شما اینجا هستید
اجتماعی » ایجاد پیاده راه؛ زیست بوم جدید شهری یا طرحی با مشکلات نامشخص؟

انسداد عبور و مرور خودرو در این مسیرها و کوچه های منتهی به آن، تغییر محل ایستگاه تاکسی برخی مسیرها مانند سنگبران و بیمارستان، نصب برخی بنرها و علائم اطلاع رسانی و…از اقدامات اولیه شهرداری در این راستا بود.

خبرنگار سقزرووداو برای بررسی موضوع به میان شهروندان رفت تا نظرات آنان را در رابطه با این طرح جویا شود:

 

موافقین به دلایلی همچون: ایجاد زیست بوم جدید شهری، پویایی و احیای بافت بازار بزرگ سقز، کاهش ترافیک و مشکلات ناشی از عبور خودروها در این مسیر، تسهیل، ایمنی و آرامش در رفت و آمد شهروندان در بازار، امکان ایجاد مراکز تفریحی و حوزه های عمومی مانند قهوه خانه، کافه نشریات و کتابخوانی و در نتیجه افزایش تعاملات و ارتباطات اجتماعی؛ تسلای خاطر و آرامش بیشتر خانواده ها در مسیر، استقرار المان های فرهنگی و هنری در مسیر، زیباسازی محل، بسترسازی برای فعالیت ها و کسب و کارهای متنوع در مسیر و… با اجرای این طرح نظر مثبت می باشند.

 

در مقابل برخی منتقدین مواردی همچون: ایجاد ترافیک در میدان های هه‌لو و آزادی و خیابان ساحلی، ایجاد مشکلاتی برای دسترسی به بازار و برخی اماکن برای بیماران و حمل وسایل سنگین، هزینه بردار بودن طرح و اولویت دارنبودن در مقابل برخی طرح های دیگر و.. را مطرح می کنند.

 

برخی شهروندان هم معتقدند موفقیت این طرح و رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند تهیه طرح مطالعاتی مناسب همراه با پیوست های شهرسازی و ترافیکی می دانند.
همچنین عده ای از مغازه داران و شهروندان تاکید می کنند اگر پیاده راه اجرایی می شود شهرداری جلو تردد موتورسواران را بگیرد و از تبدیل شدن آن به محل دستفروشی جلوگیری کند و فکری برای دستفروشان در محلی نزدیک (یا با ایجاد بازار شبانه) بنماید.

 

بررسی ها نشان می دهد بیشتر شهروندان موافق اجرای طرح هستند اما دستیابی به اهداف اساسی پروژه و غلبه بر مشکلات فرارو، نیازمند داشتن پلان و برنامه، طراحی تخصصی، اعمال مدیریت مناسب، جلب مشارکت شهروندان و دستگاه های مرتبط است.

-فردین مصطفایی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل