شما اینجا هستید
اجتماعی » بیم و امیدهای مسکن ملی در سقز/ تحویل پروژه در سال آینده به شرط تامین نقدینگی

در پی ارسال پیامکی برای متقاضیان مبنی بر واریز نمودن مرحله چهارم آورده و طرح دغدغه هایی از سوی شهروندان، سقزرووداو ضمن انعکاس این دغدغه به پیگیری موضوع پرداخت.

در این راستا ضمن بازدید میدانی از پروژه، در گفتگویی با خالد رحیم زاده مدیرعامل شرکت هیوا لرد و پیمانکار پروژه فاز یک مسکن ملی سقز به بررسی موضوع پرداخت که وی توضیحات کاملی در مورد وضعیت پروژه، اقدامات انجام شده، مشکلات و موانع فرارو، سهم متقاضیان، تسهیلات بانکی  و موارد مرتبط ارائه داد.

به گزارش سقزرووداو قرار است در این فاز ۱۲۰۰ واحد مسکونی ساخته شود که شامل ۳۹ بلوک A دارای ۸ طبقه و ۷ بلوک B شامل ۵ طبقه می باشد.

بلوکA  به طور متوسط شامل ۲۳۹۸۰ متر زیربنا بوده که یک طبقه آن پارکینگ و انباری و ۷ طبقه هم مسکونی (۲۸ واحد، هر طبقه ۴ واحد)، در بلوک های B   هم یک طبقه پارکینگ و انباری و ۴ طبقه مسکونی است و هر بلوک ۲ آسانسور و ۲ راه پله دارد که زیربنای مفید هر طبقه ۹۳ تا ۹۵ متر می باشد.

متن گفتگو به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

تشریح وضعیت کاری و فعالیت های در حال انجام در پروژه

مدیرعامل شرکت هیوالرد با بیان اینکه عملیات تسطیح و خاکبرداری خیابان ها و مجتمع ها، اجرای فنداسیون و اسکلت، بتن ریزی کامل برخی واحدها، شروع مرحله سفت کار و دیوار چینی در چند بلوک شروع شده، گفت: هم اکنون علاوه بر ۵۰ نفر از عوامل اجرایی و اداری شرکت، بیش از ۷ پیمانکار با چندین اکیبپ (بیش از ۲۰۰ نفر نیرو) در بخش های آرماتوربندی، بتن ریزی و دیوارچینی مشغول به کار هستند

خالد رحیم زاده در مورد دغدغه متقاضیان نسبت به پیشرفت ضعیف پروژه، خاطرنشان ساخت: علاوه بر خاکبرداری و تسطیح گسترده، وضعیت ساخت بلوک ها و احداث خیابان ها، روزانه پیشرفت کلی پروژه به طور دقیق برآورد می شود و هم اکنون حدود ۱۳٫۵ درصد می باشد؛ البته باید تاکید کنم ظرفیت کارگاه تجهیز شده توسط ما، تقریباً ۳ برابر شرایط فعلی است و اگر اعتبارات و نقدینگی به موقع تامین شود پیشبرد امورات و پیشرفت فیزیکی پروژه بسیار محسوس تر خواهد بود.

 

مسکن ملی سقز از سایر شهرستان ها، جلوتر است

وی در مورد مقایسه وضعیت مسکن ملی سقز با سایر شهرستان ها و استان ها گفت: پروژه فعلی مسکن ملی سقز به لحاظ طراحی و معماری روز، ساخت بر اساس اصول فنی و تخصصی، امکانات، نما و مصالح درنظر گرفته شده در سطح عالی و متمایز با سایر شهرستان ها و پروژه های مشابه بوده و به لحاظ پیشرفت نیز جلوتر از سایر شهرستان های استان (که مجری آن بخش خصوصی است) می باشیم و این پروژه می تواند جزو پروژه های برتر کشوری به حساب آورد.

رحیم زاده یادآور شد: امکاناتی همچون؛ مراکز تجاری و خرید، فضای آموزشی، خدماتی و تفریحی برای آن درنظر گرفته شده و همچنین با توجه به واقع شدن در دامنه کوه، با هماهنگی ادارات مرتبط خط بستر را رعایت و مسیر سیل درنظر گرفته و تعبیه شده است.

همچنین با توجه به اینکه پروژه در مسیر کوهنوردی جاقل واقع شده پیاده و مسیر ورزشی- فرهنگی بین بلوک های A و B درنظر گرفته شده است.

چالش های فراروی پروژه

عدم ثبات قیمت ها

مدیرعامل شرکت هیوالرد در مورد چالش های فراروی پروژه فعلی مسکن ملی سقز گفت: عدم ثبات قیمت ها و افزایش شدید مصالح از مهمترین مشکلات فراروی اجرای پروژه های عمرانی از جمله این طرح است، مثلا قیمت هر کیلو آرماتور از ۱۴ هزار تومان در سال گذشته به حدود ۲۸ هزار تومان در سال جاری رسیده، قیمت آلماتور و قالب بندی هر متر از ۱۵۰- ۱۴۰ هزار تومان در سال گذشته به حدود ۲۸۰ هزار تومان، قیمت هر بتن از ۶۵۰ تا ۸۰۰ هزار به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و… در سال جاری رسیده اند.

 

کمبود نقدینگی

خالد رحیم زاده دومین چالش را تامین نقدینگی و سرمایه جهت تسریع در ساخت و تهیه به موقع مصالع عنوان نمود و گفت: اگر سرمایه و نقدینگی لازم به موقع تامین نشود ضمن اینکه ساخت پروژه طولانی تر و هزینه ها به تبع آن افزایش می یابد و حتی امکان تعطیلی پروژه هم ممکن است اتفاق بیفتد. متقاضیان باید بدانند که کلیه هزینه های ساخت مسکن ملی برعهده خود آنان است، تاکنون هر متقاضی ۱۳۰ میلیون تومان آورده داشته، همچنین برای هر واحد فقط ۳۲ میلیون تومان تسهیلات بانکی آزاد شده و بانک مسکن هم برای آزادسازی مراحل بعدی تسهیلات، قوانین خاص خود را دارد و براساس میزان پیشرفت بعدی این کار را می کند.

در کل تاکنون و براساس اسناد و مدارک موجود، بسیار بیشتر از این اعتبارات پروژه پیشرفت داشته و مصالح لازم تهیه شده است (نزدیک ۲ برابر).

هزینه بالای خاکبرداری

وی سومین چالش پروژه را توپوگرافی نامناسب و خاکبرداری گسترده خواند که در گذشته توسط شرکت هیوا لرد انجام شده است و تاکید کرد: قرار بود دولت برای تسطیح، ایجاد معابر و دیوار حایل کمک ها و اعتباراتی را اختصاص دهد اما تاکنون خبری نشده و با مسئولیت و امکانات خود شرکت این کار انجام شده است و به شیوه ای خاکبرداری انجام و معابر ایجاد شده که کمترین شیب داشته باشند.

 

هزینه ها و تسهیلات اختصاصی به واحدها/ تحویل در سال آینده به شرط تامین نقدینگی

 

وی در مورد هزینه نهایی هر واحد و میزان تسهیلات آن گفت: در مورد هزینه نهایی با توجه به تغییر مداوم قیمت ها نمی تواند اظهارنظر دقیقی نمود، اما براساس تصمیمات کنونی دولت، میزان تسهیلات مصوب به ۵۵۰ میلیون تومان تومان (با سود ۱۸ درصد) افزایش است، اما بقیه آن باید توسط متقاضیان تامین شود.

رحیم زاده تاکید کرد: با وجود این، چشم انداز مناسب و به صرفه فراروی این پروژه وجود دارد و ارزش و صرفه اقتصادی برای متقاضیان دارد، لذا همکاری و همراهی در تامین آورده می تواند در پیشرفت طرح و تحویل آن در زمان مقرر (۳۶ ماهه – سال ۱۴۰۳) بسیار موثر باشد و به مردم اطمینان می دهیم پروژه ای باکیفیت متناسب با زندگی امروزی شهری همراه با انضباط مالی و عمرانی تحویل دهیم.

نتیجه گیری

 در پایان باید گفت: تسریع در ساخت مسکن ملی با توجه به کمبودها در این حوزه، تورم بالای اجاره و هزینه مسکن، تغییر مداوم قیمت ها و…؛ تسریع در ساخت پروژه های مسکن ملی با اعمال سیاست های حمایتی و تسهیل گری از سوی دولت، افزایش تسهیلات و کاهش سود آن برای متقاضیان شهرستان ها و دهک های پایین جامعه، تامین به موقع تسهیلات و مصالح، کاهش بوروکراسی اداری، اهتمام ویژه پیمانکار و دستگاه های مجری و ناظر برای تسریع در ساخت همراه با انضباط مالی و عمرانی، امری مهم و حائز اهمیت بوده که امید است مورد توجه قرار گیرد.

همچنین درنظر گرفتن امتیازاتی از جمله اعتباراتی برای تسطیح زمین های مسکن ملی سقز از سوی وزارت راه، اختصاص سهمیه میلگرد و سیمان با سوبسید دولتی برای مسکن ملی در کاهش هزینه ها و پیشرفت پروژه نقش اساسی داشته باشد که پیگیری استاندار، اداره کل راه و نماینده مجلس از طریق صندوق تامین مسکن وزارت راه و سازمان مدیریت در این راستا ضروریست.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل