شما اینجا هستید
اجتماعی » پتانسیل های کیله شین جهت تبدیل به روستای هدف گردشگری/ کیوان عبد خدا*

کوه های بلند اطراف آن، طبیعت زیبا و چشم نواز، چشمه های آب فراوان و رودخانه های فصلی زیبا از جاذبه های متعدد این روستای سقز به شمار می‌رود.

 

کلانه کیله شین؛ برند غذاهای سنتی منطقه

جدای از تمام این موارد شهرت و معروفیت اصلی روستای کیله شین به دلیل نوعی غذا یا نان محلی به اسم کلانه (کەلانە) است کە خصوصاً در میان کوردها بسیار پرطرفدار است و شاید کمتر کسی پیدا شود که حداقل یک بار مزه این غذای محلی را نچشیده باشد.

نحوه پخت مخصوص این غذای محبوب سنتی در روستای کیله شین باعث شده است تا نام کلانه کیله شین در میان اهالی شهرستان های سقز و بانه و شهرها و روستاهای اطراف و حتی مردمان خارج از استان کوردستان نیز اسم و رسمی برای خود پیدا کند تا جایی که به یک برند محبوب غذایی تبدیل شده است.

 

ضرورت تبدیل کیله شین به روستای هدف گردشگری

با وجود اینکه هم اکنون حدود ۱۰ رستوران غذاخوری در داخل روستا و چندین غذاخوری سرراهی و کنار جاده ای نزدیک به کیله شین وجود دارد و در کنار کلانه محصولات دیگری همچون دوغ محلی، عسل طبیعی، کباب ماهی و دیگر غذاها عرضه می شود ولی با توجه به ظرفیت‌های عظیم موجود می توان به راحتی روستای کیله شین را به مهمترین روستای هدف گردشگری منطقه تبدیل کرد که هنوز این اتفاق نیفتاده است، که با اندکی همت از سوی مسئولین شهرستان، شورا و دهیاری و اهالی روستا،می توان این هدف را محقق کرد.

قرار گرفتن کیله شین در کنار جاده اصلی سقز – بانه است که جدای از تردد اهالی این دو شهر و روستاهای اطراف، به دلیل تردد مسافران از شهرهای دور و نزدیک و گردشگر پذیر بودن شهر بانه به دلایل تجاری و خریدهای چمدانی، فرصت مناسبی برای استفاده از این ظرفیت و پذیرش مسافران توسط مراکز پذیرایی روستای کیله شین با استفاده از غذاها و محصولات محلی وجود دارد که از جهات مختلف از جمله رونق اقتصادی و کمک به اشتغال جوانان روستا بسیار اهمیت دارد؛ جوانانی که در صورت نبود شغل مناسب مجبورا به شغل هایی همچون کوله بری و کارگری روی خواهند آورد.
کما اینکه شواهد و قراین حاکی از آنست که هم اکنون تعداد زیادی از جوانان این روستا و روستاهای اطراف به دلیل نبود شغل در مرزهای بانه مشغول کوله بری و یا کارگری هستند.

 

مشکلات روستای کیله شین

روستای کیله شین دارای مشکلات عدیده ای بوده که می توان به مواردی از جمله عدم اجرای کامل طرح هادی، اینترنت ضعیف، سیستم لوله کشی آب فرسوده و عدم پوشش توسط آبفا، عدم آسفالت ورودی روستا، حادثه خیز بودن محل قرار گرفتن رستوران ها به جهت عبور و مرور وسائل نقیله از جاده اصلی، عدم وجود جایگاه دفع فضولات جهت جلوگیری از ورود به داخل رودخانه، نبود جایگاه سوخت، نبود تابلوهای مناسب راهنمایی و ایمنی در ورودی روستا و ….اشاره نمود.

 

پیشنهادات
جا دارد مجموعه فرمانداری، بخشداری و دهیاری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد مسکن جهت توسعه این روستا از جمله تبدیل آن به یک روستای هدف گردشگری و معرفی و ثبت ملی کلانه کیله شین، ساماندهی ورودی های روستا و تکمیل طرح هادی تلاش کنند و می‌شود با برگزاری جشنواره های منطقه ای و ملی به معرفی بیشتر این برند، تاسیس بازارچه محصولات محلی و ارگانیک و…. کمک کرد.

*رئیس شورای بخش مرکزی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل