شما اینجا هستید
اجتماعی » ذوب آهن سقز در بن بست!

سقز بر روی کریدور شمال- جنوب قرار گرفته و دارای مرز مشترک با اقلیم کوردستان بوده لذا دارای ظرفیت های ژئوپولتیکی موثری است که سرمایه گذاران می توانند با شناسایی و بالفعل ساختن آن و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری، به رونق آن و شهرستان های بیافزایند.

سقز ظرفیت فوق العاده‌ای برای توسعه صنعتی دارد چون این شهرستان دارای جوانان نخبه و مستعد و همچنین استعدادهای فراوانی در حوزه معدن و ذخیره سنگ آهن، سنگ های ساختمانی و تزئینی، بلور، معدن طلا و… دارد این امید و ظرفیت وجود دارد که به شهر صنعتی کوردستان تبدیل شود.

ذوب آهن سقز به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه صنعتی و اقتصادی سقز، پیشران رشد و شکوفایی این شهرستان است که با بهره برداری از این پروژه و بهره برداری واقعی از زیرساخت های اصلی شهرستان به ویژه فرودگاه و کریدور شمال – جنوب، توسعه چشم گیری را برای این شهرستان به وجود خواهد آورد.

احداث کارخانه ذوب آهن سقز نقش مهمی در فراوری معادن و جلوگیری از خام فروشی دارد. با اکتشافات صورت گرفته در چند سال اخیر در نقاط مختلف شهرستان، سقز دارای معادن سنگ آهن و دیگر مواد معدنی است که در صورت اتمام عملیات ساخت ذوب آهن، تحول خوبی در شهرستان اتفاق می افتد.

 

در این راستا باید گفت که بیش از یک سال است عملیات احداث کارخانه ذوب آهن سقز متوقف شده است و این نگرانی هایی را برای بهره برداری، که قرار بود امسال انجام شود، به وجود آورده است.
پیشبرد و به سرانجام رساندن پروژه کلانی همچون ذوب آهن می طلبد مسئولان شهرستان، استانی و حتی کشوری، سرمایه گذاران و هیات مدیره با هم افزایی و تلاش در راستای برطرف کردن موانع پیش رو، تلاش های موثر، هدفمند و بیشتری برای تسهیلگری و حل چالش های فرارو انجام دهند.

 

گویا در میان هیات مدیره و مدیرعامل این پروژه اختلافاتی به وجود آمده و همین به عنوان مسئله اصلی باعث توقف ادامه عملیات آن شده است. متاسفانه این گونه اختلافات کلیشه ای، دامان بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری را گرفته است و سهامداران آن هنوز بطور قاطع تعامل آنچنانی برای برون رفت از این مشکل را ندارند و کماکان از روند مجدد عملیات ساخت این پروژه عظیم خبری در دسترس نیست.

در حال حاضر با تعطیلی عملیات اجرایی ساخت این کارخانه، بدیهی است خام فروشی معادن این شهرستان ادامه داشته باشد.
حمایت همه جانبه از فرآیند طرح های مولد، اشتغال زا و جلوگیری از تعطیلی یا توقف فعالیت واحد‌های تولیدی برعهده مسئولان محلی و مرکزی است، لذا شروع مجدد و به حرکت درآوردن مجدد عملیات ساخت آن مستلزم برنامه ریزی و حل اختلافات هیات مدیره است.

گفتنی است در ذوب آهن سقز بیش از ۱۷۰ میلیون یورو سرمایه گذاری شده و در صورت بهره برداری از آن، تولید ۲ میلیون تُن آهن گندله، ۲ میلیون تُن کنسانتره و ۱.۶ میلیون تُن آهن اسفنجی از پیش بینی های این طرح صنعتی است و برای بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و ۵ هزار نفر غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل