شما اینجا هستید
اجتماعی » رسانه در کوردستان، صنعت نیست

دانشجوی دکتری مدیریت رسانه گفت: نگاه نکردن به رسانه چون یک صنعت فرهنگی _ اقتصادی از بزرگترین چالش های روزنامه داری در کوردستان است.

ابراهیم محمدحسینی در وبینار “چالش های روزنامه نگاری و روزنامه داری در کوردستان”، که شب جمعه در بستر اینستاگرام به همت نمایندگی خانه مطبوعات سقز برگزار شد، افزود: این در حالی است یکی از دلایل کم رونقی و بی رونقی و مرگ اقتصادی رسانه ها به ویژه مطبوعات در کوردستان، عدم آشنایی کافی دست اندرکاران با شیوه های علمی و کارآمد مدیریت رسانه است.
محمد حسینی اضافه کرد: اقتصاد رسانه به معنی تامین هزینه های مالی و خود اتکایی، تولید محتوای جذاب و عرضه آن به شهروندان، جذب آگاهی در بازار، به کارگیری علم اقتصاد و بهره گیری از نیروی متخصص و کارآمد و استفاده از فناوری های نوین است.
وی عنوان کرد: حوزه رسانه به دلیل دگرگونی های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از یک سو و توسعه فناوری ها از سوی دیگر، همواره در معرض تغییر بوده است و مدیران رسانه باید همواره با آینده نگری، محیط رسانه ای را به خوبی تحلیل کرده و از روندها و تغییرات پیش رو اطلاع دقیق کسب کنند تا بتوانند برای منطبق ساختن سیاست ها و راهبردهای سازمان رسانه ای با شرایط آینده، برنامه ریزی کنند.
این کارشناس رسانه اظهار داشت: تغییرات پیش روی صنعت رسانه شامل؛ گسترش رقابت، تنوع محصولات، تنوع سلیقه مخاطب، ورود محصولات خلق شده توسط مصرف کنندگان و در نتیجه کاهش تهیه کنندگان حرفه ای و لزوم ایجاد محتوای سفارشی برای کاربران است و مدیران رسانه برای دوره حاضر، می توانند از استراتژی های متنوع سازی از جمله ادغام و تملک برای رسانه های کوردستان به ویژه مطبوعات چاپی استفاده کنند.
وی که با محوریت شاخص های مدیریت رسانه صحبت می کرد، ادامه داد: همچنین عرضه محصولات در پنجره های مختلف، مشارکت بر سر یک پروژه واحد و تولید مشترک و عرضه در بازار مشترک و استفاده از تبلیغ مشترک نیز می تواند به عنوان راهکار برای رونق رسانه های مکتوب مطرح شود.
وی بیان کرد: توجه به روزنامه نگاری علم، تحقیقی، گزارشگری اجتماعی و روزنامه نگاری بومی و توجه به گروه های مختلف اجتماعی از جمله؛ زنان و روستائیان، شناسایی بازارهای جغرافیای جدید و گوشه بازارها و توجه به تجربه و آموزش نیروها نیز بایستی مد نظر قرار گیرد.
این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ادامه داد: در بحث روزنامه داری، بایستی مفهوم های استراتژی، محیط پر رقابت، مخاطب، مزیت رقابتی، توجه به کسب و کارها در بخش رسانه، اقتصاد رسانه در چارچوب شرکت ها، اقتصاد توجه، توجه به مدل های کسب و کار رسانه ای به عنوان یک مدل درآمدی، ویژگی های اقتصاد رسانه چون؛ بازار دوگانه، قراردادها و تولید کنندگان خلاق رسانه ای، ماهیت ناهمگن محصولات رسانه ای، تمایل به تمرکز مالکیت و بازارهای انحصاری، مشارکت در مدیریت و مالکیت نشریه، جایگاه رسانه در نظام برنامه ریزی و توسعه استان، درک بازار دوگانه، تفاوت سازمانهای رسانه ای با دیگر سازمان ها، نگاه مدیریتی به معنی و محتوا، راهبردی و کارکردهای رسانه و بازاریابی، درک تغییر الگوی مصرف فرهنگی، سلطه فرهنگ شفاهی و بی سوادی گسترده و تاریخی نیز مدنظر و توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به ظهور همگرایی در عصر رسانه از سال ها پیش، تصریح کرد: همگرایی شامل و حاصل ادغام تلویزیون، رایانه و تلفن است که شامل مواردی چون دیجیتالی شدن، اجتماعی (چند وظیفه ای شدن)، فرهنگی(تولید مطلب توسط مخاطب) و تولید جهانی است که در مدیریت رسانه در کردستان بایستی به این مقوله ها توجه کرد.
وی بابیان اینکه رسانه در این عصر، ترکیبی از سه واژه خلاقیت، فناوری و دانش کسب و کار است بیان کرد: بایستی به اهمیت همگرایی توجه کرد و موانع آن از جمله؛ ضعف دانش فنی، تکنولوژی هراسی و عدم استفاده از ابزارهای چند رسانه ای را در کردستان برداشت.
محمدحسینی همچنین با اشاره به اهمیت علم “مدیریت رسانه” افزود: این علم به معنی به کارگیری بهینه تمامی امکانات مادی، انسانی و فناورانه در جهت تولید، بازتولید و توزیع پیام های هدفمند است که با هدف غایی اثرگذاری مطلوب بر مخاطبان صورت می گیرد.
این دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران افزود: در ابعاد زیست بوم رسانه های کردستان همچنین بایستی عوامل محیطی چون؛ مسائل اقتصادی، سیاسی و حقوقی و قانونی را دید و همچنین در عوامل درونی، بایستی، مخاطب، نظام نیروی انسانی و رقبای جایگزین را مورد مطالعه قرار داد.
این عضو خانه مطبوعات کوردستان افزود: در بحث روزنامه نگاری بایستی به رعایت اصول حرفه ای، مخاطب، منابع انسانی، نوآوری، استقلال حرفه ای، توجه به حقوق صنفی، آموزش های روزآمد، اعتقاد و باور به رسانه، تعریف جرم مطبوعاتی و تفیک رسانه های حزبی از غیر حزبی توجه کرد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود، تعامل رسانه با محیط و ناتوانی این تعامل را از چالش های جدی برشمرد و افزود:رسانه های کردستان بایستی با محیط عملیاتی و محیط عمومی و دور تعامل داشته باشد زیرا نهاد رسانه از این سه محیط تاثیر می پذیرد و بلعکس بر محیط تاثیر گذار است که این تعامل در حوزه عملیاتی، شامل؛ رقبا، مخاطبان، مالکان و تامین کنندگان است.
وی ادامه داد: در حوزه محیط عمومی هم، این عناصر، شامل نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و قانونی و حقوقی می شود و نیز، محیط دور شامل، روابط بین المل، حقوق بین المل، فرهنگ و اقتصاد جهانی است.
وی برانجام مطالعات آینده پژوهی در حوزه رسانه توسط دانشگاه کوردستان و دانشگاه پیام نور با همکاری خانه مطبوعات، توزیع عادلانه یارانه، آگهی ها، حمایت استانداری و سازمان مدیریت در واگذاری آگهی، توجه به رسانه در برنامه ریزی های سالانه های توسعه ای و تدوین سندهای توسعه، پرداخت یارانه نقدی به مخاطب به جای رسانه، انحصار زدایی از نحوه توزیع آگهی، برگزاری دوره های روزنامه نگاری نوین توسط خانه مطبوعات، طرح کارورزی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها در رسانه ها برای ورود به بازار کار، نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، تقویت زبان کُردی، تقویت فرهنگ مطالعه روزنامه از مدارس تاکید کرد.
این برنامه که اولین برنامه نت گپ های رسانه ای خانه مطبوعات در سقز بود، به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار در لایو اینستاگرام برگزار شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل