شما اینجا هستید
اجتماعی » لزوم اتخاذ دیدگاهی نو به توسعه/ سقز ظرفیت تبدیل شدن به مرکز صادرات محور منطقه را دارد

جهت بررسی موضوع مصاحبه ای را با فرهاد سهرابی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج (استان کوردستان) و ایران و همچنیت نماینده این نهاد در سقز انجام داده ایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

 

ظرفیت های اقتصادی و منطقه ای سقز/ مزایای بازگشایی بازارچه مرزی

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کوردستان در مورد الزامات بازگشایی بازارچه مرزی سیف، استقرار گمرک و راه اندازی پایانه صادراتی در سقز گفت: شهرستان سقز با داشتن ۳۵ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کوردستان، قرار گرفتن بر روی بزرگراه ارتباطی شمال غرب با جنوب، شروع به کار فرودگاه، منابع غنی و بکر در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با اقلیم کوردستان، عراق و کشورهای خارجی دارد.


فرهاد سهرابی خاطرنشان ساخت: بازگشایی بازارچه سیف در تحرک اقتصادی- اجتماعی، ایجاد اشتغال، توسعه بازارهای پیرامون، بسترسازی برای قرار گرفتن سقز به عنوان بخشی از منطقه آزاد کوردستان، جذب سرمایه گذاری، ایجاد پایانه صادراتی در سقز و….موثر خواهد بود و ظرفیت مناسبی برای احیای سهمیه های ارزی مرزنشینی برای صادارات و واردات می باشد، در حال حاضر حدود ۲۸ هزار مرزنشین در قالب شرکت های تعاونی مرزنشینی در سقز وجود دارد اما معبری برای آنان جهت استفاده از سهمیه و ارزهای تخصیصی وجود ندارد. نهایتاً باید بگویم که موافقت های لازم برای بازگشایی بازارچه شده و ادامه کار نیازمند رابزنی و هماهنگی با دولت عراق در سطح کلان است اما در این حوزه ضعف و تعلل هایی وجود دارد.

 

استقرار گمرک نیازمند جدیت مسئولان استانی است

وی در مورد استقرار گمرک و سامانه صاداراتی هم گفت: استقرار گمرک در تسهیلگری امورات اقتصادی و تجاری بسیار مهم است، در ابتدا از این مساله استقبال شد و در شهرستان سقز برای تامین نیروی انسانی، برخی امکانات و مکان موردنظر اعلام آمادگی شد حتی بسیاری از کارمندان سقزی شاغل در ادارات گمرک سایر شهرها برای انتقال به سقز اعلام آمادگی نمودند، اما اداره کل گمرک تحقق مساله را نیازمند چارت سازمانی، تامین منابع انسانی، ساختمان ویژه، گارد حفاظت، انبار، تجهیزات اداری و…. دانسته و به نحوی در پیشبرد امورات تعلل ایجاد کردند، لذا از طریق رئیس کل گمرک مشغول رایزنی هستیم و امیدوار به موافقت نهایی می باشیم.

سقز مبدا صادرات محصولات کشاورزی/ پایانه صادراتی موجب تحول اقتصادی می شود

این فعال اقتصادی گفت: سقز به عنوان مبدا صادرات محصولات کشاورزی مطرح شده و در این زمینه تجارب موفقی را در صادارات محصولات کشاورزی و باغی هم شاهد بوده ایم در بحث ایجاد پایانه صادراتی با محوریت تولیدات کشاورزات و صنایع تبدیلی برخی نهادها مانند وزارت جهاد استقبال نموده اند و در کارگروه استانی تصویب و جهت تایید نهایی به کارگروه کشوری ارسال است، در صورت تصویب نهایی، ساخت و سرمایه گذاری آن توسط بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.
راه اندازی پایانه صادراتی در تبدیل سقز به عنوان یکی از قطب های اقتصادی صادرات محور، تسهیلگری در امر صادرات، ایجاد صنایع تبدیلی و… موثر خواهد بود.

 

ایجاد زنجیره ها و خوشه های تولیدی راهکاری برای توسعه سقز/ لزوم ایجاد پایانه باری هوایی

 

وی گفت: لذا باید حمایت ها و تسهیلات ویژه ای برای ایجاد زنجیره های ارزش تولید، خوشه های صنعتی و تولیدی در سقز برای موفقیت این طرح درنظر گرفته شود، همچنین با توجه به راه اندازی فرودگاه سقز و اهمیت زمان در بحث صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک لازمست طرح ایجاد ترمینال هوایی محصولات کشاورزی (پایانه باری هوایی) در سقز مورد تصویب قرار گیرد و اجرایی شود.

 

کاهش عضویت سقزی ها در اتاق بازرگانی

 

نماینده اتاق بازرگانی در مورد تعداد افراد فعال سقزی در این تشکل بخش خصوصی گفت: در سال های اخیر تعداد اعضای اتاق در سقز کاهش داشته این در حالیست که در سال ۹۰ و ۹۱ که بازارچه مرزی سقز فعال بود، تعداد دارندگان کارت بازرگانی در این شهر، بیش از ۳۰۰ نفر بودند.
سهرابی افزود: داشتن کارت بازرگانی بستری را برای استفاده از ظرفیت های اتاق بازرگانی، تسهیلگری در امورات، شرکت در دوره های آموزشی، کسب شناخت بهتر از بازارهای خارجی و حمایت های مشاوره ای و حقوقی از اعضا را فراهم می کند،

لذا درخواست ما از فعالان اقتصادی و تجاری این است که جهت عضویت در اتاق اقدام کنند و برای پیشبرد بهتر امورات نمایندگی اتاق را در سقز فعال و گسترش دهیم.

تسهیلات ملی برای سرمایه گذاری در سقز درنظر گرفته شود

وی تاکید کرد: تحقق رشد سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی سقز نیازمند ایجاد بسترهای مناسب، شناساندن ظرفیت ها و جلب حمایت و نظر سرمایه گذاران داخلی و خارجی است ضمن اینکه باید تسهیلات ملی ویژه ای برای شهرستان استراتژیک سقز در نظر گرفته شود و برخی شرکت ها و هلدینگ های بزرگ مانند خودروسازی، کشاورزی، شستاف پتروشیمی و… برای سرمایه گذاری مولد و اشتغال زا در این شهرستان ملزم شوند.

 

مشکلات صادرکنندگان و سرمایه گذاران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کوردستان در مورد مهترین مشکلات و چالش های فراروی صادرکنندگان این استان گفت: رفع تعهد ارزی و چند نرخی مشکلات و تنگناهای زیادی را به وجود آورده، با توجه به تحریم ها و مشکلات بازگشت ارز به داخل، اقداماتی نظیر صادرات در برابر واردات، تهاتر و بازگشت ارز باید صورت گیرد که با ممعضلاتی مواجه است. در گذشته سیاست حمایت از صادرات وجود داشت ولی در حال حاضر نه تنها حمایتی در کار نیست بلکه با محدودیت و بوروکراسی شدید مواجه هستیم.
فرهاد سهرابی افزود: در بحث استعلام ها برای سرمایه گذاری برخی نهادها مانند راهداری و امور آب هم محدودکننده و با تاخیرهای مکرر پاسخ می دهند و بارها این مشکل موجب اعتراض سرمایه گذاران شده است.
وی پیشنهاد داد: در زمینه صادرات باید سیاست تسهیلگری و حمایت جایگزین محدودیت ها و تعهدات ارزی شود و حمایت ها و تسهیلات ویژه ای برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران درنظر گرفته شود.
در مورد شهرستان سقز باید مسئولان از دریچه و دیدگاهی نو به این شهر نگاه کنند و اندیشیدن به توسعه و پیشرفت را جایگزین دیدگاه های قبلی نمایند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل