شما اینجا هستید
اجتماعی » «گل»، مخدری خطرناک و خانمان سوز/اقبال محمدپور*

نوع طبی آن به نام «گل» که وارد بازار شده، حداقل ٢۴‌درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دیگری دارد که اثرات اعتیادآوری برای مصرف‌کننده دارد. درحالی که ماری‌جوانای معمولی (غیرطبی) که از برگ گیاه شاهدانه به دست می‌آید، کمتر از ٨‌درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول دارد، بنابراین اثرات سوء‌مصرف نوع طبی آن بیشتر از نوع غیرطبی است. این گیاه پس از خشک‌شدن، شبیه نعناع می‌شود.

 

گل یکی از مواد دسته کانابیس‌ها است که اسم‌های دیگر آن حشیش، بنگ، گرس، سیگاری و… بوده که البته قوی‌ترین آن «سینسمیلا» است. گل اغلب تدخین می‌شود، یعنی آن را با کاغذی می‌پیچند و به صورت سیگار درمی‌آورند، در اصطلاح به آن «سیگاری» می‌گویند. ماری‌جوانا جزو دسته مواد توهم‌زا دسته‌بندی می‌شود و در این حالت، احساسات فرد به‌طور غیرطبیعی تغییر پیدا می‌کند.

 

  • باور‌های اشتباه درباره ماده مخدر «گل»

منشأ گیاهی دارد و بی‌ضرر است
اعتیادآور نیست
کم‌خطرتر از حشیش و ماری‌جواناست
آرامش‌بخش است
برای مغز مخرب و آسیب‌زا نیست.

 

  • واقعیت چیست؟

ماده گل می‌تواند آن‌قدر خطرناک باشد که با یک‌بار مصرف، فرد را معتاد کند مصرف گل به‌طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش‌بخشی را در مغز فلج کرده و خود جایگزین آن می‌شود وفرد درصورت مصرف‌نکردن گل، دچار اضطراب شدید، بی‌قراری، وحشت‌زدگی، تپش قلب شدید، خشک‌شدن دهان و گلو، قرمزشدن چشم، گیجی و نداشتن تمرکز و افزایش اشتها و توهم می‌شود.
گل دارای اثرات توهم‌زای گسترده‌ای است
مخدر گل روی گروه‌های خونی +A و +O اثرتوهم‌زای بیشتری دارد.
مخدر گل بر سیستم اعصاب مرکزی تأثیر می‌گذارد و در طولانی‌مدت علایم مختلفی را به همراه دارد.
مصرف گل منجر به کاهش حافظه کوتاه‌مدت می‌شود و مشکلات ریوی و سرطانی از آثار طولانی‌مدت مصرف گل است ومصرف گل در طولانی‌مدت، منجر به گوشه‌گیری و انزوای فرد مصرف‌کننده می‌شود. فرد را دچار افسردگی می‌کند و منجر به افت شدید تحصیلی در میان دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شود
مصرف گل منجر به ازدست‌رفتن انگیزه در افراد می‌شود و زندگی‌شان را بشدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
اختلالات رفتاری ؛رانندگی‌های بی‌پروا و مصرف همزمان گل با مواد دیگر به‌ویژه الکل، باعث افزایش میزان خشونت بین مصرف‌کنندگان نسبت به سایرین می‌شود
گل را مثل هرویین یا تریاک نمی‌توان درمان کرد.

درمان اصلی گل «روان‌درمانی» است و دارودرمانی فقط برای عوارض جانبی آن ارایه می‌شود.
مصرف این ماده اغلب به شکل تدخینی است، اما اخیرا مصرف خوراکی آن هم رواج پیدا کرده و برخی آن را در کیک و شیرینی به کار می‌برند که در این صورت عوارض بیشتری را هم برجا می‌گذارد.
اثرات مصرف گل تا ۳۰دقیقه بعد از مصرف به اوج می‌رسد و ۲ تا ۳ساعت بعد از آن نیز ادامه داردتوهم و هذیان از شایع‌ترین مصرف آن است، به‌طوری که فرد دچار توهم شنوایی، دیداری و هذیان‌گویی می‌شود.
از آنجا که نسل جوان اصلی‌ترین سرمایه و ذخیره ملی هر کشوری است، اتاق فکر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، پاشنه آشیل هر جامعه، به ویژه جامعه ما را نشانه گرفته است و با عرضه مخدر‌های روان‌گردان و تبلیغات دروغ درباره آنها، با سرعت مشغول ویرانگری است.

میزان خطر در این ماده مخدر که از خانواده «شاه دانه» و «کانابیس» است، ۲۰ برابر حشیش و مشتقات آن است؛ به نحوی که با بو کردن آن، فرد دچار توهم شده و مصرف یک یا دو بار آن باعث اعتیاد شخص می‌شود.

 

سهولت کشت این ماده و فراوانی آن باعث شده که مصرف آن میان دانش‌آموزان و حتی دختران جوان کشیده شود و بر اساس اعلام مسئولان، در حال حاضر خطر اصلی برای جامعه ما، مصرف ماده مخدر گل و مشتقات آن مانند «ماری جوانا» و «گراس» یا «علف» است که متأسفانه در فضای مجازی به راحتی خرید و فروش می‌شود.
هر بار مصرف این ماده که به صورت یک نخ سیگار پیچیده شده است، ودردسترس بودن سریع هزینه ارزان آن کشش بیشتری را در بین نوجوانان جوانان بوجود می اورد؛ در نتیجه باید با همکاری نیروی انتظامی، اطراف مدارس و فضاهای تفریحی به خصوص پارک مولوی کرد را از دست‌فروشانی که آشکارا به فروش چنین ماده مخدر گل مشغول هستند، پاک‌سازی کنند.

خانواده‌ها باید با ظاهر این ماده آشنا شوند تا در صورت مشاهده آن بتوانند از مصرف این ماده مخدر توسط فرزندان‌شان جلوگیری کنند.

تأکید بر نقش مهم آموزش از طریق رسانه‌ها و مدارس،بنده با شهامت اعلام می‌کنم که دیگر جایی برای مخفی‌کاری وجود ندارد؛ چراکه وجود خطر، هیچ‌کس را در حاشیه امنیت باقی نگذاشته و همه ما در این باره به شکل یکسان در معرض خطر هستیم.

آموزش ها در زمینه حفظ سلامت روحی، روانی و جسمی زنان و دختران باید افزایش یابد و با توجه به اینکه گزارش هایی نامطلوب درخصوص کارناوال ها و تجمعات گروهی نوجوانان در این زمینه ها داریم، مهارت های اجتماعی این قشر باید بیشتر پیگیری شود.
سونامی مصرف ماریجوانا و ماده مخدر «گل» را در بین دختران نوجوان مشاهده می کنیم و بحث مصرف شیشه به قصد لاغری در آرایشگاه های زنانه بسیار ناراحت کننده است. همچنین وجود کودک آزاری و همسرآزاری ها در استان بر اثر مصرف شیشه، نگران کننده به نظر می رسد.

به منظور پیشگیری از اعتیاد می توانیم از فضای مجازی کمک بگیریم که نقطه ضعف ما در این حوزه، عدم حساس سازی مطلوب است؛ چگونه وقتی «کرونا» شیوع پیدا کرد همه حساس شدند؟! سال گذشته بر طبق امار میزان مرگ و میر زیادی بر اثر مصرف مواد مخدر و محرک در کشور ارائه شده است و این خیلی نامطلوب است که دختروپسر نوجوان و جوان، ماریجوانا و گل مصرف کند. باید فکری به حال این وضع کرد.

اگر درخصوص پیشگیری از اعتیاد، حساسیت ایجاد نکنیم طی ۳ تا ۴ سال آینده، وضعیت اعتیاد دختران و زنان وخیم می شود. باید بگوییم در این حوزه ما ریشه کنی نمی خواهیم و همین که بتوانیم اوضاع را کنترل کنیم کار بزرگی انجام داده ایم.
در زمینه کنترل اعتیاد، عدم ورود خیرین نگران کننده است در حالی که این کار دست کمی از مدرسه و مسجدسازی ندارد.
آسیب شناسی برای ارائه طرح های اجتماعی،وبرسی دراین خصوص اهمیت بسزایی دارد .
سخن آخر از همه نهادها و سازمان‌های مرتبط با پیشگیری و آموزش در جامعه دخیل هستند حتی مردم با اطلاع دادن ازتوزیع کنندگان این مواد در پارک ها به این امر مهم در جامعه کمک و قدم بردارند.

*کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل