شما اینجا هستید
اجتماعی » استاد صاحبی نماد اخلاق مداری، اندیشه ورزی و عشق ورزی است

صاحبی و ۶۴ سال خدمات فرهنگی و آموزشی

 

علا اسعدی از فعالان اجتماعی سقز در این مراسم طی سخنانی، بزرگداشت استاد صاحبی را پاسداشت اندیشه و ۶۴ سال خدمت فرهنگی و آموزشی دانست و گفت: فرهنگ زیربنای توسعه و پیشرفت است لذا باید توجه ویژه ای به این حوزه بشود که با پرورش انسان های اندیشمند و مشارکت جو، تفکر خلاق و صاحب انگیزه تحقق می یابد.

وی ضمن تحلیل یکی از کتاب های تالیفی عرفان صاحبی تحت عنوان “خانواده و شکوفایی خرد کودک” گفت: مبنای این کتاب بر ۳ مقوله شکوفایی، رشد و پیشرفت متکی است که لازمست همه خانواده ها و مربیان مدارس آن را مطالعه کنند.
وی بر ترویج اخلاق مداری و انسانیت در میان نسل نو تاکید کرد و گفت: مدارا، متانت، عشق ورزی و تعامل اجتماعی از درس هایی بود که می توان از استاد صاحبی آموخت.

 

تجلیل از مفاخر؛ الگوسازی برای نسل جوان

سپس اقبال محمدی نماینده انجمن ادبی گوران گفت: پاسداشت مفاخر و شخصیت های فرهنگی و نویسندگان نوعی فرهنگ سازی و الگوسازی برای نسل جوان است.
وی خاطرنشان ساخت: انجمن گوران در این راستا برنامه های خاصی تدارک دیده و در کنار آن حمایت از نویسندگان جوان و آموزش های عمومی را مدنظر دارد.
وی به خدمات فرهنگی عرفان صاحبی اشاره و گفت: اهتمام به گسترش علم و دانش، منش اخلاقی ویژه و مسئولیت مداری اجتماعی از شاخصه ها و ویژگی های فردی و اجتماعی این پیشکسوت فرهنگی بود.

 

ماندگاری در سقز افتخار است

در ادامه پیمان صاحبی هم در سخنانی، معرفی الگوهای فرهنگی را در شکوفایی استعدادها و رشد جامعه موثر دانست.
وی افزود: اینگونه محافل بستری است تا سرمایه های فرهنگی این جامعه، تجارب و اندیشه های خود را به نوجوانان و جوانان انتقال دهند.
او یادآور شد:  یکی از خدمات ماندگار صاحبی را ماندن برای خدمت در شهر سقز و گردآوری و اشاعه فولکلور کوردی بیان کرد.

 

معلم متواضع و دارای متد خاص

 

خالد فتاحی مجری و مصطفی آسور از پیشکسوتان هنری هم در کلیپ تهیه شده، ضمن بیان بیوگرافی عرفان صاحبی، وی را معلمی دلسوز، متواضع، کوشا و توانمند معرفی کرد که دارای متد و برنامه خاصی مبتنی بر جامع نگری و مردم محوری است.

 

خدمت در شهر فرهنگی سقز، مایه مباهات است

در پایان عرفان صاحبی هم ضمن تشکر از حاضرین و اجراکنندگان مراسم، گفت: بنده با افتخار معلم بوده و هستم و اگر بار دیگر متولد شوم بازهم شغل معلمی را انتخاب خواهم کرد.
این استاد پیشکسوت فرهنگی بزرگ‌ ترین ثروت معلم و نویسنده را همراهی مردم و سرمایه اجتماعی دانست و گفت: خدمت در شهر فرهنگ و تمدن سقز، مایه مباهات است، لذا برای پیشرفت این شهر همه باید آستین را بالا زنیم و با تمام توان تلاش نمائیم.

 

اجرای موسیقی توسط گروه هزار آواز (رسول میرزاپور و همکاران)، پخش چند کلیپ، تقدیر از استاد صاحبی از سوی افراد،انجمن ها و نهادهای فرهنگی از دیگر برنامه های این مراسم است.

گفتنی است این مراسم توسط انجمن ادبی گوران با همکاری کتابخانه عمومی و گروه پرسمان برگزار شد.

🔸رزومه: عرفان صاحبی در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۱۶ در محله سرپچه سقز به دنیا آمده  و پس از گذراندن دوره ابتدایی و راهنمایی، در دانشسرای ارومیه مدرک دیپلم کشاورزی را گرفت و در مدارس سقز و بانه (بانه در آن زمانی جزو شهرستان سقز بود) به تدریس پرداخت.

وی سپس به دانشسرای عالی تهران رفت و مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرفت و در دانشگاه بایل مشغول به تدریس شد، اما بعد از یکی سال و علیرغم فرصت های متعدد در این دانشگاه و ادارات تهران برای ارتقای شغلی و اخذ بورسیه دکتری، به خاطر تعلق خاطر و علاقه مندی به پیشرفت زادگاهش به سقز برگشت و در کسوت معلم و استاد در دانشگاه ها و مدارس سقز مشغول به تدریس شد.

🔸عرفان صاحبی دارای  ۶۰ سال سابقه خدمات فرهنگی و آموزشی از جمله: تدریس در دانشگاه ها و مدارس سقز، مشاور خانواده و تحصیلی، کارگاه های توانمندسازی خانواده و برنامه های روانشناسی، انتشار مقالات متعدد در حوزه آسیب های اجتماعی، فولکلور و مسائل فرهنگی کوردستان و…  می باشد.

📚این فرهنگی پیشکسوت، تاکنون کتاب های “افسانه های روستایی و فولکلورهای منطقه سقز” (۳ جلد)، “روانشناسی سالمندان”، “قصه گویی و نمایش خلاق در تربیت”، “خانواده و شکوفایی خرد کودک”، “خودشناسی از دیدگاه عرفان و روانشناسی” را تالیف و کتاب فولکلورهای کوردی را ترجمه نموده است.

🔺حاشیه:
– کمبود فضای سالن با توجه به استقبال زیاد شهروندان، حضور تعداد کم جوانان در این مراسمات از مواردی بود که باید مورد توجه قرار گیرد و  بستر و انگیزه جوانان برای حضور در مراسمات فرهنگی و علمی بیشتر فراهم گردد.

ـ کوثر ویس مرادی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل