شما اینجا هستید
اجتماعی » پیوند خلاقیت و هنر توسط جوان سقزی/ گله مندی از کم توجهی مسئولان مرتبط

سقزرووداو: صنایع دستی در بردارنده ذوق و اندیشه یک ملت است که با تکیه بر سلیقه، استعداد هنری و تخصص های بومی و سنتی، زمینه همگرایی اقتصاد و فرهنگ را فراهم می کند و اینگونه پیوند دهنده ویژگی های فرهنگی و زیستی جوامع مختلف با یکدیگر می شود.

صنایع دستی بازتابی از فرهنگ و سنت ملت ها و بخشی از سرمایه فرهنگی هر جامعه ای محسوب می شود، لذا توجه به این هنر و هنرمندان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

سقز و کم توجهی به مقوله هنر صنایع دستی

اینجا سقز است مهد تاریخ و تمدن، اما شهری مظلوم و توسعه نیافته، به هر جای آن که نگاه می کنی، رگه هایی از کم توجهی و عدم تلاش برای بالفعل سازی پتانسیل ها، استعدادها و ظرفیت های آن دیده می شود. با این حال نخبگان و جوانان این دیار هر از چند گاهی با دستان خالی و با “کمترین امکانات و حمایت مسئولان” شگفتی می آفرینند و به خلق آثار هنری، اختراعات کم نظیر و خلاقیت و نوآوری می پردازند.

آرام فلاحی جوان خلاق در حوزه ساخت ماکت خودرو

آرام فلاحی جوان ۱۷ ساله سقزی یکی از افراد خلاق و مبتکر کوردستان است که در حوزه “ماکت ماشین های دست ساز و رباتیک” با استفاده از سازه های چوبی فعالیت دارد. اتاق کار، ساده و کم امکانات وی مملو از ماکت های متعدد خودروهاست که هر بیننده ای را به وجد می آورد، اما وی تنها با پشتکار خود و خانواده اش توانسته در این حوزه فعالیت کند و مراجعات وی به مسئولان و سازمان های مختلف برای حمایت و پشتیبانی از این فعالیت های تاکنون نتیجه ای نداشته است.

ـ مصاحبه ما را با این جوان خلاق سقزی را در ادامه بخوانید.

آرام فلاحی که متولد سال ۸۱ است، می گوید: با علاقه و پشتکار خود از سال ۹۲ اقدام به ساخت ماکت خودروها متعدد نموده و تاکنون ده ها اثر را تولید کرده است.

وی افزود: وسایل کار بنده چوب و اره، چسپ، رنگ، مقوا و… بوده و تاکنون ماکت اغلب خودروهای سواری و باری، ۳ اف، تراکتور و ادوات کشاورزی و… را درست نموده ام و این محصولات تزئینی مشتریان خاص خود را از شهرهای سقز، بانه، بوکان، دیواندره، دهگلان، تهران و… دارد.

کسب مقام برتر جشنواره خوارزمی/ به نمایشگاه صنایع دستی میراث فرهنگی راهم ندادند

این هنرمند درخصوص برگزاری نمایشگاه و کسب مقام برتر در جشنواره ها گفت: یک بار در جشنواره خوارزمی مقام اول شهرستان را کسب نمودم و تاکنون نمایشگاه های متعددی در کتابخانه عمومی سقز (نمایشگاه خلاقیت و رباتیک با همکاری مربی خانم صالحی)، هتل هاله بانه، جشنواره های انجمن همیار روستایی در روستاهای رنگه ریژان و لگزی، دهگلان و… برگزار نموده ام، اما متاسفانه میراث فرهنگی سقز از همکاری با بنده برای برگزاری نمایشگاه خودداری نموده است.

فلاحی در تشریح علت عدم همکاری میراث فرهنگی گفت: نوروز امسال قرار بود نمایشگاه صنایع دستی توسط میراث فرهنگی در مجتمع زوزان برگزار شود که بعد از چند روز به ما اعلام نمودند برگزاری نمایشگاه لغو شده، تابستان امسال نیز که نمایشگاه صنایع دستی را در پارک مولوی کورد و با حضور هنرمندان و فروشندگان سایر شهرستان ها برگزار کردند، علیرغم درخواست بنده با حضورم در این نمایشگاه و دادن یک غرفه جهت نمایش آثارم همکاری نکردند.

وی با گله مندی از نهادهای مرتبط در سقز گفت: اداره میراث فرهنگی سقز از دادن یک کارت شناسایی برای بنده خودداری می کرد، اما هنگامی که به اداره میراث فرهنگی بوکان مراجعه نمودم ضمن استقبال زیاد هم کارت شناسایی و مهارت را برایم صادر کردند و هم قول همکاری و برگزاری نمایشگاه را دادند. اوایل امسال هم به شورای شهر هم مراجعاتی داشتم و قول همکاری، کمک و حمایت از جمله استفاده رایگان از کارگاه شهرداری جهت فعالیت را دادند اما تاکنون خبری نشده است. بدلیل اینکه گواهی آموزشی نداشتیم تاکنون هیچ نهادی حاضر نشده با ارائه تسهیلات و حمایت ما را در توسعه فعالیت ها کمک نمایند.

برنامه های اینده و درخواست از مسئولین

این هنرمند در مورد برنامه های آینده و انتظارش از مسئولان گفت: اگر اداراتی مثل میراث فرهنگی، پارک علم و فناوری، بانک ها و… در زمینه تهسیلات و امکانات حمایت کنند می خواهم فعالیت ها را توسعه و ماشین ها موتوردار و هوشمند را بسازم، یکی از برنامه ها ساخت خودرو بزرگ آفرود با همکاری استاد رضا گیلاسی می باشد. مساله دیگر کمک به هنرمندان جهت بازاریابی و فروش محصولات آنان است اگر بتوانند زمینه حضور ما را در جشنواره ها و نمایشگاه ها فراهم کنند این حضور به فروش محصولات و بازاریابی کمک می نماید. همچنین شهرستان سقز متاسفانه مرکز صنایع دستی یا پارک علو و فناوری ندارد که بتواند در زمینه آموزش و تجهیزات یاریگر ما باشند، لذا انتظار داریم مسئولان فکری برای حل این مشکلات بکنند.

سخن پایانی

باید یادآوری نمودحمایت از هنرمندان جوان و کمک به پرورش استعداد و خلاقیت، نوعی پرورش سرمایه های انسانی و اجتماعی و پاسداشت بنیان های فکری و فرهنگی یک جامعه است، لذا تدوین رویکردها و برنامه های جامع برای حمایت از میراث هنری و هنرمندان خلاق و مبتکر در این حوزه، راه اندازی بازارچه هایی برای فروش محصولات توسط دولت یا انجمن های فعال، توجه به کارآفرینی و ایده های نو، فراهم نمودن زیرساخت های لازم جهت صادرات محصولات، ارائه وام و تسهیات به تولیدکنندگان صنایع دستی، حمایت از اتحادیه صنایع دستی و توانمند کردن آن، وضع قوانینی برای اعطاء بیمه درمانی و بازنشستگی به تولیدکنندگان، ایجاد شبکه های اطلاع رسانی برای آگاهی تولیدکنندگان از مواد اولیه مناسب، نمایشگاه ها و تکنولوژی های جدید، ایجاد پارک های علم و فناوری و…. ضروریست.

آرام فلاحی و نمونه از ماکت های دست ساز وی

  1. لوازم آفرود

    چقد خوبین شما ❤️❤️❤️

    لوازم آفرود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل