شما اینجا هستید
اجتماعی » سردرگمی ۱۳ مدرسه غیرانتفاعی در سقز/ لزوم‌ ورود شورای آموزش و پرورش به مساله

براین اساس، این مدارس سال هاست مشغول فعالیت اند اما امسال نوسازی مدارس، شرط تایید مکان آنها را داشتن برخی مقررات از جمله آئین نامه ۲۸۰۰ استحکام، پایان کار و ناظر فنی اعلام نموده است.

۱۳ مدرسه غیرانتفاعی آیین نامه استحکام ندارند

یک مقام مسئول به خبرنگار ما گفت: تعداد این مدارس ۱۳ باب هستند که همه آنان دارای سابقه آموزشی مناسب هم هستند اما براساس دستورالعمل جدید وزارتخانه، آموزش و پرورش و سازمان نوسازی،  مدارس موظف به رعایت آئین نامه استحکام و پایان کار در صدور مجوز فعالیت مدارس غیرانتفاعی هستند.
وی افزود: آموزش و پرورش به آنان پیشنهاد نموده در صورای که نتوانند فضای مناسب تهیه کنند می توانند در شیفت مخالف مدارس دولتی، به فعالیت خود ادامه دهند.

تفاوت بین مدارس دولتی و غیردولتی

در این راستا یکی از مدیران مدارس غیرانتفاعی به سقزرووداو‌ گفت: بین مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت و تبعیض قائل هستند در حالیکه برخی مدارس دولتی کاملا فرسوده و یا تخریبی هستند به فعالیت ادامه می دهند ولی در مورد بخش خصوصی سخت گیری ها و استانداردها به شدت اعمال می شود
وی افزود: ساختمان های ما با وجود فضای مناسب و استحکام موردتایید مهندسین، تایید نمی شود ولی مدارس فرسوده دولتی جهت ادامه فعالیت به ما معرفی می شود.

یک مدیر دیگر هم ضمن گله مندی از رویکرد امسال و تبعیض بین مدارس دولتی و غیردولتی گفت: نمونه امر برای برخورد دوگانه به هنرستان کشاورزی وحدت برمی گردد.
در محوطه این مجموعه بالاتر از ترمینال، ۲ ساختمان مشابه وجود دارد که یکی به هنرستان دولتی کشاورزی اختصاص یافته و ساختمان دیگر به یک مدرسه غیرانتفاعی اجاره داده شده؛ حال برای هنرستان منعی وجود ندارد ولی سازمان نوسازی از تایید محل برای مدرسه خصوصی بدلیل نبود پایان کار و ناظر فنی خوددداری می کند.

تعهدات دولتی در برابر مدارس غیردولتی

یک مدیر دیگر هم با یادآوری تعهدات آموزش و پرورش در برابر مدارس غیردولتی گفت: اگر آنان به ما زمین مناسب بدهند ما حاضریم مدرسه استاندارد بسازیم تا مثل الان ۱۳ مدرسه با بیش از یک هزار دانش آموز با سردرگمی مواجه نشوند.

پیشنهاد حل مشکل از طریق تاییدیه استحکام و تعهد

وی گفت: در شهرهای دیگر مثل بانه و بوکان با اخذ تعهد ثبتی از مدیران و ارائه گواهی استحکام بنا، این مشکل حل شده ولی در سقز این مساله را قبول ندارند.

لزوم بررسی موضوع توسط نهادهای مرتبط

در پایان باید گفت که اتفاقا رعایت استحکام و ایمنی در ساخت مدارس، وجود فضای مناسب برای فعالیت های آموزشی و تندرستی، بسیار ضروری است ولی به شرطی که اعمال قانون برای همه (دولتی و غیردولتی) یکسان باشد نه یک بام و دو هوا.
اگر مدارس فعلی مشکل دارند بهتر بود از ابتدای بهار به آنان اعلام می شد تا با همکاری آموزش و پرورش برای حل مشکل تدابیری می اندیشیدند.
لازمست شورای آموزش و پرورش به مساله ورود و در مورد استحکام دارس با اخذ نظرات نهادهای مرتبط مثل نظام‌ مهندسی و شهرداری و…تصمیمات فوری اتخاذ کند تا مدارس و دانش آموزان با مشکل مواجه نشوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل