شما اینجا هستید
اجتماعی » “از همه‌ جا ‌بی‌خبر”؛ کلکسیونی از هنر، غم و خلاقیت

صاحبخانه است. الو آقا اقبال سلام، خیلی ممنون، چی؟ چرا؟ ما که یکسال است آنجا مستاجر هستیم، چرا ۲۰۰ میلیون تومان اضافه می‌کنی؟ از کجا بیاورم؟

من یک ماساژور بدبختم، ندارم. تخلیه؟؟ یک هفته من نمی‌توانم تخلیه کنم آقا اقبال. الو… وسایل را چرا میگذاری جلوی در، آقا اقبال. الو الو …
صاحبخانه است می‌گوید وسایلت را جلوی در می‌گذارم. ای هوار چکار کنم؟ خواهر تو خانه داری یا مستاجری؟”

اینها بخشی از نمایش ” از همه‌ جا ‌بی‌خبر” کاری از هنرمندان سقزی و به کارگردانی نازیلا امینی است به نام گروه ققنوس بوکان در این رویداد بین المللی شرکت کرده و ساریه امینی، هاوری رضایی و وریا شاکری دیگر بازیگران سقزی در نمایش وی‌ به ایفای نقش پرداختند.

این تئاتر روز جمعه در شهر کانی دینار شهرستان مریوان اجرا شد و مردم نیز به خوبی از آن استقبال کردند. برایم جالب بود که کودکان و کم سن و سال‌ها، با اشتیاق و دقت خاصی نمایش‌ها را پیگیری می‌کردند.

داستان این نمایش شرایط نابسامان و فشارهای اقتصادی برخی از اقشار جامعه را حکایت می‌کند که برای تامین معاش تن به هر شغل کاذبی همچون دست فروشی بزنند و حتی نیاز مالی برخی‌ها را مجبور به فروش «کلیه» می‌کند.

در این بخش از نمایش، خانم بازیگر، سعی می‌کند مشکلات مسکن و بالا بودن اجاره خانه‌ها را به نمایش بگذارد و اینکه ناچار است همراه با همکارانش، برای کسب درآمد بیشتر، دست به کارهایی بزند که هیچ تخصصی در آن ندارد.

در بخش دیگری از کار این گروه نمایشی، داستان ۳ نفری که در سال ۱۵۰۰ آنها را در غاری پیدا و از کرونا نجات پیدا کرده‌اند، به نمایش گذاشته شد و اینکه این افراد بخاطر رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و تزریق واکسن سالم مانده بودند.

نازیلا امینی کارگردان این گروه نمایشی گفت: چهارمین دوره است در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت می‌کنم و موضوع نمایش‌هایشان بیشتر بیان معضلات اجتماعی، مشکلات معیشتی و اقتصادی از زبان هنر است.

وی ادامه داد: در یکی از نمایش‌ها که بیشتر جنبه اعتراضی به وضعیت موجود اقتصادی است، زندگی افرادی به نمایش گذاشته شده که بخاطر کسب درآمد و امرار معاش، حاضر است هر کاری بکند و حتی کلیه خود را بفروشد.

کارگردان نمایش “از همه جا بی‌خبر” استقبال مردم را از تئاتر مریوان بسیار خوب ارزیابی و اضافه کرد: شاهد هستیم که برخی از شهروندان همچنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ویروس کرونا، بی‌تفاوت هستند که امیدواریم با اطلاع رسانی رسانه‌ها و گروه‌های نمایشی، رعایت‌ها بیشتر شود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از ۵ تا ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ در شهرستان مریوان برگزار می‌شود.

نمایش‌های راه‌یافته به این جشنواره ۴۱ اثر بوده که ۱۶ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر در بخش آیینی و سنتی، ۵ اثر در بخش کودک و نوجوان، ۳ اثر در بخش دگرگونی‌های اجرایی و ۵ اثر هم در بخش ویژه به مرحله نهایی راه یافت. ضمن اینکه بخش برگزیده جشنواره (جشنواره جشنواره‌ها) هم برگزار خواهد شد.

۲۷ اثر خارجی هم متقاضی نمایش است که تعدادی از آنها در فضای مجازی و به صورت آنلاین پخش خواهد شد.

گزارش: کوثر ویس مرادی

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل