شما اینجا هستید
اجتماعی » تقابل بین شرکت آب منطقه ای و ساکنان میرده/ هشدار شرکت آب، انتقاد ساکنان روستا

براساس این گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کوردستان نوشته است:

“به اطلاع ساکنین محترم روستای میرده که املاک آنها در حریم سد چراغ‌ویس واقع شده و مطابق لایحه قانونی تملک مصوب سال ۵۸ تمام خسارت آنها پرداخت و یا به حساب ثبت واریز شده، اما تاکنون اقدام به تخلیه املاک مورد تملک این شرکت ننموده‌اند، می‌رساند؛ با عنایت به آبگیری کامل سد چراغ‌ویس و غرقاب شدن این املاک در زیر دریاچه این سد، مقتضی است از تاریخ صدور این اطلاعیه به مدت ۱۵ روز نسبت به تخلیه کامل املاک مذکور اقدام نمایند، در غیر اینصورت مسئولیت هرگونه حوادث و خسارت احتمالی (جانی و مالی) برعهده متصرفین بوده و شرکت آب منطقه‌ای کردستان و اداره امورمنابع آب شهرستان سقز، هیچگونه مسئولیت حقوقی و کیفری در این خصوص نخواهد داشت.

اضافه می‌نماید این شرکت در سنوات گذشته اخطاریه‌های کتبی و شفاهی خود و دستورات مقام قضائی مربوطه را جهت تخلیه و تخریب املاک تصرف شده، به اطلاع اهالی محترم روستای میرده، رسانده است.”

 

بیان مشکلات و انتقادات اهالی میرده

با این حال باید خاطرنشان ساخت یکی از چالش های فراروی آبگیری کامل سد چراغویس موضوع روستای میرده بوده که علیرغم هشدار شرکت آب، تاکنون هم حل نشده است.

اهالی این منطقه در گفتگویی با خبرنگار سقزرووداو به بیان برخی مشکلات فرارو پرداخته و خواستار توجه مسئولان مرتبط به این مسائل شدند.

اهم این مشکلات عبارتند از:

۱- هنوز عدەای از مردم خسارات خود را بە دلیل نارضایتی از نوع برآورد خسارات دریافت نکردەاند و بە فرض اینکە در حال حاضر بخواهند خسارات پرداخت شده چند سال پیش  را دریافت کنند، آیا با این تورم و گرانی می توانند خانەای را سرهم کنند؟

۲- در زمین جانمایی جدید میردە و پلاک های واگذاری شدە، هنوز هیچ ارگانی کارهای خدماتی و زیر ساختی انجام ندادە است، آیا بدون برق و آب و امکانات می شود انجا را آباد کرد؟

۳- هنوز جادە روستاهای بالادست میرده که در تعهدات شرکت آب است تکمیل نشده و با آبگیری کامل سد ارتباط این روستاها با جاده اصلی قطع شده و همچنین جاده بین مزارع کشاورزان میردە در طرف جنوبی روستای میردە و دسترسی آنان بە کشاورزی و دامداری مبهم و نامعلوم هست و  فکری برای آن نشدە در صورت آبگیری سد بە صورت کامل و زیر آب رفتن طرف پایین روستای میردە، این ارتباط قطع می شود، راهکار شرکت آب چیست؟

۴-  هنوز پروندە خسارات مسجد میردە در پروسە اداری بوده و اختلاف بر سر نحوه دریافت خسارت و هزینه کرد آن بین ادارات، مردم و هیات امنا باقی است.

همچنین خراب کردن مدارس شبانه روزی، کتابخانه، شرکت تعاونی و خانه بهداشت روستا مشکلات خاص خود را به دنبال دارد.

۵- مشکل آب آشامیدنی میرده علیرغم وعده های مکرر حل نشده، از سوی دیگر باید خاطرنشان ساخت هنوز فاضلاب روستای میردە و ۱۸ روستای بالادست بە سد چراغویس واریز می شود و دریغ از فکری اساسی برای حل این مشکل بهداشتی و زیست محیطی.

۶- بنیاد مسکن شرط اعطای وام ساخت مسکن را انجام کار تا بتن ریزی سقف اول اعلام کرده

که اگر بوروکراسی اداری و بانکی و زمان انتظار را درنظر بگیریم در شرایط فعلی بسیاری از مردم از انجام این کار ناتوان اند و باید چاره ای اندیشیده شود.

۷- تبدیل روستایی با بهم پیوستگی و ارتباط متقابل ساکنان به ۲ بخش جداگانه خود معضلات و مشکلاتی دارد و برخی مشاغل را نیز با موانعی مواجه می سازد.

 

بررسی مشکلات با دیالوگ و ایجاد زیرساخت ها

ساکنان و معتمدین میرده می گویند بدلیل این مشکلات و سردرگمی ها، در سال های اخیر نزدیک ۷۰ خانوار از این روستا مهاجرت کرده اند، لذا انتظار دارند مسئولان امر بجای تهدید و ادبیات تند، این مشکلات را درنظر گرفته و با دیالوگ و تدبیر به حل مسائل پیش رو بپردازند.

 

در پایان باید خاطرنشان ساخت تخلیه بخشی از روستای میرده بدلیل ساخت و آبگیری سد اجتناب ناپذیر است اما در مقابل باید ادارات مرتبط نیز زیرساخت ها، امکانات و مشوق های لازم برای همکاری و همراهی مردم فراهم نمایند که متاسفانه در این زمینه حداقل در یک دهه گذشته کم کاری شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل