شما اینجا هستید
اجتماعی » افزایش پرونده های مالی و ملکی در دادگستری سقز به علت کم آگاهی برخی شهروندان / لزوم آگاهی بخشی حقوقی به شهروندان

کیوان جهانی نقش رسانه ها را در تحقق این مساله مهم ارزیابی و گفت: افزایش دانش و آگاهی عمومی شهروندان می تواند در کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی موثر باشد.

▫️خلاصه ای از خبرها و همچنین توصیه های جهانی به شهروندان  به شرح زیر می باشد:

📃بیشتر پرونده های تشکیل شده در دادگستری مربوط به مسائل مالی و حقوقی است.

📃در ۵ سال گذشته به دلیل افزایش دعاوی که بیشتر ناشی از عدم اطلاع برخی شهروندان از قوانین است، تعداد شُعب حقوقی ۲ برابر افزایش یافته است و به طور متوسط هر شعبه در ماه بیش از ۱۸٠ پرونده رسیدگی می شود.
📃مردم در زمان خرید زمین و مسکن در محدوده شهری، از مراجع ذیصلاح از جمله شهرداری،  راه و شهرسازی،  اوقاف، ثبت اسناد و املاک و… استعلام نمایند.
📃برای خرید زمین قبل از تنظیم قرارداد، مشاوره حقوقی انجام و سپس  قرارداد را در دفترخانه تنظیم شود تا از هرگونه مشکل،  ضرر و زیان، تبعات احتمالی جلوگیری شود.

📃در هنگام خرید و فروش خودرو، ضمن کارشناسی رنگ و موتور(فنی)، از پلیس + ۱٠ استعلام لازم انجام گیرد و ضمن عقد قرارداد رسمی، وکالت تعویض پلاک اخذ و و حداکثر ظرف ۱۵ روز پلاک تعویض گردد.
📃ازداوج بعد از یک ماه بایستی ثبت شود.
📃یکی از موارد دیگر تخلف در سقز، زیرمیزی تعداد معدودی از پزشکان و دخالت غیرمجاز برخی افراد در امور پزشکی و کار خارج از تخصص از جمله: دندانپزشکی و زیبایی بوده که کار پزشک متخصص این حوزه است، لذا ضمن تقدیر از تلاشگران حوزه سلامت، انتظار رعایت قانون و حقوق شهروندان را در این حوزه داریم.

📃در صورتی که خودرو یا پلاک آن به سرقت رفت، فورا موضوع را به پلیس اطلاع دهید تا مشکلات قانونی بعدا دامنگیر مالک نشود.
📃چند روز قبل از اتمام بیمه نامه شخص ثالث خودرو، نسبت به صدور آن اقدام کنند.
📃نداشتن گواهینامه، رانندگی افراد زیر ۱۸ سال سن از دیگر موارد پرونده قضایی است که در صورت ارایه دادخواست از طرف بیمه باید فرد مجرم خسارات وارده را جبران نماید.
📃رسانه ها برای صلح و سازش، ظرفیت ارزشمندی دارند.
📃صلح یار و هیات های صلح در کنار شورای حل اختلاف از ظرفیت های مناسب برای کاهش طرح دعاوی و زودتر به نتیجه رسیدن و مختومه نمودن پرونده است و مردم از این ظرفیت ها استفاده کنند.
📃افرادی که علاقمندهستند پرونده آنان توسط هیات های صلح و یا صلح یاران بررسی شود تقاضای خود را به دفتر دادگستری ارائه دهند.
📃دعاوی مالی و ملکی در شورای حل اختلاف زودتر از دادگاه به نتیجه می رسد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل