شما اینجا هستید
اجتماعی » تعداد مبتلایان به کرونا در مریوان و سقز نگران کننده است/ بیشتر بستری های کرونایی در کوردستان جوان هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کوردستان گفت: در حال حاضر ویروس کرونا قدرت سرایت پذیری‌اش را افزایش داده و بیشتر مبتلایان و بستری‌ها افراد جوان هستند ضمن اینکه بسیاری از کادر درمان نیز مبتلا شده‌اند.

دکتر فرزین رضاعی در نشست شورای اطلاع‌رسانی کوردستان با ابراز نگرانی از وضعیت استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: هم‌اکنون به جز شهرستان‌های سروآباد و کامیاران، سایر شهرهای استان وضعیت قرمز دارند و با این روند شهرهایی نیز که در وضعیت نارنجی قرار دارند همین هفته قرمز خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های توحید کوثر و بعثت سنندج بستری هستند، افزود: در شهرستان‌های سقز و مریوان نیز تعداد مبتلایان و بستری‌ها نگران کننده است و در قروه و بیجار نیز تعداد زیادی مبتلا داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه در این مدت (از ابتدای شهریور تاکنون) ۳۰ نفر کادر فرهنگی و دانش‌آموز نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند، اضافه کرد: در بیمارستان فجر مریوان هم‌اکنون ۴۶ نفر مبتلا به کرونا بستری هستند و ۴۶ نفر از بیماران مبتلا در استان نیز در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی با اشاره به ۲.۵ برابر شدن تعداد بستری‌ها در استان یادآور شد: از نیمه شهریور تاکنون تعداد مبتلایان از ۹۰ نفر به ۳۰۰ نفر افزایش یافته است لذا برای کنترل این وضعیت نیازمند همکاری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و زدن ماسک هستیم.

این مقام مسئول همچنین با ابراز نگرانی از بی‌توجهی مردم شهرستان‌های بانه و سقز به استفاده از ماسک تاکید کرد: در زمینه تشویق مردم این شهرستان‌ها برای استفاده از ماسک به کمک سمن‌ها، مردم و خیرین نیاز داریم چون واقعا این موضوع مهم در این مناطق رعایت نمی‌شود شاید فکر می‌کنند چون یکبار کرونا گرفته اند دیگر به این بیماری مبتلا نخواهند شد که باوری غلط است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کوردستان یادآور شد: مردم باید از حضور در مراسم و تجمع‌ها پرهیز کنند، تالارها تعطیل باشند، هیچ عروسی و مراسم ختمی بصورت تجمع‌های بزرگ برگزار نشود و درب آرامستان ها بسته باشد تا بتوانیم از این شرایط خطرناک عبور کنیم.

زمان طلایی واکسن آنفلوآنزا در حال گذشتن است

رضاعی همچین به توزیع واکسن آنفلوآنزا و اینکه چه زمانی برای تزریق آن مناسب است، اشاره کرد و گفت: زمان طلایی تزریق واکسن در حال گذشتن است و اکنون ۱۰ هزار دُز واکسن وارد استان شده که سهمیه مراکز بهداشتی، درمانی، بیمارستان‌ها، پرسنل بهداشتی و درمانی است.

وی یادآور شد: اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا اکنون با کادر درمانی و پس از آن مادران باردار است که در مرحله دوم انجام خواهد شد البته قرار است ۱۰ هزار دُز واکسن دیگر وارد استان شود که این سهمیه در اختیار مادران باردار قرار خواهد گرفت تا در مراکز درمانی و بهداشتی تزریق شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: اگر موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کنیم نیازی به تزریق واکسن نیست البته این را هم باید بگوییم که تزریق واکسن آنفلوآنزا هیچ تاثیری در عدم ابتلا به کرونا یا درمان آن ندارد.

وی با بیان اینکه برای کنترل کرونا استفاده ۶۵ درصد مردم از ماسک و برای کنترل آنفلوآنزا نیز رعایت ۲۵ درصد موارد بهداشتی از سوی مردم نیاز است، افزود: برخی افراد بیمار کرونایی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند،  شنیده اند فلان دارو برای درمان این بیماری موثر است که اینطور نیست چون موثرترین داروها برای درمان کرونا ارزان‌ترین آنهاست لذا تقاضا داریم مردم فریب افراد سودجو را برای تامین برخی داروها نخورند.

رضاعی با اشاره به اینکه مرکز جراحی قلب سنندج آماده ارائه خدمات درمانی و جراحی به این قبیل بیماران است، اظهار داشت: متاسفانه تلفات در خصوص بیماری قلبی در استان افزایش یافته که ناچار شدیم انجام اعمال قلب را در این مرکز از سر بگیریم و مردم ب‌توانند بدون ترس و واهمه برای درمان بیماری قلبی خود با اطمینان مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: هزینه‌های درمان بیماری کرونا برای افراد بستری براساس نرخ مورد تایید بیمه است و هزینه ها از سوی بیمه پرداخت می‌شود و تقریبا رایگان است اما برخی بیماران یا همراهان آنها به اصرار از پزشک می‌خواهند داروهای دیگری تجویز کند که تحت پوشش بیمه نبوده و گران است که تاثیری هم در درمان کرونا ندارد، اینها باعث افزایش هزینه درمانی این بیماران می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل