شما اینجا هستید
اجتماعی » لزوم آسیب شناسی حوادث تلخ و خشن اخیر در شهرستان سقز

آخرین مورد این قتل ها، کشته شدن یک دختر جوان توسط نامزدش همراه با سوزندان جسد وی بود که بازتاب منفی زیادی در شبکه های اجتماعی بدنبال داشت.

اگرچه از انگیزه ها و دلایل پشت پرده قتل ها خبرات متناقضی منتشر شده و موارد مستندی در دست نیست، اما انگیزه و دلیل اتفاق این قتل ها یا رفتارهای نابهنجار مانند درگیری و چاقوکشی هرچه و با هر عنوانی باشد عملی مذموم، غیرانسانی و نامشروع قلمداد می شود.

اصولا اقدامات لازم و قاطع برای پیشگیری و مقابله با این اتفاقات امری ضروری و جزو وظایف اصلی حاکمیت، جامعه و حتی شهروندان می باشد، اما به نظر می رسد در شهرستان سقز پیشگیری دقیق و جامع از این حوادث و برخورد قاطع با موارد مشابه صورت نگرفته و لذا این مساله احساس آرامش و امنیت را تضعیف کرده است.

 

برای پیشگیری و برخورد با این جرایم و ناهنجاری ها لازمست در ۳ سطح اقدامات لازم صورت بگیرد:

الف ـ اقدامات حاکمیتی (قضایی و انتظامی): برخورد قاطع و مستمر دستگاه های متولی نظم و امنیت در جامعه با رفتارهای خشونت بار و مخل آرامش جامعه از نیازهای ضروری (در صورت لزوم) است. در این رابطه باید فرماندار بعنوان رئیس شورای امنیت شهرستان، دادستان بعنوان رئیس دادسرا و ناظر ضابطین، نیروی انتظامی بعنوان مجری ایجاد امنیت و نظم در جامعه در جهت تحقق این امر خصوصاً پیشگیری از جرایم خشن و برخورد قاطع در صورت ارتکاب جرم نقش جدی ایفا کنند و همچنین شعبات ویژه رسیدگی به جرایم کیفری و خشونت بار مانند چاقوکشی و قتل تشکیل و به پرونده ها خارج از نوبت رسیدگی یا بر انجام تحقیقات و اقدامات ضابطین نظارت کامل داشته باشند.

ب ـ نهادهای مدنی و رسانه ای، صاحب نظران و معتمدین: اصولا انجمن ها و نهادهای مدنی، افراد متخصص و معتمد در مسائل اجتماعی و فرهنگی و نیز رسانه ها می توانند در ایجاد روحیه تفاهم و تعامل، گفتمان سازی صلح و مدارا در جامعه، رفع خصومت های فردی و اجتماعی، تحلیل اتفاقات ناخوشایند و ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات نقش موثری داشته باشند.

با وجود اتفاق افتادن چندین فقره قتل و جرایم خشن در سقز، متاسفانه کمترین فعالیت مدنی، نقد و تحلیل را از سوی انجمن ها و معتمدین شهرستان شاهد بودیم و تقریبا بی تفاوت از کنار مساله گذشته یا کمتر احساس مسئولیت اجتماعی می کنند. در حالیکه انتظار می رود برخی انجمن ها و نهادها به بررسی و ریشه یابی این اتفاقات ناخوشایند بپردازند که به نظر اولویت بیشتری نسبت به مسائل تئوریک و ذهنی دارد.

ج ـ در ضلع سوم این قضیه، خانواده ها نیز باید نظارت بیشتری بر اعضای خود داشته و فرهنگ صلح و مدارا، پیگیری و حل مشکلات از طریق های منطقی و عقلانی، اجتماعی، خانوادگی و قانونی بجای رفتارهای احساسی و درگیری ها ترویج و نهادینه نمایند، زیرا هر اتفاق ناخوشایندی موجب گرفتار و افزایش مشکلات چندین خانواده و فرد و اجتماع می گردد.

در پایان امید است با آسیب شناسی دقیق مسائل و اتفاقات اخیر و اتخاذ تدابیر مناسب حاکمیتی و اجتماعی، دیگر شاهد تکرار چنین حوادث تلخ و نگران کننده ای نباشیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل