیل یکی از اسماء خداوند است. یک وکیل مفتخر است که نام حرفه و منصب او از اسماء الحسنی است. همانگونه که قضاوت یک شغل نیست و منصب است، وکالت هم منصب است و نباید صرفا به عنوان جایگاهی جهت امرار معاش به آن نگاه داشت.

 

در دنیای فعلی جایگاه «وکالت» و «حق دفاع» با میزان پیشرفتگی و توسعه یافتگی کشورها و جوامع رابطه مستقیم دارد. به عبارت دیگر هر چه جامعه‌ای پیشرفته‌تر و توسعه یافته‌تر باشد جایگاه وکالت در آن رفیع‌تر و مستحکم‌تر است.
امروزه اهمیت وکالت در اجرای عدالت قضایی و دادرسی منصفانه به حدی است که، نه تنها به صراحت در قانون اساسی تمام کشورهای جهان به آن تصریح و تاکید شده، بلکه در قوانین عادی بسیاری از کشورها حضور وکیل در برخی دادرسی‌ها_به ویژه در امور کیفری_ اجباری شده است.

 

اما بسیار حائز اهمیت است که به این مهم توجه شود «وکیل تکلیف به دفاع دارد نه قضاوت» اصولا وکیل وظیفه‌ای در تشخیص حق و باطل- در مقام رسیدگی و صدور حکم- ندارد؛ تشخیص حق و باطل بر عهده دادگاه است و وکیل همواره تاکتیک و استراتژی دفاعی خود را بر این مبنا قرار نمی‌دهد که لزوما و حتما اتهام موکل را نفی و او را تبرئه کند! بلکه تلاش وکیل در راستای اجرای دقیق قانون و عدالت است؛ معروف و مشهور است که بیان می دارند، فرشته عدالت دو بال دارد: یک) قاضی و دوم) وکیل؛ بدون شک برای پرواز این پرنده زیبا و ارزشمند نیازمند دو بال خواهیم بود. حال تحقق پرواز موزن و زیبای این پرنده، الزاماتی دارد که مهمترین آن حفظ شان و جایگاه وکیل در محاکم دادگستری است؛ چرا که وکیل دادگستری در صورتی می‌تواند از تمام توان دفاعی خود در محاکم استفاده کند که بداند در مقام قضایی از همان اعتبار و شان قاضی برخوردار است و بداند که بعد از دفاع مورد مواخذه قرار نخواهد گرفت. اینکه گاها قضات وکیل را کمتر  از خود می بینند یا خدای ناکرده در موارد محدودی به چشم متهم به وکیل می نگرند، لطمات سنگین و جبران ناپذیری بر پیکره عدالت وارد می سازد، که به سادگی قابل جبران نیست؛ قضات باید بدانند و بر این باور باشند که وکیل به عنوان شخصی که، در راستای نیل به حقیقت و اجرای عدالت در کنار ایشان به طی طریق می پردازد، محق احترام و تکریم است، نه اینکه در اندیشه تقابل با وکیل باشند؛ بدون شک هدف وکیل و قاضی اجرای قانون و تحقق عدالت باید باشد.

 

اما سخنی با همکاران ارجمند، هر وکیل دادگستری باید معتقد باشد که همیشه احتیاج به تکمیل معلومات خود دارد و با مطالعه و بررسی کتب، مجلات حقوقی و رویه‏ های قضائی بر وسعت معلومات‏ خود بیفزاید تا با نهایت اطمینان و صراحت در قبال سئوالاتی که ممکن است مراجعین‏ بنمایند توضیحات لازم را داده و اعتماد و اطمینان موکلین را نسبت به خود جلب نماید. هیچ چیز ناگوارتر از این نیست که موکل یا هر شخص مراجعه‏ کننده احساس نماید توضیحات‏ و نظریاتی که وکیلش به او داده از روی عدم اطلاع یا تردیدآمیز بوده است.
در آخر این روز را به تمام وکلاء، زحمت کشان عرصه دادگری تبریک عرض می نمایم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل