شما اینجا هستید
اجتماعی » مطالبه گری فعالان مدنی و پاسخگویی اعضای شورا و شهردار سقز

سقزرووداو- نشست شورای شهر و شهردار سقز با جمعی از انجمن های مردمی، فعالان اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای با هدف هم اندیشی، بحث و تبادل نظر بر سر مسائل و مشکلات شهری و شفاف سازی در این حوزه برگزار شد.

این دومین نشست از این دست بود که بخشی از آن نیز با تنش بین برخی از حاضرین با متولیان جلسه همراه بود و مباحث متعددی در این نشست ۴ ساعته مطرح شد.

اهم مسائل و مطالبات مطرح شده توسط  انجمن ها و فعالان مدنی

در این جلسه افرادی همچون: نادر مرادی، عثمان کامله، منصور رضوی، ابراهیم حسینی، صلاح سرخی، امیر محمدمرادی، ناصر سرگران، شهریار قاسمی، منصور شیخی، آزاد فلاحی، ابراهیم یوسفی، فرهاد سهرابی، رحمان رحیم نژاد، هدایت قلی پور، جعفر کریمی، شهریار قاسمی، محمد برومند و… از اعضای انجمن ها و فعالان حاضر به بیان مسائل و انتقادات خود پرداختند.

درخواست شفاف سازی درخصوص اعتبارات، هزینه ها و درآمدهای شهرداری و شورای شهر و همچنین عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰، عدم انتشار بیلان کاری و مالی، بی برنامگی و نبود چشم انداز در حوزه توسعه شهری و سرمایه گذاری، ارتباط ضعیف با نخبگان و معتمدین، بدهی های اوراق مشارکت و تعیین تکلیف آن، استخدامی ها و تعداد بالای کارکنان، لزوم اتحاد و هماهنگی بیشتر شورای شهر و پرهیز از اختلافات، قراردادهای ضعیف شهرداری و کم توجهی به صلاح و صرفه شهر، وضعیت نامناسب المان ها و میادین، لزوم توجه بیشتر به پارک مولوی کورد و عدم برگزاری نمایشگاه هایی مانند اتومبیل در این محل، پرهیز از تمرکزگرایی در خدمات رسانی، همکاری بیشتر با مدارس، بازسازی قازاخانه، فعالیت تبلیغاتی برخی معاونین شهرداری و اعضای شورا، تعلل در برخی تصمیم گیری ها و ابهام در نحوه انتخاب سرمایه گذاران، خدمات رسانی بیشتر به حاشیه ها از جمله اسفالت محوطه مسکن مهر زاگراس، کم توجهی به دسترس پذیری معلولان و نابینایان از جمله مسائل و مشکلاتی بود که حاضرین مطرح نمودند.

این افراد در ادامه خواستار برگزاری جلسات بصورت تخصصی و دستور کار مشخص، جذب اعتبارات بیشتر برای عمران شهری از طریق فرماندار و نماینده، پرهیز شورا از سیاسی کاری و جناح بندی های غیرضروری، پرهیز از گفتار درمانی، تهیه طرح های جامع سرمایه گذاری، فرهنگ سازی برای جلب مشارکت شهروندان در امورات مختلف، کنترل و نظارت بیشتر بر امورات و جلوگیری از نشتی های احتمالی، توجه بیشتر به نظرات هنرمندان و صاحبنظران، توسعه فرهنگ نقد و نقدپذیری و…شدند.

اولویت دهی به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی

در ابتدای مراسم رضا اسعدی رئیس شورای شهر سقز خواستار نقد امورات و بیان مسائل متناسب با جایگاه و حوزه اختیارات افراد شد و گفت: شورای شهر نظرات انجمن ها و فعالان عرصه های مختلف را بعنوان فرصتی برای کمک به توسعه شهر می داند.

وی با تشریح تنگناهای مالی و چالش اعتبارات دولتی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر جذب مشارکت شهروندان و سرمایه گذاری بخش خصوصی بهترین راهکار توسعه سقز می باشد.

اسعدی همچنین گفت: گزارش عملکرد و بیلان کاری شورا و شهرداری در ماه های گذشته در فضای مجازی منتشر شده است.

سفره برخی ها در شهرداری برچیده ایم

شهردار سقز در این نشست به برخی موارد مطرح شده واکنش نشان داد و گفت: باید بین مطالبات و مسائل مطرح شده توسط افراد دلسوز با کسانی که دارای سوءنیت بوده، تفکیک قائل شویم، بنده جلو برخی نشتی ها را در شهرداری گرفته ام، منافع عده ای به خطر افتاده، برخی سفره ها را برچیده ایم، لذا طبیعیست که این افراد امروز به منتقد شهرداری تبدیل شوند.

چیا صالحی بابامیری افزود: برخی مشکلات سرمایه گذاری ها و وام اوراق مشارکت از گذشته به ارث رسیده، اما تمام تلاش ها بر حل آنها بوده، بدهی اوراق مشارکت به ۷۲ میلیارد تومان رسیده، که برای حل آن طلب های شهرداری از نهادهای دولتی ثبت کرده ایم، توافق بین بانکی کرده ایم و کار در فرایند اجرایی و مراحل پایانی است.

وی همچنین از تهیه طرح مطالعاتی و اعلام ۵ مورد سرمایه گذاری خبر داد.

سخنان سایر اعضای شورای شهر

سایر اعضای شورای شهر یعنی: محمد کرمی، توران خانی، کژال شکوری، عطا محمدی و امیر زارع زاده هم در سخنانی ضمن پاسخگویی به برخی سوالات؛ به مواری همچون: لزوم اصلاح قانون انتخابات شوراها، دلایل و نحوه انتخاب شهردار فعلی، برنامه های جدید همچون توسعه و ساماندهی حاشیه رودخانه، جذب سرمایه گذاری، تاکید بر جایگاه نظارتی شورای شهر، پروسه پارک ورزشی بانوان و…اشاره نمودند و بر تعامل بیشتر با بدنه جامعه تاکید نمودند.

حاشیه ها:

جواب سوالات را نگرفتیم

ـ شهریار قاسمی از حاضرین در جلسه به سخنان شهردار و برخی اعضای شورا واکنش نشان داد و برخی اظهارات را پوپولیستی خواند و گفت: ما برای شنیدن پاسخ شما به ۲۳ سوال جلسه قبلی اینجا آمده بودیم اما جواب این سوالات داده نشد و نشست از اهداف خود خارج شد

وی با برشمردن برخی مشکلات شهری و خطاب قرار دادن شهردار و برخی اعضای شورا، افزود: اگر این مسائل را می دانستید و قبول مسئولیت کردید امروز هم باید پاسخگوی افکار عمومی باشید.

ـ در این نشست تقابل های لفظی بین برخی حاضرین و متولیان بوجود آمد.

ـ اکثر حاضرین از برگزاری اینگونه نشست ها حمایت و دعوت از مسئولانی همچون فرماندار برای جلسات بعدی خواستار شدند.

ـ مقرر شد شورای شهر و شهرداری پاسخ های ۲۳ سوال مطرح شده جلسه قبلی را بصورت مکتوب تهیه و در اختیار رسانه ها قرار دهند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل