شما اینجا هستید
اجتماعی » بارش برف سنگین را به مثابه فرصت قلمداد کنیم/ لزوم کمک به حل مشکلات باقی مانده

شادی گسترده شهروندان در فضاهای عمومی، بازی های برفی، نماز شکرگزاری، تولید محتواهای مختلف با رویکرد شادی و خوشحالی از بارش برف کاملا نمود داشت و همچنین برف اخیر موجب جاری و ساری شدن آب در رودخانه ها، تنوع بخشیدن به اکوسیستم طبیعت و افزایش ذخایر آب در سدها شد.

در کنار این مساله طبیعی است بارش این برف سنگین موجب بروز مشکلاتی مقطعی مانند: مسدود شدن معابرو جاده ها، کمبود نان یا قطعی احتمالی خدمات، مشکلاتی در تردد، تعلیق برخی کارها، تعطیلی مدارس و ادارات و… شود و دستگاه های عضو ستاد بحران خصوصاً شهرداری ها به عنوان متولی معابر شهری، راهداری مسئول پاکسازی جاده های بین شهری و روستایی را با فشار سنگین کاری یا مشکلاتی مواجه سازد.

باید عنوان نمود متاسفانه بدلایل مختلفی مانند ضعف مدیریتی مدیریتی، کم توجهی و بی برنامگی در سال های گذشته و عدم آینده نگری، کمبود اعتبارات در حال حاضر و گرانی ها باعث شده که در بحث تجهیزات و ماشین آلات مدرن جهت پاکسازی معابر و برفروبی به شدت در حوزه شهرستان سقز با مشکل مواجه باشیم. سقز بیشترین جاده های بین شهری و ۲۷۰ روستا را دارد، شهر سقز بیش از ۱۸۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۲۲۰۰ هکتار مساحت دارد اما تعداد ماشین آلات سنگین و برفروب شهرداری سقز کمتر از تعداد انگشتان ۲ دست می باشد (آنهم فرسوده) و از امکاناتی مانند نمک پاش مکانیزه و گریدرهای و برفروب های جدید بی بهره اند این در حالیست که اکثر محلات سقز توپوگرافی ناهمواری دارد و شهر در سال های اخیر گسترش زیادی یافته است.

 

(کلیپی از فعالیت اکیب های برفروب)

لذا بخش عمده ای از فشار کاری بر دوش کارگران معدود و برخی از کارکنان شهرداری (واحدهای تنظیف، موتوری، خدمات شهری، فضای سبز و ستادی) افتاده که شبانه روزی در این سرمای طاقت فرسا مشغول فعالیت هستند و کمتر وقت استراحت دارند، که در چندین بار بازدید میدانی خبرنگاران از روند فعالیت های آنان مساله رصد شد اما شاید به علت حجم زیاد برف به چشم نیاید.

اگر چه در روزهای اخیر تلاش هایی برای برفروبی محلاتی نظیر بهارستان، تپ مالان، تازآباد، قوخ، نشمیلان، تپه شافعی، صالح آباد و… در کنار معابر اصلی و همچنین برف تکانی درختان انجام شده، اما هنوز برفروبی بسیاری از کوچه ها و محلات باقی مانده است که به گفته مسئولان امر، این اقدامات با چندین اکیب مختلف (بالای ۱۰ اکیب مختلف به صورت متوسط در طول شبانه روز) ادامه دارد و از ظرفیت و همکاری بخش خصوصی، دستگاه های نظامی (ارتش و سپاه) نیز برای این مساله استفاده شده و می شود.

یا در بازگشایی معابر روستایی، تحویل سهمیه آرد به نانوایی ها در سطح شهر و روستاها، انتقال بیماران و مادران باردار در مناطق صعب العبور به مراکز درمانی، نجات کولبران و مسافران بین راهی بسیاری از نهادها مانند هیات افرود و اتومبیلرانی سقز، اوژانس، هلال احمر، نیروهای نظامی و انتظامی، تراکتورداران و خود ساکنان روستاها تلاش و فعالیت هایی نموده اند.

لذا در این مساله باید از یک طرف شهروندان با هم افزایی، همکاری و سعه صدر به مساله نگریسته یا به حل مشکل کمک نمایند و از سوی دیگر از ستاد بحران شهر خصوصاً شهرداری انتظار می رود در مدیریت مساله، استفاده بیشتر از ظرفیت بخش های دولتی و خصوصی، جامعه تراکتورداران و شرکت های راهسازی تلاش بیشتری نماید.

همچنین راهداری از ظرفیت دهیاری ها و ماشین آلات روستایی جهت بازگشایی معابر فرعی و روستایی استفاده نماید.

آنچه مشخص است باید مسئولان امر در سطوح مختف شهرستانی، استانی و کشوری نسبت به تعیین اعتبارات لازم برای توسعه ماشین آلات و تجهیزات ویژه برای ادارات شهرداری و راهداری استان کوردستان اقدام نمایند تا در شرایط اینچنینی با مشکل مواجه نشویم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل