شما اینجا هستید
اجتماعی » تخلف و اعمال سلیقه برخی بانک‌ها در اخذ ضامن برای وام ازدواج

سخت‌گیری‌های بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج به خصوص در زمینه معرفی ضامن موضوعی است که اغلب زوج‌ها با آن درگیر شده‌اند و هر بانکی براساس منافع و سلیقه خود به شیوه ای متفاوت عمل می کند.

گزارش‌های میدانی و مواردی که متقاضیان وام ازدواج با سقزرووداو مطرح کرده‌اند، حکایت از آن دارد که برخی بانک ها در سقز دنبال بوروکراسی و سرگردانی اراباب رجوع هستند.

برای نمونه یکی از شعب بانک رفاه در سقز برای پرداخت این وام به یکی از زوجین، برای وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی دو راه پیش روی او قرار داده است؛ درخواست یک ضامن رسمی (کارمند) با حقوق ۱۰ میلیون تومان که تا ۱۰ سال دیگر بازنشسته شود، معرفی کند که دارای چک صیادی و همچنین صاحب سند منزل باشد، همچنین، یک جواز کسب با امضای صاحب جواز نیز تحویل دهد.

از سوی دیگر بانک قرض الحسنه رسالت نیز به یکی از متقاضیان پس از ثبت نام و انتظار در سایت، گفته است ما دیگر وام ازدواج نمی دهیم و این قبلاً به بانک مرکزی اعلام شده و باید برای بانک دیگری ثبت نام کنید.

موارد دیگری هم بوده که شعبه بانک در سایت برای متقاضی معلوم شده اما شعب بانک ملی می گویند هنز به ما اعلام نشده و درخواست همان کارمند رسمی و جواز کسب معتبر برای یک وام می کنند.

در همین شهرستان بانک های دیگری مثل مسکن بوده اند که در همین هفته با یک ضامن بازاری یا کارمند بازنشسته وام ازدواج را پرداخت نموده اند.

این مساله نشان می دهد که اعمال سلیقه و عدم “تسهیل گری و رویکرد خدمت رسانی شایسته به شهروندان” در پرداخت وام های ازدواج وجود دارد آنهم برای جوانانی که با هزاران آرزو و امید قصد شروع زندگی جدید را دارند و در چنین شرایطی باید نهادهای اقتصادی- اجتماعی یاریگر آنان باشند نه ناامید کننده.

 

گفتنی است گزینه‌های زیر را برای اخذ ضمانت پرداخت تسهیلات ازدواج توسط بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ کرده، اما برخی بانک ها توجهی به آن نمی کنند:

۱ـ چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین مکفی است.

۲ـ چنانچه متقاضی درصف همان بانک دریافت‌کننده یارانه خود باشد، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به پشتوانه یارانه واریزی نیز قابل اجراست.

۳ـ چنانـچه متقاضی دریافت ‌تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی ‌یا پیمانی ‌دولت، نیروی  نظامی و انتظامی، نـهـادها ومـوسسات عمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد، کمیته‌امداد، هـلال‌احم)  باشد، ارائه گواهی تـعهدکسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فـیش حقوق وحکم کارگزینی و درصورتی که مانده حقوق نامبرده کفایت کند، نیازی به اخذ ضامن نیست.

۴ـ ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، قراردادی، بازنشسته دولت، نــیروی نظامی وانتظامی، نـــهـادها و مـوسسات عمومی (نظیرشهرداری‌ و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائـه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و … امکان پذیر است.

۵ـ ضمانت یک نفر کاسب دارای‌ پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد.

 

۶ـ ضمانت ‌یک نفر دارنده حساب جاری فعال وخوش حساب که به تایید وتشخیص شعبه پرداخت کننده رسیده باشد

۷ـ در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا).

۸ـ سایر وثایق قابل قبول به تشخیص بانک عامل که بیشترین میزان‌سهولت و سرعت در پرداخت تسهیلات را فراهم سازد (از جمله دریافت سفته،چک معتبر وسپرده‌های متقاضی و بستگان آنان و….).

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل