شما اینجا هستید
اجتماعی » تکنیک های برای کنترل لجبازی کودکان

پیرسون، نویسنده کتاب معجزه نظم و انضباط، می‌گوید: «اگر برای انجام هر کاری، پاسختان به کودک «نه» باشد، فرزندتان، اولویت‌هایتان را درک نمی‌کند.» این جمله به چه معناست؟ اجازه بدهید با یک مکالمه آن را برای شما شرح بدهیم: «مامان می‌شه برم با نی‌نی طبقه بالاییا بازی کنم؟ نه الان خوابن! پس می‌شه ماشین کنترلیمو از توی کمد بدی؟ نه خراب می‌شه! می‌خوام کارتون ببینم می‌زنی شبکه پویا واسم؟ نه الان کلاس دارم! سر و صدا نکن برو با اسباب‌بازیات بازی کن» در این مکالمه فرزند شما متوجه نمی‌شود که چه چیزی برای شما مهم است چون فقط از شما «نه» می‌شنود. در این صورت او را برای لجبازی نشان دادن هرچه بیشتر، تحریک می‌کنید.

 

بهتر است آن‌چه برایتان مهم است را به صورت قانونی واضح مشخص کنید، بر اساس آن محدودیت‌هایی را تعیین کنید. در این صورت شما می‌توانید در لحظات لجبازی کودک، قانون خانه خود را به کودک یادآور شوید. مثلا: «قرارمون چی بود مامان جون؟ ظهرا نباید تلفن بزنیم خونه بقیه یا بریم دم خونشون چون ممکنه خواب باشن و ناراحت شن».

در برابر لجبازی بچه‌ها تسلیم نشوید

اگر فرزند شما قبل از مهمانی با گریه و لجبازی اصرار دارد اسکوتر خود را به همراه بیاورد، در برابر خواسته او تسلیم نشوید. تسلیم شدن در ذهن او به این معناست که کلید حل تمام قفل‌ها، لجبازی است. بهتر است در این مواقع قوانین خود را مجددا به او یادآوری کنید. مثلا: «قرامون این بود که اسکوترو فقط می‌تونیم جاهایی ببریم که فضای باز هست مگه نه؟». اگر جزو پدر و مادرهایی هستید که برای نه گفتن و یادآوری قوانین به فرزندتان مشکل دارید مقاله « نه گفتن به کودکان» برای شما کمک‌کننده خواهد.-زاویه دیدتان را عوض کنید، دنیا از نگاه کودکی که لجبازی می‌کند چطور است؟

برای درک بهتر رفتار یک کودک لجباز، باید سعی کنید از دیدگاه او به موقعیت نگاه کنید. شما باید خودتان را جای او بگذارید و سعی کنید متوجه شوید که کودک چه شرایطی را تحمل می‌کند. هرچه بیشتر فرزندان خود را بشناسید، بهتر می‌توانید با لجبازی آن‌ها مقابله کنید. تنها چیزی که آن‌ها نیاز دارند عشق و همدلی است.
پس شما باید در عین‌حال که تسلیم خواسته‌هایشان نمی‌شوید با آن‌ها همدلی کنید. با درک ناامیدی، عصبانیت یا ناامیدی، به جای نادیده گرفتن آن‌ها، در عین قاطعیت از کودکان حمایت کنید. به طور مثال اگر فرزند شما دقیقا در روز مهمانی تولدش، هیچ عکسی نمی‌گیرد، مدام گریه می‌کند و از شما می‌خواهد لباسش را عوض کنید؛ ممکن است به این دلیل باشد که تور لباس اذیتش می‌کند و نمی‌تواند با بقیه بازی کند. قطعا شما هم اگر جای او بودید همین کارها را می‌کردید

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل