شما اینجا هستید
اجتماعی » یادێک له موسلێح/ بزرگداشت استاد علی احمدزاده

در این مراسم چند نفر از نویسندگان، صاحبنظران و شاعران از جمله: دکتر رسول ابوالمحمدی، دکتر صباح حسینی، دکتر چیمن فتحی، دکتر ابراهیم اسماعیل پور، پروانه احمدزاده، دکتر احمد چوپانی، دکتر محمد وارعی، دکتر ارسطو گویلی، خالد فتاحی و… به بیان مطالبی در مورد آثار و کتاب ها، بیوگرافی، تفکرات، خدمات فرهنگی و آموزشی مرحوم علی احمدزاده پرداختند.
چند برنامه فرهنگی، شعرخوانی و سخنرانی دیگر نیز در این برنامه اجرا شد.

گفتنی است علی احمدزاده به عنوان چهره ای فرهنگی، سال ها عمر و تلاش خود را صرف ترویج و تولید علم، دانش و اندیشه در جامعه نمود و آثار گرانبها و کم نظیری را از خود برجای گذاشت که به عقیده بسیاری از علما، شاعران و اسلام شناسان به لحاظ استناد و اتکا به منابع درجه یک، استدلال های علمی و جامعیت، متمایز از بسیاری از کتاب های موجود می باشد.
وی در سال ۱۳۲۰ ه ش در روستای باشماق سقز دیده به جهان ‌گشود. تحصیلات ابتدایی و حوزوی را در زادگاه خویش به پایان رساند و دوره متوسطه را در شهرستان سقز پشت سر گذاشت و سرانجام در دانشگاه تربیت معلم اراک موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی شد و از آن پس در دبیرستان های سقز مشغول به تدریس شدند و پس از ۳۰ سال خدمت صادقانه و تربیت صدها نفر دانش آموز در مهرماه ۱۳۸۳ بازنشسته شد؛ در سال ۱۳۹۳ به عنوان معلم ماندگار از وی تمبر یادگاری به چاپ رسید و با وجود مریضی صعب العلاج بیش از ۳۰ سال مشغول تحقیق در حوزه های فرهنگی، زبان و ادبیات کوردی، دینی، تاریخی و ملی بود.
از ثمره این تلاش ها، تاکنون بیش از ۲۰ اثر مفید و ماندگار از وی به چاپ رسید و حدود ۱۰ جلد کتاب از این نویسنده یا در حال چاپ بوده و یا هنوز به چاپ نرسیده اند.
از جمله آثار وی می توان به کتاب های: کورد در تاریخ باستان، گذری بر تاریخ اسلام (زندگی خلفای راشدین)، دیوان مصلح، پنج گنج، په ندی پیشینیان، ترجمه قرآن کریم به صورت شعر، یوسف و زلیخا و… اشاره کرد.

وی در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱ درگذشت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل