شما اینجا هستید
اجتماعی » طعم و بوی نامناسب آب شرب سقز، داد شهروندان را درآورده است

 

این وضعیت نامناسب آب باعث روی آوردن شهروندان به چشمه های داخل و اطراف شهر برای تامین آب شرب و ایجاد صف های طولانی یا خرید آب معدنی شده است. مشکلی که سال گذشته نیز در سطح شدیدتری وجود داشت و وعده های مکرر برای حل آن تاکنون ره به جایی نبرده است.

🔸دلایل بروز مشکل

بررسی های میدانی و مصاحبه با صاحبنظران نشان می دهد مواردی همچون: ورود فضولات حیوانی و فاضلاب روستاها به داخل سدها، کاهش بارندگی و رهاسازی نامتعارف آب از سدها، پایین آمدن سطح آب و تراز پایین آب ذخیره شده در پشت سدها و در نتیجه رشد جلبک ها، عدم آبگیری کامل سد چراغویس، عدم مدیریت صحیح منابع آبی، فرسودگی و پوسیدگی سیستم آب شهری، عدم نصب یا ضعف تجهیزات تصفیه خانه همچون دستگاه های میکرو استرینر و ازن و… در بروز مشکل بو و طعم آب سقز موثر بوده که شهروندان را کلافه کرده و باعث نارضایتی آنان شده است.

🔹آبفا: آب سقز سالم است/ شبکه بهداشت: مشکل دارد

مساله دیگر در این رابطه بحث آلودگی یا عدم الودگی آب شرب سقز است
مسئولان آبفا می گویند این آب سالم است اما متخصصان حوزه بهداشت و درمان و تغذیه نظرات دیگری دارند و نسبت به تداوم این وضعیت و تبعات بلندمدت آن روی سلامت شهروندان هشدار می دهند، برای بررسی موضوع خبرنگار سقزرووداو ماجرا را از مسئولان مرتبط جویا شده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری سقز گفت: تغییر طعم و رنگ آب شرب سقز که تابستان ها روی می دهد ناشی از کاهش سطح آب ذخیره پشت سدها، ورود فاضلاب و فضولات حیوانی روستاهای اطراف به داخل سدها از جمله سد چراغویس است.
حیدری افزود: این آب آلودگی ندارد و مشکلی برای سلامت عمومی ندارد.
وی گفت: اقدامات اساسی برای حل مشکل از جمله تکمیل خط انتقال آب، تجهیز تصفیه خانه و تکمیل آبگیری سد در جریان است که جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز می باشد.

اما مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز با بیان رصد و آزمایش مکرر آب شرب توسط این نهاد، گفت: ما نتیجه آن همراه با توصیه ها و ملاحظات لازم به اداره آبفا و فرمانداری اعلام می کنیم.
دکتر پروین خسروپور افزود: آب شرب سقز در شرایط فعلی به لحاظ میکروبی آلودگی ندارد، اما باید اذعان نمود این آب کیفیت مناسب را ندارد و در بلندمدت می تواند عوارضی داشته باشد و تاثیرات منفی روی سیستم بدن از جمله دستگاه گوارش داشته باشد که امیدواریم مسئولان اقدامات اساسی برای حل این مشکل معمول نمایند.

 

▫️لزوم تامین فوری اعتبار و تجهیزات برای حل مشکل

مشکلات آب شرب سقز به لحاظ طعم، رنگ و بو در چند سال اخیر و عدم حل مشکل نشان از کژکارکرد در حل مشکل آب این شهر را دارد. شهرستانی که حوزه آبریز سالانه میلیاردها مترمکعب در سال و دارای ۲ سد می باشد، اما شهروندان آن برای تامین آب شرب سالم با مشکل و رنج مواجه می باشند.
انتظار می رود با توجه به مصوبه سفر اخیر رئیس جمهور و حساسیت موضوع آب شرب سقز؛ اعتبارات، تجهیزات و امکانات لازم برای حل فوری مشکل تامین شود.
افکار عمومی از نماینده مجلس، فرماندار ویژه سقز و استاندار کوردستان انتظار شفاف سازی و رسیدگی فوری به موضوع را دارند.

 

✍ فردین مصطفایی، روزنامه نگار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل