شما اینجا هستید
اجتماعی » آبی که در بانه برای برخی نان شد

آب شرب بانه از ۲ سد بانه و عباس آباد تامین می شود که آب سد بانه تا چند روز آینده و آب سد عباس آباد نیز تا آبان ماه تمام می شود و در این بین قطعی مکرر آب و نامناسب بودن طعم و بوی آب شرب این شهر موجب شده که پدیده جدیدی به نام آب فروشی دوره‌گرد در این شهر رایج شود.

آب سالم آبی است که زلال و طعم و بو نداشته باشد اما آب شرب بانه در چند سال گذشته گل آلود بوده و بو و طعم خوبی ندارد و مردم به ناچار از این آب برای شستشو و برخی از مردم برای شرب استفاده می کنند حالا دغدغه شان این است که آب تمام می شود.

خوردن این آب برای بسیاری از شهروندان قابل  تحمل نیست و تامین آب شرب نیز معضلی است که شهروندان بانه برای تامین آن به هر دری می زنند بعضی از مردم به چشمه های اطراف شهر می روند برخی از سقاهای دوره گرد آب می خرند.

کمبود و گل آلود بودن آب شرب برای تعدادی از افراد اشتغال ایجاد کرده و روزانه برای مشتریان خود آب می برند سقای دوره گرد بانه آب را از چشمه “وشکه دره” با تانکر به بانه می آورند و با تماس مشتریان آب را به دم خانه می برند

خالد عزیزی که اهل روستای وشکه دره سقای شهرنشینان روزانه تانکر آب را که با وانت حمل می کند از چشمه “وشکه دره” و “که ژه روه” پر می کند و برای مشتریان خود در شهر که روز قبل سفارش دادند می برند.

این فروشنده دوره‌گرد آب گفت: ما آب زلال چشمه ها را با تانکر برای مشتریان می بریم که هر مشتری براساس نیاز سه تا چهار دبه آب برای مصرف شرب چند روز می خرد.

عزیزی افزود: قیمت هر دبه آب سه هزار تومان است هر مشتری در ماه شاید ۵۰ هزار تومان یا بیشتر از ما آب شرب بخرد که در شرایط کنونی هزینه زیادی به برخی خانواده ها تحمیل نمی شود.

وی اظهار داشت: آب چشمه ها هم بسیار کم شده و آبی که از چشمه ها به مشتریان تحویل می دهیم آبی سالم، زلال و بدون رسوب است.

این فرد اضافه کرد: روستای ما هم به آب نیاز دارد تا زمانی که مردم روستا به آب نیاز داشته باشند ما از آب برداشت نمی کنیم و سهم هر کدام از خودروهای تانکر دار روستا برای فروش در شهر، یک تانکر هزار لیتری در روز است.

یکی دیگر از شهروندان اهل بانه که برای تامین آب شرب به چشمه های اطراف شهر آمده بود گفت: هر هفته ۲ بار برای تهیه آب به چشمه های اطراف شهر می روم مردم زیادی اطراف چشمه ها با دبه های خالی جمع می شود بسیاری از چشمه ها خشک شدند.

آزاد کریمی با بیان اینکه مردم از معضل بی آبی رنج می برند افزود: آب بانه علاوه بر اینکه قابل استفاده نیست روزانه چندین ساعت قطع می شود و مردم با معضل کم آبی دست پنجه نرم می کنند.

وی یاد آور شد: مردم از این شرایط سخت کلافه شدند تامین آب برای همه به معضل بزرگی تبدیل شده بسیاری از مردم با اینکه می دانند که آب شهر بهداشتی نیست اما به ناچار مصرف می کنند.

درب خانه ما به روی همسایه ها باز است

برخی از شهروندان بانه‌ای در حیاط خود چاه آب دارند و در این ایام کم آبی علاوه بر تامین آب مورد نیاز خود اجازه می دهند که همسایه‌ها نیز از این آب استفاده کنند و این عمل را به عنوان نوعی کار خیرخواهانه می دانند.

یکی از شهروندان اهل بانه گفت: آب مورد نیاز ما از چاهی که در حیاط منزل کندیم تامین می کنیم آب این چاه سالم و بهداشتی است و درب خانه ما به روی همسایه های که آب ندارند باز است.

شادی حسینی افزود: آب محله ما روزی چند ساعت قطع می شود علاوه براین آب شهر قابل شرب نیست و همسایه های شب های آب مورد نیاز خود را برای شرب از چاه ما تامین می کنند.

وی با اشاره به کاهش حجم سدهای بانه و مشکل مردم برای تامین آب اظهار داشت: هر روز عصر در حیاط را باز می کنم و همسایه ها از شیر آب حیاط آب می برند.

جیره بندی آب تنها راهکار کاهش مصرف است

کارشناساداره آب و فاضلاب بانه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: تنها راهکار کاهش مصرف جیره بندی آب است که انجام می شود و هر روز آب تعدادی از محلات را قطع می کنیم.

محمد کریم پناه افزود: باتوجه به کمبود آب در بانه مقدار آبی که به ما تحویل داده می شود علارغم افزایش انشعابات جدید، ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و نیاز به آب افزایش داشته اما آب تحولی به ما کاهش یافته که تامین آب شهروندان با مشکل مواجه شده است.

وی  اظهار داشت: کسری آب امسال باعث قطعی آب در مناطق بالا دست و افت فشار آب در دیگر مناطق شهر شد.

کریم پناه با اشاره به مشکلات جیره بندی آب گفت: جیره بندی آب باعث کدورت و گل آلود شدن که در شبکه توزیع پخش می شود و هنگامی که آب وارد شبکه می شود آب با فشار وارد لوله ها شده و گل آلود می شود.

وی با بیان اینکه سیستم تصفیه آب ظرفیت مشخصی دارد و آبی که کیفیت بسیار کمی داشته باشد کاملا تصفیه نمی شود، یاد آور شد: آبی که تحویل شهروندان می شود کیفت مناسبی ندارد چراکه آب از قسمت زیر سد و از حجم بسیار کم باقی مانده  استفاده می شود که کیفیت مناسبی ندارد.

این کارشناس ادامه داد: برای مقابله با بحران بی آبی از نشتی آب سد عباس آباد برای انتقال به شبکه بهره برداری شده و چندین چاه رو به روی تصفیه خانه و پایاب سد بانه احیا شده و پروژه انتقال آب کانی اصحاب نیز۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه برخی از شهروندان با مصرف بی رویه و غیر ضروری به بحران بی آبی دامن می زنند گفت: برای مقابله با بحران بی آبی باید شهروندان از مصارف غیر ضروری خوداری کنند و صرفه جویی کنند.

کریم پناه با اشاره به اینکه در طرح جیره بندی آب ۳۰ درصد شهر قطع می شود اضافه کرد: در هنگام قطعی و باز و بسته کردن شیر آب مقداری از رسوبات داخل لوله ها وارد آب می شود و باعث گل آلود شدن آب می شود.

وی اظهار داشت: آمار مشترکین هر سال ۶ درصد افزایش یافته و انشعابات غیر مجاز نیز هر سال اضافه می شود که اکیپ های برای کشف این انشعابات جستجو می کنند و برای این مشترکین پرونده قضایی تشکیل می شود.

کارشناس اداره آب و فاضلاب بانه گفت: آب مورد روستاییان نیاز را از طریق چشمه، چاه و منبع آب تامین می شود و کمبود آب ۱۰ روستا حدود ۷۰۰ خانوار نیز به صورت سیار تامین می شود.

وی اضافه کرد: امسال پنج کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب و چهار کیلومتر  توسعه شبکه آب و خط انتقال برای محلات شهر و پروژه خط انتقال شیوی دی انجام شد که هزینه این پروژه ها از محل اعتبارات داخلی تامین شده وآبرسانی به هفت روستا انجام شد.

آب سد بانه ۹۰ درصد کاهش یافت

رییس امور آب بانه گفت: آب سد این شهر ۹۰ درصد و آب سد عباس آباد ۱۵ درصد کاهش یافته که با توجه به افزایش انشعابات و فصل گرما مصرف آب افزایش یافته و هر ماه به طور متوسط یک میلیون لیتر آب در بانه مصرف می شود.

انور کریمی کانی افزود: در ماه های بارندگی سد بانه ۵۰ درصد و صد عباس آباد ۳۰ درصد پر شد که امیدواریم با شروع فصل بارش حجم آب سدها افزایش یابد.

وی با اشاره به نشتی سد عباس آب گفت: برای کنترل نشتی آب این سد با پیمانکار قرار داد منعقد کردیم و هم اکنون در حال انجام کار است و برای پیشگیری از هدر رفت آب به وسیله پمپ به مخزن برگشت داده می شود.

کریمی کانی ادامه داد: ظرفیت سد عباس آباد ۱۶ میلیون متر معکب است که سال گذشته با دلیل کاهش بارندگی چهار میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب ذخیره شد و اکنون ۲ میلیون ۱۰۰ هزار متر معکب آب ذخیره دارد که در آبان ماه به پایان می رسد.

وی اظهار داشت: سد بانه نیز چهار میلیون هزار متر مکعب ظرفیت دارد که سال گذشته ۲ میلیون ۵۰۰ هزار متر مکعب آب ذخیره شده و اکنون ۶۵۰ هزار متر مکعب آب دارد که تا ۲ هفته آینده تمام می شود.

شهرستان بانه ۴۳ هزار مشترک آب دارد که شامل ۳۳ هزار مشترک شهری و ۱۰ هزار مشترک روستای است و تعدادی دیگر از مردم آب مورد نیاز خود از چاه و منابع دیگر تامین می کنند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است./ ایرنا- چرو طلایی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل