شما اینجا هستید
اجتماعی » دلایل عدم نتیجه گیری تیم کشتی ایران در جام جهانی ۲۰۲۳/ دکتر ایوب سعیدی*

کشتی دنیا روز به روز در حال پیشرفت است، با توجه به آنالیز همه کشتی ها و جمع بندی های صورت گرفته آنچه کشتی ایران را با آمریکا متمایز کرد تفاوت بسیار زیاد از بعد بدنی و بدنسازی بود که مختصری در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

– ایران در این دوره از مسابقات بازنده به تمام معنا بود. در اینکه در ایران نوابغ کشتی فراوانی دارد هیچ شکی نیست اما اینکه فقط کشتی بلد باشید کافی نیست. ایران هر وقت با روسیه و آمریکا روبه رو بوده بازنده بوده. این کشورها با بهره گیری از علم بدنسازی و تغذیه در کنار امور فنی به خوبی توانسته اند خودرا از بقیه کشورها جدا کنند. سوال اول این است که معیار انتخاب مربی بدنساز برای تیم ملی کشتی ایران چیست؟ قابل از ذکر است که بدانید رشته تحصیلی مربی بدنساز تیم ملی ایران، مدیریت است. آیا کسی که رشته اش مدیریت ورزشی است می تواند مانند کسی که علم تمرین و تغذیه خوانده است مثمر ثمر باشد؟ مثل این است که شما نقشه کشی یک ساختمان را به کسی که کاشی می­ فروشد بسپارید. آیا او می تواند مانند کسی که نقشه کشی خوانده است نقشه ساختمان را طراحی کند؟ آیا فقط اینکه خودت کشتی گیر باشی می توانی مربی بدنساز خوبی باشی؟ (مثل این است که کسی بنا باشد و به او بگویند که نقشه ساختمان را طراحی کن) و سوال بعد اینکه مربی بدنساز کشورهایی مثل آمریکا و روسیه بر اساس چه معیارهایی انتخاب می­ شوند؟

– این نکته حائز اهمیت است که در کشورهایی همچون روسیه و آمریکا افراد واجد شرایط و با صلاحیت علمی و شایسته سالاری به تیم­ های ملی می رسند اما در کشور ایران این جایگاه­ ها به دوستان و نزدیکان مسئولین می­ رسند و همین رویکرد باعث این شکست­ های متعدد می­ شود.
با آنالیز کشتی ها دریافتیم که همه کشتی گیران ایران در وقت های دوم بدنشان خسته و به لحاظ عامیانه خالی کرده و شکست خورده محض بودند. تفاوت بدنسازی آمریکا با ایران فقط در این نکته است: استفاده از علم و تخصص؛ استفاده از تمرینات وزنه به روش مدرن، استفاده از تمرینات کراس فیت، استفاده از تمرینات در شرایط هایپوکسی، استفاده از تمرینات مناسب عضلات دمی و بازدمی و استفاده از تمرینات مدرن بدنسازی در طول برنامه تمرینی.
همچنین از دیگر عوامل موفقیت کشتی گیران آمریکایی استفاده از کارشناسان تغذیه مجرب است. آنها با آنالیز دقیق شرایط بدنی، هورمونی و فیزیولوژی بدن کشتی گیران راهکارهای مناسب هر فرد را به آنها خواهند داد. دیگر استفاده از کراتین و پروتئین کافی نیست!!!!!
از دیگر عوامل موفقیت تیم کشتی آمریکا استفاده از روانشناسی مدرن ورزشی، استفاده از امکانات مناسب و حداکثری برای ریکاوری ورزشکاران است. در آنجا همه نکات تغذیه ای و تمرینی و استراحت و همه عوامل به طور کامل رعایت می­شود اما سوال این است که آیا در ایران رعایت شده است؟

امروزه چه عزیزان بخواهند و چه نخواهند علم به طور کامل به موفقیت ورزشی ربط دارد و علم تغذیه،  بدنسازی، ریکاوری ورزشکاران و روانشناسی ورزشی به مدرنترین شیوه ممکن در حال پیشرفت است و روز به روز این نکات در حال اضافه شدن است. کشوری همچون آمریکا با رعایت جزئیات و نکات قطعا روز به روز پیشرفت کرده و مقام­ ها را در همه رشته ها درو می کنند.
– یکی دیگر از مسائل بسیار حیاتی و مهم در ورزش قهرمانی بحث و علم آنالیز است. آنالیز نیز به معنای واقعی علم است. آنالیز ورزشکاران خودی و رقیب های آنها. مثالی پر واضح برای این موضوع شکست‌های پی در پی حسن یزدانی در مقابل تیلور است. آیا ما در این موضوع گامی برداشته ایم؟ آیا ما علم آنالیز را توسط متخصصان این علم و رشته انجام میدهیم؟ واضح و مبرهن است که ما در این بحث بسیار آماتور و ضعیف عمل کرده ایم.

– در آخر هم، مسئولین باید به این نتیجه برسند که  تنها راه موفقیت استفاده از علم و تخصص و شایسته سالاری است نه مسائل جانبی و روابط نسبی.

*فوق دکترای فیزیولوژی و متابولیسم ورزشی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل