شما اینجا هستید
اجتماعی » ساخت فاز یک مسکن ملی در سقز شتاب می گیرد/ لزوم حمایت دولت و مجلس از متقاضیان شهرستانی

عملیات تسطیح و خاکبرداری خیابان ها و مجتمع ها، جانمایی بلوک ها، تجهیز کارگاه و انجام امورات اداری در حال انجام است و متقاضیان نیز تاکنون (اواخر فروردین ۱۴۰۱) مبلغ ۹۰ میلیون تومان برای این امر پرداخت نموده اند و منتظر اجرای پروژه هستند.

برای بررسی وضعیت پروژه، ضمن بازدید میدانی، با خالد رحیم مدیرعامل شرکت هیوالرد و پیمانکار پروژه فاز یک مسکن ملی سقز گفتگویی انجام دادیم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

اعلام مشخصات پروژه

مدیرعامل شرکت هیوالرد در مورد مشخصات این پروژه گفت: فاز یک نهضت ملی مسکن در سقز که توسط این شرکت اجرا می شود شامل ۱۲۰۰ واحد مسکونی بوده که ۳۹ بلوک A دارای ۸ طبقه و ۷ بلوک B شامل ۵ طبقه می باشند.

هر بلوکA به طور متوسط شامل ۲۳۹۸۰ متر زیربنا بوده که یک طبقه آن پارکینگ و انباری و ۷ طبقه هم مسکونی (۲۸ واحد، هر طبقه ۴ واحد) (در بلوک های B  هم یک طبقه پارکینگ و انباری و ۴ طبقه مسکونی با مشخصات بلوک های A) است و هر بلوک ۲ آسانسور و ۲ راه پله دارد و زیربنای مفید هر طبقه ۹۳ تا ۹۵ متر می باشد.

مسکن ملی سقز با معماری روز ساخته می شود

 

خالد رحیم زاده افزود: این پروژه با معماری روز و با درنظر گرفتن ابعاد مختلف زندگی شهری و تجارب گذشته، طراحی و اجرا می شود و امکاناتی همچون: مراکز تجاری و خرید، فضای آموزشی، خدماتی و تفریحی برای آن درنظر گرفته شده و همچنین با توجه به واقع شدن در دامنه کوه، با هماهنگی ادارات مرتبط خط بستر را رعایت و مسیر سیل درنظر گرفته و تعبیه شده است.

همچنین با توجه به اینکه پروژه در مسیر کوهنوردی جاقل واقع شده پیاده و مسیر ورزشی- فرهنگی بین بلوک های A و B درنظر گرفته شده است.

تشریح روند اقدامات انجام شده مهمترین پروژه مسکن ملی کوردستان/ توپوگرافی نامناسب مهمترین مشکل پروژه

 

وی در مورد مشکلات فرارو و نگرانی برخی متقاضیان از پیشرفت ضعیف پروژه تاکنون و اقدامات انجام شده گفت: این پروژه یکی از مهمترین پروژه های نهضت ملی مسکن در استان بوده، از زمان واگذاری غیررسمی پروژه به ما، اقدامات اداری برای اخذ مجوز و عقد قرارداد، عملیات مختلف خاکبرداری و تجهیز کارگاه روع شده. اواخر اسفند ماه مجوز توسط شهرداری صادر و چند روز پیش قرارداد رسمی با وزارت راه منعقد شد، لذا تا الان حتی امتیازات آب و برق نداشتیم و بعد از مجوز، این امتیازات را به ما واگذار می کنند.

رحیم زاده ادامه داد: توپوگرافی نامناسب زمین از مهمترین مشکلات پروژه است که مسطح سازی، جاده سازی، خاکبرداری و انتقال آن، زمان و امکانات زیادی نیاز داشت، اما تاکنون حدود ۴۵۰ هزار متر مکعب در سایت غربی و ۳ خیابان اصلی و ۱۶۰ هزار مترمکعب در سایت شرقی خاکبرداری شده است که بالغ بر ۶۰ درصد کل خاکبرداری ها می باشد. کارگاه بتن مدرن، نصب و آماده و همچنین ۱۲۰۰ تن میلگرد خریدداری و قرارداد تامین مصالح موردنیاز بسته شده است.

مدیرعامل شرکت هیوالرد گفت: به زودی اجرای فنداسیون و بتن ریزی چند واحد انجام می شود و اکیپ های اجرایی کارگاه افزایش خواهد یافت.

هزینه ها و تسهیلات اختصاصی به واحدها/ لزوم پیگیری اعطای امتیازاتی به متقاضیان شهرستانی

 

وی در مورد هزینه نهایی هر واحد و میزان تسهیلات آن گفت: در مورد هزینه نهایی با توجه به تغییر مداوم قیمت ها نمی تواند اظهارنظر دقیقی نمود، اما براساس تصمیمات کنونی دولت، میزان تسهیلات مصوب برای هر واحد در شهرستان ها تا ۳۰۰ میلیون تومان و در کلانشهرها حدود ۴۰۰- ۳۵۰ میلیون تومان است که البته به نظر کارشناسان باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد؛ زیرا هزینه حمل و نقل، دستمزد، قیمت مصالح و… در شهرستان بیشتر از کلانشرهاست و شهرستان ها اقتصاد ضعیف تر و بنیه مالی خانوارها پایین تر از کلانشهرهاست، لذا در اینجا باید امتیازاتی برای شهرستان ها درنظر گرفته شود مثلاً بهره بانکی کمتری از آنان گرفته شود و با حمایت دولت و تسهیل گری در تامین زمین، مصالح ساختمانی و تامین منابع مالی لازم و به موقع به تعادل نسبی بازار مسکن و کمک به اقشار متوسط و ضعیف جامعه کمک نمایند. یا در شهرهایی مثل سقز که هزینه تسطیح و خاکبرداری زیاد بوده دولت این بخش را متقبل شود، در اینجا باید یادآور شد نقش نمایندگان مجلس و مسئولین استانی از جمله استاندار و معاون عمرانی وی، مدیرکل راه و شهرسازی و… حائز اهمیت است که این پیشنهاد را پیگیری و به هیات دولت منعکس نمایند.

اجرای پروژه در ۳۶ ماه/ تاکید بر انضباط مالی و عمرانی

 

رحیم زاده درخصوص زمان اجرای پروژه گفت: اتمام پروژه بستگی به موارد متعددی از جمله تامین مالی و پرداخت به موقع تسهیلات است چون در این طرح تاکنون مقرر شده کلیه هزینه ها از طریق آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی تامین شود.

براساس برنامه کاری و برآورد ما زمان اجرای این طرح ۳۶ ماه و حتی کمتر خواهد بود و به مردم اطمینان می دهیم پروژه ای باکیفیت متناسب با زندگی امروزی شهری همراه با انضباط مالی و عمرانی تحویل دهیم.

رحیم زاده در مورد شیوه تقسیم واحدها بین متقاضیان گفت: تقسیم توسط وزارت راه و براساس معیار خاص خود آنان صورت خواهد گرفت و ما نقشی در آن نخواهیم داشت.

نتیجه گیری

 

در پایان باید گفت: تسریع در ساخت مسکن ملی با توجه به کمبودها در این حوزه، تورم بالای اجاره و هزینه مسکن، تغییر مداوم قیمت ها، افزایش تسهیلات و کاهش سود آن برای متقاضیان شهرستان ها و دهک های پایین جامعه، تامین به موقع تسهیالات و مصالح، کاهش بوروکراسی اداری، اهتمام ویژه پیمانکار و دستگاه های مجری و ناظر برای تسریع در ساخت همراه با انضباط مالی و عمرانی امری مهمی حائز اهمیت بوده که امید است مورد توجه قرار گیرد.

همچنین درنظر گرفتن امتیازاتی از جمله درصد کمتر سود تسهیلات یا اعتباراتی برای تسطیح زمین های مسکن ملی سقز از سوی وزارت راه با پیگیری استاندار، اداره کل راه و نماینده مجلس امری ضروری است.

ـ این مصاحبه در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ صورت گرفته است.

  • فردین مصطفایی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل