شما اینجا هستید
اجتماعی » نگاهی به مشکلات معلمان خرید خدمات آموزشی/ قراردادهای یکطرفه و تبعیض آمیز

معلمان خرید خدمات آموزشی یکی شیوه های جذب نیرو هستند که این سال ها در مدارس کشور مشغول به کارند و با مشکلات و چالش های متعددی مواجه هستند.

موضوع معلمان خرید خدمات آموزشی به این صورت بود که فردی به نام مؤسس خدمات آموزشی که از سوی آموزش و پرورش انتخاب می‌شد، مدرسه را از آموزش و پرورش اجاره می‌کرد و همانند یک پیمانکار وظیفه تأمین نیروی آموزشی مدرسه نیز با گزینش آموزش و پرورش بر عهده مؤسس بود و عملا در این طرح آموزش و پرورش هیچگونه تعهدی به معلمی که در طرح خرید خدمات آموزشی حضور پیدا کرده است، ندارد.

افراد جذب شده را مؤسس با همکاری گزینش بر اساس امتیازها رتبه‌بندی و دستچین می کنند، که سخت گیری های اولیه بسیار زیاد بوده اما تعهدات و رعایت حقوق آنان در مراحل بعدی بسیار ضعیف می باشد.

هر کدام از اشکال مختلف معلمان از خرید خدمات آموزشی تا قراردادی و حق‌التدریس نیز با مشکلات خاص خود مواجهند اما نقطه مشترک این مشکلات، حقوق پایین و نداشتن پوشش بیمه‌ای مناسب است به گونه‌ای که معلمان خرید خدمات آموزشی و حق‌التدریس در ایام تعطیلات تابستان و نوروز و تعطیلاتی که در طول سال تحصیلی پیش می‌آید،‌ حقوق ندارند.

معلمان خرید خدمات می‌گویند با وجود اینکه با حداقل مدرک لیسانس و مانند یک معلم رسمی کار می کنند اما از پرداخت حقوق ماهانه خبری نیست و برخی در نقطه صفر مرزی با ۲۰ روز بیمه و ماهانه ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان در حال تدریس هستند.

آنان می گویند کد پرسنلی و حتی کارت شناسایی نداریم و در دوره افتاده ترین روستاها با افتخار مشغول خدمت هستیم، اما کم توجهی و بی عدالتی نسبت به ما روا داشته می شود.

همچنین گفته می شود علیرغم رضایت مدیر و والدین، هر لحظه آموزش و پرورش می تواند عذر این نیروها را بخواهد

با این حال تبدیل وضعیت و استخدام یکی از جدی‌ترین خواسته‌های معلمان خرید خدمات آموزشی است، بهبود شرایط حقوق و بیمه آنهاف به رسمیت شناختن بعنوان نیروی آموزش و پرورش از دیگر خواسته های بحق این نیروهاست که امید است مورد توجه جدی نهادهای مرتبط و متولی قرار گیرد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل