شما اینجا هستید
اجتماعی » به داد سقز برسید/ دور باطل مدیران ناتوان را پایان دهید

این شهرستان با قدمت ۷ هزار سال از دوران گذشته یکی از بازارهای مهم منطقه ای بوده اما متاسفانه به دلیل کم توجهی ها، بی برنامگی، تبعیض های ناروا و موارد دیگر از روند توسعه و استفاده مطلوب از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود، ناکام مانده است.

فرصت سوزی ها و عقب ماندگی شهرستان سقز در سال های اخیر و با وجود مدیران ناتوان، موقعیت وعافیت طلب و همچنین مصلحت اندیش بیشتر شده است.
در زیر به پاره ای ازاین موارد اشاره می گردد:
ـ سال هاست بازگشایی بازارچه مرزی سیف، استقرار گمرک در سقز و راه اندازی پایانه صادراتی جهت رونق تجارت، تحرک اقتصادی- اجتماعی، جذب سرمایه گذاری، رونق کسب و کارها و ایجاد اشتغال از مطالبات مردم و به عنوان بخشی از الزامات توسعه این شهرستان مطرح شده و متعاقب آن جزو مصوبات سفر هیات دولت سابق به سقز سقز بود؛ حال علیرغم وعده ها و تبلیغات مسئولان محلی، این وعده ها در عمل به مرحله اجرا و بهره براری نرسیده اند و نه گمرک شروع به کار نموده و نه بازارچه سیف فعالیتی دارد.
ـ بسیاری از پروژه های جاده سازی در سقز مانند مسیرهای سقز- بانه، سقز- بوکان، قطعات باقی مانده مسیر سقز- دیواندره چند سال است نیمه کاره رها شده و جاده سقز- مریوان وضعیت نامناسب تری دارد.
ـ نداشتن طرح و پلانی مشخص برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، وضعیت نامشخص دخانیات، تعطیلی روند ساخت کارخانه ذوب آهن، رها شدن مرکز تحقیقات دامی و کشاورزی، نیمه کاره ماندن دانشکده علوم و فنون، عدم اجرای طرح های پایاب سد چراغویس و حقابه کشاورزی در سقز متناسب با برنامه اعلامی، عدم تکمیل محوطه سازی و نیز استفاده بهینه از فرودگاه سقز، توقف بسیاری از پروژه های عمران شهری و… بخشی دیگر از مشکلات شهرستان سقز است.
ـ وضعیت و جانمایی نامناسب مسکن ملی را در شهرستان سقز نیازمند رسیدگی فوری است، در حالی که برای متقاضیان مسکن ملی در سقز، دامنه کوه های جاقل در نظر گرفته شده و پس از چند سال هنوز بسیاری تعیین تکلیف نشده اند، یا پروژه ۱۲۰۰ واحدی نیز از پیشرفت بسیار ضعیفی برخوردار بوده و اداره کل راه پاسخگوی متقاضیان نیست، چگونه است براساس گزارش خبرگزاری ها، فرماندار سقز برای خود و نزدیکانش (که ساکن یک استان دیگر هستند) در یکی از بهترین مناطق شهر سنندج زمین مسکن ملی را تحویل گرفته و سپس وام ساخت تعلق می گیرد؟ ولی هزاران نفر در کوه های نزدیک سقز چشم انتظار خانه دار شدن باشند؟ این فرد و اطرافیان وی چه ارجحیتی بر مردم سقز و استان کوردستان دارند که اینگونه در دولت های مختلف مورد عنایت قرار می گیرند؟ کجای این اقدامات با عدالت و پاکدستی همخوانی دارد؟
ـ حسب اعلام مدیرعامل شرکت طلای کوردستان، بیش از ۳۲ میلیارد تومان کمک از محل مسئولیت های اجتماعی این شرکت به شهرستان سقز اختصاص یافته، سوال اینجاست این مبلغ کجا و چگونه هزینه شده است؟ چرا شفاف سازی یا بازرسی نمی شود؟ چه کسانی و چگونه هزینه نموده اند؟
ـ در شهرستان سقز بیکاری و مشاغل پرریسک و از روی ناچاری، آسیب های اجتماعی، درآمد پایین سرانه، فلاکت و… نامناسب تر از میانگین استانی می باشد.
ـ آنچه در این سال ها مشاهده می شود مانورهای خبری روی اسفالت جاده های روستایی (آنهم به یمن قیر رایگان مثل همه شهرستان ها و شهرداری ها)، روستاگردی، جلسات با کلیدواژه تاکید (بیش از یک هزار بار” به جای “گزارش عملکرد و اقدامات انجام شده و مسئولیت پذیری در برابر جامعه”، بوده است.
اخیرا هم و با تغییر دولت، کلمه تاکید به مسئولیت اجتماعی معادن و شرکت ها تغییر یافته است.
متاسفانه سال هاست سقز به مرکزی برای کارآموزی و مانور برخی مدیران کم تجربه و محلی برای تسویه حساب های شخصی و جناحی تبدیل شده است و این روند و دور بی نتیجه همچنان ادامه دارد و باعث شده سقز به عنوان دومین شهر بزرگ استان کوردستان به لحاظ شاخص های توسعه با هیچ شهر مشابهی قابل مقایسه نباشد؛ که البته ضعف در پیگیری های فرماندار فعلی سقز در این امور کاملا مشهود است زیرا به علت نداشتن اطلاعات و شناخت علمی و جامع از شهرستان، پرداختن به امور جزئی، جانبی و غیرضروری باعث ایجاد فضای بی اعتمادی و رادیکالیسم شده و هرگاه انتظاری یا انتقادی در جهت رفع نارسایی یا توسعه شهرستان مطرح شود با زمینه سازی تهمت و افترا، زمینه برخورد با افراد مطالبه گر فراهم شود.

 

آقایان لهونی و بیگلری؛
یکی از ارکان تحقق توسعه در هر جامعه ای داشتن نیروی انسانی و مدیران مستعد، کارآمد و متخصص است. برای موفق بودن و پیشبرد امورات اجرایی استان؛ داشتن استراتژی عملیاتی، چشم انداز مشخص، برنامه مدون و منطبق با شرایط حاکم بر استان و شهرستان ها ضروریست.
اما بدون داشتن یک تیم کاری توانمند، متخصص، با تجربه و دارای پشتوانه علمی و مردمی نمی‌توان انتظار موفقیت و اجرای برنامه های توسعه محور را داشت. در حقیقت تیم کاری جنابعالی بازوی اصلی برای نیل به اهداف کلان و زیرساختی در سطح استان و منطقه می باشد.
طی روزهای اخیر اخبار مبنی بر اینکه استاندار کردستان اذعان داشته که برای تغییر مدیران عجله ای ندارد! و صفحه اطلاع رسانی استانداری هم پر شده از تقدیر و تشکرها؛ اما دریغ از اعلام یک چشم انداز و برنامه جدید و راهبردی از سوی جنابعالی؛ در این راستا باید عنوان کرد:
همچنان که رئیس‌جمهور اظهار داشته است: «اگر قرار باشد همان مسیری که تا امروز طی شده را ادامه دهیم و فقط تعدادی از مدیران و افراد تغییر کنند، به مقصد سند چشم‌انداز نخواهیم رسید» (نقل به مضمون درخبرگزاری ها). لذا تغییر در مدیریت ها، رویه ها و برنامه ها امری ضروری است و نباید فرصت ها را از دست داد براین اساس هر گونه مسامحه، سهل انگاری و رودربایستی با مدیران ناتوان، فاقد ثبات فکری و ناکارامد، جفا در حق مردمان لایق و تلاشگر کوردستان و سقز می باشد.
تا کی باید مردم کوردستان و سقز و فعالان و دغدغه مندان اجتماعی، قربانی خطا و آزمایش مدیران ناتوان و نالایق باشند و مردم هزینه آن را بپردازند؟ و سرمایه های اجتماعی و فرهنگی در استان کوردستان به پای این مدیران بسوزد؟
ضروری به نظر می رسد که در اسرع وقت چاره ای اندیشیده و فکری بحال این استان محروم و مدیران ناکارامد استانی و شهرستانی نمود و به این سیکل معیوب مدیران ناکارامد پایان داد.
باید گفت شهرستان سقز در کنار تحریم های کلی مانند سایر نقاط کشور، توسط مسئولان داخلی تحریم و محروم شده است و باید چشم انتظار بود این تحریم شکسته می شود و توسعه به همراه می آورد یا همچنان به افزایش شکاف و فقر منجر می شود.
آقایان استاندار و نماینده سقز و بانه؛ امروز توسعه شهرستان سقز قربانی بی تدبیری، ضعف مدیریتی و کارشکنی ها قرار گرفته، فرصت سوزی ها و رودربایستی ها بس است، فکری برای شهرستان سقز و قرار گرفتن آن در مدار توسعه بکنید و شفافیت و اقتدار را بر مصلحت اندیشی ترجیح داده که قطعاً رضایت مردم را به دنبال دارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل