شما اینجا هستید
اجتماعی » دلایل خودکشی نوجوانان و راه های پیشگیری از آن

آمارها از آن حکایت دارد که سن خودکشی به مقطع کودکان رسیده که جای بسی تأسف است

فاکتورهای مختلفی که باعث خودکشی کودکان و نوجوانان می شوند در این مطلب مورد بررسی قرار میگیرد و عوامل موثر بر خودکشی و روش های پیشگیری از آن به اختصار بیان می کنیم
دلایل خودکشی نوجوانان
دوران نوجوانی دوران پر استرسی است. نوجوانان با تغییراتی مانند تغییر در افکار و احساسات مواجه خواهند شد. این موضوع می تواند زمینه ساز خودکشی باشد. نوجوانان به دلایل مختلف به سراغ خودکشی می روند.
       ۱٫مشکلات روانی
برخی از نوجوانان به اختلالاتی مانند بیش فعالی، استرس و اضطراب، افسردگی و اختلال دو قطبی مبتلا هستند. این اختلالات باعث می شوند که نوجوانان بیشتر در معرض خودکشی قرار گیرند.‏
      ۲٫ مسائل درسی
یکی از دلایلی که می تواند باعث خودکشی نوجوانان شود، افت تحصیلی نوجوان است. گاهی اوقات خانواده ها ‏انتظارات تحصیلی نا به جایی از فرزند خود دارند. این موضوع سبب می گردد که نوجوان به دلیل عدم به دست آوردن ‏تحسین والدین، به سراغ انجام اقداماتی مانند خودکشی برود.
     ۳٫ مصرف الکل و دخانیات
مصرف دخانیات و الکل می تواند احتمال خودکشی نوجوانان را افزایش دهد. اعتیاد نوجوان او را  بیشتر در معرض رفتارهای پرخاشگرانه و ابتلا به افسردگی قرار می دهد. چرا که این بیماری ها بر ‏خلق و خوی فرد تاثیر می گذارند.‏
    ۴٫ مشکلات خانوادگی
یکی از فاکتورهایی که باعث خودکشی نوجوان می شود، مشکلات خانوادگی است. اگر روابط بین والدین یا رفتار والدین با نوجوان سرد باشد، باعث گرایش او به خودکشی می شود. مسائل خانوادگی زیادی وجود دارند که می توانند باعث افزایش خطر خودکشی در نوجوانان شوند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهند که وقتی یکی از اعضای خانواده بر اثر خودکشی از دست می رود، سایر اعضای آن خانواده احتمال بیشتری دارد که به سراغ این اقدام بروند.
جدایی از عزیزان به دلیل مرگ، طلاق، اعزام به خدمت، تبعید، حبس و عوامل دیگر می ‌تواند منجر به بروز مشکلات روانی شود که ممکن است سبب افزایش احتمال خودکشی گردد. مطالعات نشان داده اند که نوجوانانی که در پرورشگاه بزرگ شده اند، بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار خواهند گرفت.
     ۵٫ مسائل جنسی
تجاوز و مسائل جنسی یکی از مشکلاتی است که باعث اقدام به خودکشی نوجوانان می شود. نوجوانانی که با این مشکل مواجه گردیده اند، دچار افسردگی و اختلال استرس پس از ضربه می شوند. این اختلالات می توانند زمینه ساز انجام اقداماتی مانند خودکشی توسط نوجوانان گردند
    ۶٫ مشکلات رفتاری
نوجوانانی که خشم شدید را تجربه می کنند یا سابقه رفتارهای پرخاشگرانه و تکانشی دارند با خطر بیشتری برای خودکشی رو به رو هستند.
۷-انزوای اجتماعی
کمبود نشاط اجتماعی و ارتباط موزاییکی انسان ها بطوریکه در طول روز  گفتمان خانواده بصورت تعاملی در حد ۱۷دقیقه می باشد، ناشی از عوامل مختلفی است که آثار آن وارونگی گسستگی اجتماعی می باشد.

علائم و نشانه های خودکشی:
هرگز عوامل هشدار دهنده که یک نوجوان که ممکن است به فکر خودکشی باشد را نادیده نگیرید که اهم آنها به شرح زیر می باشد:
۱-احساس ناامنی
۲-احساس بی ارزشی
۳-احساس تنهایی
۴-تغییر درخلق وخو و رفتار تهاجمی
۵-صحبت کردن در مورد مردن
۶-انجام کارهای مخاطره آمیز
۷-استفاده زیاد از الکل یا داروهای غیر قانونی
۸-انزوای اجتماعی.

والدین با چه راهکارهایی می توانند از خودکشی نوجوانان جلوگیری کنند؟
والدین و اعضای خانواده می توانند به نوجوانان کمک کنند تا با شرایط دشوار کنار بیایند. در این بخش به بررسی راه هایی می پردازیم که والدین می توانند برای پیشگیری از خودکشی نوجوانان انجام دهند.

۱٫گوش کنید، حتی زمانی که فرزندتان صحبت نمی کند.

اگر می خواهید از خودکشی نوجوانان جلوگیری کنید باید به حالات رفتاری و روانی آن ها توجه نمایید. شما باید در صورت مشاهده علائمی مانند تغییر در الگوی خواب، تغییرات اشتها و… در نوجوانان با آن ها حرف بزنید. حتی اگر فرزند شما صحبت نمی کند باید علاقه و تمایل خود را به صحبت کردن با وی نشان دهید.
۲- این  که آن‌ها را تنها نگذاریم و با آن‌ها باشیم نه فقط برای مراقبت، بلکه برای همراهی همدلانه واز آنها  بخواهیم به متخصص سلامت روان مراجعه کنند و به آنها در این کار کمک و آنها را همراهی کنیم.
۳-برگزاری کلاس آموزش خانواده توسط نهاد های مرتبط.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل