شما اینجا هستید
اجتماعی » نگاهی به ظرفیت های آبی سقز و چالش های فراروی بهره مندی عادلانه از این ظرفیت ها

آب از گذشته به کالایی استراتژیک، یکی از منابع مهم توسعه، رقابت های منطقه ای و یکی از عناصر موثر بر امنیت ملی کشورها مطرح بوده و این اهمیت در سال های اخیر به علت بحران های خشکسالی و زیست محیطی، رقابت های منطقه ای و بین کشورها و… به شدت افزایش یافته است.

شهرستان سقز یکی از حوزه های آبریز دریاچه ارومیه و تامین کننده آب سدهای لگزی و چراغویس است، اما هیچ وقت سهم عادلانه و متناسب با ظرفیت های خود از این آب را نداشته است.

💧ظرفیت های آبی سقز

میزان تولید آب در یک سال ابی در شهرستان سقز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب می باشد.
همچنین دریاچه سد لگزی در حوزه شهرستان سقز قرار گرفته و تنها تاج سد در محدوده آذربایجان غربی واقع شده، ظرفیت این سد یک میلیارد متر مکعب آب است، که سالانه تنها ۳۰ میلیون متر مکعب آب به شهرستان سقز (۱۵ میلیون متر مکعب آشامیدنی و ۱۵ میلیون برای مصارف کشاورزی) تخصیص داده می شود؛ در حالیکه سهم واقعی و قانونی سقز سالانه چندین برابر این این امار است و طلب اب سقز از این سد گفته می شود بالای ۳۰۰ میلیون مترمکعب اب است.

سد مخزنی چراغ ویس نیز در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر سقز بر روی رودخانه چم خان احداث شده، هدف از احداث این سد تامین آب شرب سالم و مناسب برای شهروندان، توسعه کشاورزی و ایجاد اشتغال مولد در این بخش، کمک به توسعه صنعتی، احیای منابع طبیعی و بهبود وضعیت زیست‌محیطی منطقه، توسعه گردشگری اعلام شده است.

ظرفیت این سد ۷۸ میلیون متر مکعب است که قرار بود به ترتیب  ۳۴، ۳۴ و ۱۰ میلیون متر مکعب آن برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی درنظر گرفته شود.

🔸نیمه کاره ماندن خط انتقال آب کشاورزی از سد چراغویس

خط انتقال آب کشاورزی از سد چراغویس به طول ۱۷ کیلومتر از چند سال پیش شروع در ۲ طرف جاده بانه شروع شده بود که از یک طرف زمین های پایین دست تا روستای مامشا را در بر می گرفت و طرف دیگر نیز قرار بود از پایین سد تا زمین های کمنتو را پوشش دهد. اما پس از پیشرفت حدود ۴۰ درصدی (کل پروژه) و ساخت بخشی از مخزن، متوقف مانده است و در ۳ سال گذشته اعتبارات خاصی به آن اختصاص داده نشد.
قرار بود براساس این طرح ۶۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی تبدیل به آبی شوند که ضمن اشتغال زایی برای هزاران نفر، به توسعه کشاورزی و اقتصادی شهرستان و ایجاد طرح های گردشگری کمک نماید.

🔸ضرورت پیگیری تخصیص  بودجه به طرح فوق و سهمیه عادلانه آب به سقز و کوردستان

یکی از خواسته های اساسی و مشروع شهروندان سقزی، بهره مندی عادلانه از سهمیه آب تخصیصی برای مصارف کشاورزی و تولیدی است که باید وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در سیاست های خود تجدیدنظر نموده، اختصاص سهم عادلانه آب می تواند نقش مهمی در محرومیت زدایی و حرکت به سوی توسعه، آبادانی، ایجاد اشتغال مولد، بهره برداری بهینه از ظرفیت های آب و خاک موجود داشته باشد.

💧#آب_قلب_تپنده‌ی_حیات_است
💧#ذخیره_آب_یعنی_زندگی
💧#روز_جهانی_آب_گرامی‌باد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل