شما اینجا هستید
اجتماعی » افزایش نرخ بیکاری کوردستان در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰؛ روزه سکوت مسئولان استانی/ فرید کریمی*

 

کوردستان در زمان دولت سابق در بحث اشتغال همواره جزء استان‌های دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور بود و این وضعیت شوربختانه در حالی که نزدیک به یک سال از سر کار آمدن دولت جدید می‌گذرد نه تنها بهبود نیافته که تحقیقاً بدتر هم شده است! ما نمی‌گوییم چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار ۱۴۰۱ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، روایت می‌کند.

کوردستان در حالی شاهد افزایش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ است که نرخ مشارکت اقتصادی در بهار سال جاری نسبت به بهار سال قبل کاهشی بوده است؛ در محاسبات اقتصادی کشور نرخ بیکاری از نسبت جمعیت بیکاران به جمعیت فعال اقتصادی به دست می‌آید، از همین رو برای بررسی نرخ بیکاری، تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز باید لحاظ گردد؛ کاهش نرخ مشارکت اقتصادی به این معنی است که بخشی از جمعیت فعال کشور در این بازه زمانی مشخص به خیل جمعیت غیرفعال پیوسته‌اند و این امر گویای آن است که اگر نرخ مشارکت اقتصادی در کردستان در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ کاهشی نبود چه بسا آخرین نرخ بیکاری در کوردستان بالاتر از رقم فعلی بود!

دلیل افزایش نرخ بیکاری در کوردستان نیازمند بررسی دقیق با حضور کارشناسان غیروابسته به دولت سابق است؛ بهتر نبود رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کوردستان به جای سکوت مسئله‌دارش درباره این گزارش دلایل رقم خوردن وضعیت فعلی را پیدا کرده و به مردم و صدالبته استاندار کوردستان گزارش نماید؟ متولی برنامه‌ریزی در استان، ۸ ماه پس از تصویب برنامه اشتغال دولت نباید بگوید در کردستان چه خبر است که با وجود همه ظرفیت‌های موجود و هیاهوی مسئولان، آمار بیکاری در مقایسه با دوره فعالیت دولت سابق افزایش یافته است؟

در کتاب زندگی و آثار رومن رولان (به فرانسوی: Romain Rolland)‏ ، ترجمه و تألیف بدرالدین مدنی، جمله‌ای پرمغز از نویسنده، نمایشنامه‌نویس، مقاله‌نویس و روشنفکر فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات نقل شده است با این مضمون: «مرا با حقیقت بیازار اما هرگز با دروغ آرامم نکن»! به تأسی از این پند ماندگار و به بهانه گزارش مورد اشاره در این مقال مناسب دیدم چند کلمه‌ای با استاندار محترم کوردستان سخن بگویم.

آقای استاندار! اگر کسانی در استان در حوزه اشتغال طی ماه‌های اخیر به شما درباره آمار اشتغال گزارش‌های مثبت داده‌اند متأسفانه باید بپذیرید که این گزارش‌ها مخدوش بوده است اگرنه گزارش ۱۰ روز قبل درگاه ملی آمار با آن گزارش‌های احتمالی همخوانی داشت! اجازه ندهید زیردستان، ذهن شما را از حقیقت اشتغال در استان دور کنند؛ اگر اقدام اثرگذاری در استان انجام می‌شد قطعاً نمود آن در گزارش مرکز آمار خود را نشان می‌داد که نداده است.

آقای زارعی‌کوشا! به نظر می‌رسد برخی مدیران متولی حوزه اشتغال در استان متوجه نیستند که در ارزیابی آمار اشتغال تنها ایجاد شغل جدید ملاک نیست چون ممکن است بیش از اشتغال ایجاد شده، شغل از بین رفته باشد و همین موضوع آمار را منفی خواهد کرد؛ به خاطر دارید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یا احدی از مدیران حوزه اشتغال استان در ماه‌های اخیر در جلسات، آماری مستند از کسانی که شغل خود را از دست داده‌اند به شما ارائه کرده باشند؟

آقای استاندار! رویکرد مدیران متولی حوزه اشتغال استان اگر تولیدمحور بود آمار بیکاری استان قطعاً بهتر از آن چیزی بود که ده روز قبل منتشر شده است؛ اطمینان داشته باشید در شرایطی که حوزه اقتصادی استان از معاونت اقتصادی استانداری تا مدیریت اکثریت قریب به اتفاق بانک‌های استان در دست مدیران دولت سابق است سیاست تولیدمحور در کردستان نه تنها پا نمی‌گیرد که اوضاع از این بدتر هم خواهد شد.

جناب آقای زارعی‌کوشا! بی‌پرده بگویم، امیدی به کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، معاونت اقتصادی استانداری و مدیران بانک‌های کوردستان به پیشبرد برنامه‌های‌ شما و دولت نیست؛ خودتان دست بکار شوید؛ این استان جوان متخصص، باانگیزه، متعهد و مخلص کم ندارد؛ تیمی از جوانان نخبه و مستقل را مأمور بررسی دلایل افزایش نرخ بیکاری استان نمایید؛ قاصران و مقصران رقم خوردن وضعیت فعلی باید به مردم معرفی شوند؛ فراموش نکنید کسی که در نهایت باید درباره وضعیت استان به افکار عمومی پاسخ‌گو باشد شما هستید.
*روزنامه نگار – پژواک کوردستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل