شما اینجا هستید
اجتماعی » آیا رشد بازار بورس ادامه پیدا می‌کند؟

سقزرووداو- چند ماهی است تب و تاب بورس در میان مردم به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. به طوری که در مهمانی‌ها، تاکسی، محل کار و… بحث بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار داغ شده است.

حضور شهروندان در دفاتر نمایندگی کارگزاری ها و دفاتر پیشخوان جهت ثبت نام ملموس است، در این شرایط لازم است که مردم با این بازار آشنایی بیشتری داشته باشند و سازوکار معامله و کسب سود در این بازار را بشناسند.

سقزرووداو درنظر دارد در این راستا با همکاری کارشناسان و افراد آشنا در این حوزه، مطالبی را جهت آگاهی بخشی عمومی منتشر نماید.

در مصاحبه سقزرووداو با “واجد رضایی” از صاحبنظران حوزه اقتصادی و کارشناس بورس، مفاهیم مربوط به بورس، اوراق بهادار، سهام، افزایش قیمت سهام و… مورد بررسی قرار گرفته است.

 

ـ بورس چیست؟

بورس بازاری است که درآن اوراق بهادار و سایر کالاها معامله می‌شوند.

ـ چند نوع بورس وجود دارد؟

در حال حاضر در ایران چهار بورس وجود دارد که عبارتند از بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی. بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، دو بازاری هستند که در آن‌ها اوراق بهاداری مانند سهام، اوراق مشارکت و… معامله می‌شوند.

ـ اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار اوراقی هستند که مالک آن‌ها دارای حقوق و مزایایی است.
به عنوان مثال سهام اوراق بهاداری است که در بورس و فرابورس معامله می‌شوند. سهام هر شرکت یعنی میزان مشارکت مالک آن سهام از منافع آن شرکت. این منافع عبارتند از سود و دارایی‌های آن شرکت.

ـ سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری یعنی صرفنظر کردن از منافع فعلی دارایی‌های خود به منظور کسب منافع بیشتر در آینده. به زبان ساده‌تر یعنی از وجوه نقدی که اکنون در اختیار داریم صرفنظر می‌کنیم تا درآینده وجوه نقد بیشتری را کسب کنیم.

بنابراین سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها با هدف افزایش قیمت آن‌ها صورت می‌گیرد. قیمت سهام شرکت‌ها نیز در صورتی افزایش پیدا می‌کند که میزان سودآوری آن‌ها دارای رشد مثبتی باشد.

ـ منابع کسب اطلاعات برای سرمایه‌گذاری چیست؟

برای سرمایه‌گذاری لازم است که درآنچه سرمایه‌گذاری می‌کنید شناخت کافی داشته باشید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در سهام شرکتی سرمایه‌گذاری کنید باید کسب و کار آن شرکت را بشناسید  و بتوانید برآوردی از آینده و سودآوری آن شرکت داشته باشید.
برای آشنایی با شرکت‌های بورسی منابع زیادی وجود دارد که یکی از معتبرترین منبع‌ها مراجعه به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار تهران به آدرس TSETMC.COM است.

 

ـ تفاوت قیمت و ارزش ذاتی سهام چیست؟

ارزش ذاتی سهام عبارت است از ارزش دارایی‌های شرکت و سودهایی که در سال‌های آتی با استفاده از این دارایی‌ها عاید سهام‌داران شرکت می‌شود. یعنی برای محاسبه ارزش ذاتی سهام باید سودآهای سال‌های آتی و ارزش دارایی‌های آن را برآورد کرد. اما قیمت سهام عبارت است از قیمتی که در بورس، سهام با آن قیمت معامله می‌شوند. بنابراین قیمت با ارزش ذاتی تفاوت دارد و ممکن است بیشتر، برابر یا کمتر از ارزش ذاتی باشد.


ـ حباب در قیمت سهام چیست؟

حباب عبارت است از اختلاف قیمت با ارزش ذاتی سهام. یعنی هر مقدار قیمت یک سهم از ارزش ذاتی آن بیشتر باشد حباب قیمتی آن بیشتر و سرمایه‌گذاری در آن ریسک بیشتری دارد.

ـ دلیل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در شرایط فعلی چیست؟

دلایل زیادی باعث افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس شده است. اما تاثیرگذاری ترین دلایل عبارتند از:

الف ـ  در حال حاضر به واسطه حمایت دولت، ورود نقدینگی به بورس مثبت است. دولت به دلیل کسری بودجه در سال جاری، به شدت به وجوه نقد ناشی از عرضه سهام شرکت‌ها در بورس نیازمند است. به همین منظور حمایت کامل خود را از بورس ادامه می‌دهد تا سهام شرکت‌های خود را بتواند به مردم بفروشد.

ب ـ از طرفی به دلیل کم بودن نرخ سپرده بانکی مردم تمایل دارند که وجوه نقد خود را از سپرده‎‌های بانکی خارج کرده و روانه بازار بورس کنند

ج ـ همچنین به دلیل اپیدمی کرونا، کسب و کارها راکد شده‌اند و افراد فعال در این حوزه وجوه نقدی را که در اختیار داشته‌اند، روانه بازار بورس کرده‌اند.

د ـ انتظارات تورمی یکی دیگر از عوامل ورود نقدینگی به بازار بورس است. در حال حاضر اکثر مردم انتظار وجود تورم بیش از ۳۰  درصدی را را در سال‌های آتی دارند، این امر موجب رشد سودهای سال‌های آتی شرکت‌ها و به تبع آن افزایش ارزش ذاتی و قیمت سهام آن‌ها خواهد شد.

 

ـ آیا در شرایط فعلی قیمت سهام شرکت‌ها همچنان افزایش پیدا می‌کند؟

به طور کلی تا زمانی که عوامل بالا حاکم باشند، رشد بورس همچان پایدار خواهد ماند. اما باید هوشیار بود که در صورت از بین رفتن این عوال احتمال ریزش بسیار بالاست.

ـ چه پولی را باید در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

با استفاده از پول می‌توان نیازهای اساسی و غیراساسی را مرتفع کرد. به دلیل ریسک بالای بازار بورس، پولی را باید به  آن اختصاص داد که برای رفع نیازهای اساسی مانند خوراک، پوشاک، مسکن، ماشین و… نباشد.

“بنابراین اکیداً توصیه می‌شود که از محل فروش ماشین یا ودیعه مسکن و… برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده نکنید”.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل