شما اینجا هستید
اجتماعی » بحران جاده ای در کوردستان و جان باختن بیش از ۴۰۰ نفر/ لزوم تحول در زیرساخت ها

طبق گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی، تنها در سال گذشته، ۴۰۰ نفر در تصادفات جان باختند و ۶ هزار و ۸۵۷ نفر نیز دچار مصدومیت شدند

براساس این گزارش، در میان گروه سنی ۵ تا ۲۵ سال، حوادث رانندگی همچنان نخستین علت مرگ و میر است. این در حالی است که ساعات بین ۱۶ تا ۲۰ عصر، خطرناک‌ترین بازه زمانی برای وقوع این حوادث محسوب می‌شود.

همچنین هنوز ۲۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار دسترسی مناسب به جاده ندارند، که این موضوع نسبت به میانگین کشوری ۸ درصد عقب تر است.

 

تحلیل وضعیت و ذکر چند نکته

ـ راه و حمل و نقل ایمن بسترساز توسعه می باشد در غیاب راه آهن و فرودگاه های فعال و پویا در منطقه، بدون جاده های ایمن و مناسب، بزرگراه و آزادراه نمی توان به توسعه اقتصادی، گردشگری و رفاه اجتماعی امیدوار بود.

ـ این آمارها خود گویای وضعیت نامناسب جاده های کوردستان، وقوع تصادفات متعدد و ناگوار، خسارات بالای جانی و مالی ناشی از آن می باشد.

ـ وقوع تصادف باعث مشکلات متعدد روانی، خانوادگی، مالی و… می شود و هزینه های بالایی هم برای شرکت های بیمه به دنبال دارد.

ـ کمبود اعتبارات، مدیریت ضعیف، ناهماهنگ و جزیره ای در حوزه ساخت و بهره برداری از راه ها، ضعف رایزنی و لابیگری مسئولان برای جذب اعتبارات ویژه در ۲ دهه اخیر، عدم امکان جذب مشارکت و سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی برای پروژه های راه سازی، مشکلات تملک زمین، ضعف یا بی انگیزگی برخی پیمانکاران و… همه دست به دست هم داده تا پروژه های راه سازی در کوردستان و سقز با رکود عظیمی مواجه شوند.

ـ کیفیت پایین خودروهای داخلی، فرهنگ ضعیف رانندگی (سرعت و سبقت بالا، عدم رعایت فاصله طولی، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، رانندگی در حین خواب آلودگی و کسالت، ناتوانی در کنترل خودرو و…) بخش دیگری از پازل تصادفات ناگوار در کوردستان می باشند.

 

راهکارها

لذا پیشنهاد می گردد:

ـ شورای ویژه ای در سطح کشوری برای رسیدگی به وضعیت راه های کوردستان و اختصاص اعتبارات ویژه برای اتمام پروژه های بزرگراه شمال غرب- جنوب، سقز- بانه، کوردستان – زنجان و… تشکیل شود و این نیازمند پیگیری استاندار و نمایندگان مجلس است.

ـ به وضعیت پروژه های راه سازی استان از جمله پرداخت مطالبات زمین داران و پیمانکاران، توزیع اعتبارات براساس میزان نیاز یا محرومیت یک شهرستان و… رسیدگی شود.

ـ تولید محتوا درخصوص رانندگی ایمن، آموزش و آگاهی بخشی به رانندگان، بهره گیری از فناوری های هشداردهنده و کنترل کننده سرعت مورد توجه قرار گیرد.

ـ پیشنهاد می گردد شرکت های بیمه ای قسمتی از درآمد خود را صرف کمک به ایجاد بزرگراه و ایمن سازی راه ها در کوردستان نمایند که این آثار مثبت و بهتری برای آنان به دنبال دارد.

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل