شما اینجا هستید
اجتماعی » بازارچه مرزی سیف سقز بازگشایی شد

استاندار کوردستان در مراسم بازگشایی این بازارچه بیان کرد: با بازگشایی بازارچه های مرزی، وضعیت اشتغال و معیشت مردم مرزنشین استان بهبود پیدا می کند و افزون بر این بازار شهرهای مرزی هم رونق خواهد گرفت.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت های این بازارچه اختصاص یافته است.

 

فرهاد سهرابی نماینده اتاق بازرگانی کوردستان هم بر تجهیز و توسعه این بازارچه، فعالیت مستمر آن، راه اندازی گمرک و پایانه صادراتی در سقز تاکید کرد.

 

بازگشایی این بازارچه که از مطالبات اصلی مردم و رسانه های شهرستان سقز بود با دستور رئیس جمهور و پیگیری های مقاماتی از جمله استاندار کوردستان، اتاق بازرگانی استان و معاونت اجرایی ریاست جمهوری صورت گرفته است، هرچند برای این مراسم فرمانداری از خبرنگاران دعوت نکرد.

امید است با اقدامات جدی از جمله تخصیص اعتبارات، ایجاد زیرساخت ها، هماهنگی های دیپلماتیک و رایزنی های لازم با دولت های اقلیم کردستان و عراق، جلب همکاری و مشارکت فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی و… زمینه شروع مبادلات و توسعه این بازارچه و تبدیل آن به مرز رسمی فراهم شود.

آگاهان اقتصای معتقدند بازگشایی بازارچه سیف و بهره برداری از فرودگاه سقز در تحرک اقتصادی- اجتماعی، ایجاد اشتغال، توسعه بازارهای پیرامون، بسترسازی برای قرار گرفتن سقز به عنوان بخشی از منطقه آزاد کوردستان، جذب سرمایه گذاری، ایجاد پایانه صادراتی در سقز و….موثر خواهد بود.

شهرستان سقز بعنوان دومین شهرستان پرجمعیت کوردستان و دارای موقعیت استراتژیک جغرافیایی بعنوان پل ارتباطی شمال غرب با جنوب و همچنین همسایگی با اقلیم کوردستان، دارای پتانسیل های متعددی برای توسعه می باشد.
گفتنی است بازارچه سیف سقز بر اساس مصوبه هیات وزیران و به استناد ماده ۲۳ قانون مقررات صادرات و واردات در فروردین سال ۱۳۷۳ ایجاد شد و در سال ۷۵ کارهای عمرانی آن از جمله زیرساخت ها و محوطه سازی انجام و سال ۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد.
این بازارچه در دهه ۸۰ جزو بازارچه های نمونه کشوری در میزان صادرات و واردات بود، اما متاسفانه از سال ۹۱ تاکنون بطور موقت تعطیل که امید است با شروع بکار مجدد آن بستری برای توسعه شهرستان و منطقه فراهم شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل