شما اینجا هستید
اجتماعی » خطر ترک تحصیل گسترده دانش آموزان روستاهای دهستان میرده/ کیوان عبدخدا*

تنها مدرسه شبانه روزی پسرانه سطح این دهستان، که در روستای میرده قرار داشت حدود ۴ سال است به دلیل بالا آمدن آب سد چراغ ویس به صورت کامل تخلیه شده و این روزها آثار باقی مانده آن مدرسه نیز کامل در حال پاک شدن است.

 

در حال حاضر تنها مقطع متوسطه موجود در دهستان میرده، یک مدرسه در روستای میرده است که در ۲ شیفت ابتدایی و متوسطه در حال فعالیت است و تنها برای دانش آموزان روستای میرده و چند روستای نزدیک به میرده قابل استفاده می باشد

 

دانش آموزان روستاهای دیگر جهت استفاده از خدمات یک مدرسه متوسطه و شبانه روزی بایستی یا راهی روستای تموغه شوند که آن هم به گفته برخی اولیای دانش‌آموزان وضعیت خوابگاه های آن با انتقاد جدی مواجه است و یا راهی شهرهای سقز و بانه و یا دهستان های دیگر شهرستان شوند.

 

جدای از نبود یک مدرسه شبانه روزی مناسب پسرانه در دهستان میرده، احداث یک مدرسه شبانه روزی مناسب دخترانه بسیار الزامی است؛ زیرا دختران دانش آموز این منطقه اتفاقاً بسیار مظلوم واقع شده اند و مشکل ترک تحصیل بیشتر شامل این قشر شده است. همچنین مشکلات دیگری باعث دور ماندن دانش آموزان از تحصیل شده است مانند مدیریت غیرتوسعه گرا در آموزش و پرورش سقز در سال های اخیر و همچنین بی برنامگی آنان در رفع مشکلات آموزشی منطقه و ایجاد امکانات آموزشی جهت استفاده مطلوب دانش آموزان منطقه و همچنین شناسایی و پیگیری دلایل ترک تحصیل دانش آموزان دختر و پسر از معضلاتی است که در ایجاد وضعیت نامناسب فعلی موثر بوده است.
دوری و صعب العبور بودن روستاهای این منطقه و عدم امکان تردد دانش آموزان، مسائل و مشکلات فرهنگی موجود در برخی روستاها، کمبود امکانات زیرساختی و فنی در روستاهای مسیر و … مسایل و مشکلاتی بوده که نیازمند رسیدگی می باشد.

لذا می‌طلبد مسئولین مربوطه جهت رفع مشکل بوجود آمده با یک برنامه ریزی و مدیریت درست و توسعه گرایانه اقدام نمایند و در سایت جدید روستای میرده پیش بینی احداث مدرسه شبانه روزی را بنمایند.

*شورای بخش مرکزی سقز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل